Mediakasvatus NYT! : Lahden kaupunginkirjaston alakoululaisille suunnattujen mediakasvatuspalvelujen kehittäminen
Tuominen, Krista (2025)
Tuominen, Krista
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298120
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Lahden kaupunginkirjaston alakouluille tarjoamien mediakasvatuspalvelujen kehittämistä. Mediakasvatus on keskeinen osa lasten monipuolisten lukutaitojen kehittämistä ja kuuluu kirjastojen perustehtäviin. Viime vuosien aikana lasten mediankäyttö sekä digitaalinen ympäristö ovat muuttuneet nopeasti, ja koulujen mediakasvatusosaaminen on vahvistunut. Näihin muutoksiin vastaamiseksi kirjaston tarjoamia mediakasvatuspalveluja oli tarpeen arvioida ja kehittää.
Työssä selvitettiin, millaisia mediakasvatuspalveluja kirjaston tulisi tällä hetkellä tarjota alakouluille. Erityisesti tarkasteltiin eri luokka-asteille suunnattuja mediakasvatustunteja ja niiden ajankohtaisuutta. Mediakasvatuspalveluja arvioitiin myös laajempana kokonaisuutena, ottaen huomioon kirjaston rajalliset henkilöstöresurssit ja koulujen tarpeet.
Tietoperustassa käsiteltiin mediakasvatuksen käsitettä sekä sen yhteyttä monipuolisiin lukutaitoihin ja kansallisiin mediakasvatuslinjauksiin. Lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin mediakasvatuksen roolia perusopetuksen opetussuunnitelmassa ja osana kirjastojen tehtävää.
Aineistonkeruu toteutettiin hyödyntämällä benchmarkkausta eli muiden kirjastojen palveluiden vertailua, opettajille suunnattua kyselyä sekä kirjaston mediakasvattajien fokusryhmäkeskustelua. Saatua aineistoa analysoitiin laadullisin menetelmin teemoittelemalla ja tulosten perusteella nykyisiä mediakasvatustunteja oli tarve päivittää. Kehittämistyön tuloksena luotiin ehdotus kirjaston mediakasvatuspalveluista, mediakasvatustuntien teemoista sekä palvelujen kohdentamisesta luokka-asteittain.
Opinnäytetyö tukee kirjaston tavoitteita tarjota systemaattista, laadukasta ja resurssien puitteissa toteuttamiskelpoista mediakasvatusta, joka vastaa paremmin alakoulujen tämänhetkisiä tarpeita.
Työssä selvitettiin, millaisia mediakasvatuspalveluja kirjaston tulisi tällä hetkellä tarjota alakouluille. Erityisesti tarkasteltiin eri luokka-asteille suunnattuja mediakasvatustunteja ja niiden ajankohtaisuutta. Mediakasvatuspalveluja arvioitiin myös laajempana kokonaisuutena, ottaen huomioon kirjaston rajalliset henkilöstöresurssit ja koulujen tarpeet.
Tietoperustassa käsiteltiin mediakasvatuksen käsitettä sekä sen yhteyttä monipuolisiin lukutaitoihin ja kansallisiin mediakasvatuslinjauksiin. Lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin mediakasvatuksen roolia perusopetuksen opetussuunnitelmassa ja osana kirjastojen tehtävää.
Aineistonkeruu toteutettiin hyödyntämällä benchmarkkausta eli muiden kirjastojen palveluiden vertailua, opettajille suunnattua kyselyä sekä kirjaston mediakasvattajien fokusryhmäkeskustelua. Saatua aineistoa analysoitiin laadullisin menetelmin teemoittelemalla ja tulosten perusteella nykyisiä mediakasvatustunteja oli tarve päivittää. Kehittämistyön tuloksena luotiin ehdotus kirjaston mediakasvatuspalveluista, mediakasvatustuntien teemoista sekä palvelujen kohdentamisesta luokka-asteittain.
Opinnäytetyö tukee kirjaston tavoitteita tarjota systemaattista, laadukasta ja resurssien puitteissa toteuttamiskelpoista mediakasvatusta, joka vastaa paremmin alakoulujen tämänhetkisiä tarpeita.