"Osallisuus oikeesti" : kohti itsemääräämistä kehitysvammaisten päivätoiminnassa
Heikkinen, Pauli (2025)
Heikkinen, Pauli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505048911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505048911
Tiivistelmä
Sylvia-kodin tavoitteena on tarjota kehitysvammaisille asiakkailleen yksilöllisesti suunniteltua päiväaikaista toimintaa, joka tukee osallisuutta, itsemääräämisoikeutta ja tavoitteellisuutta. Tämä opinnäytetyö syntyi tarpeesta kehittää työyhteisön toimintakäytäntöjä entistä asiakaslähtöisemmiksi sekä varmistaa, että jokainen asiakas saa mahdollisuuden osallistua ja vaikuttaa arkeensa kykyjensä mukaisesti.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella, kuinka Sylvia-kodin henkilöstö kokee asiakkaiden osallisuuden, itsemääräämisoikeuden ja tavoitteellisuuden toteutuvan käytännön työssä. Erityisesti pyritään selvittämään, miten viestintää ja osallistumisen tukikeinoja hyödynnetään asiakkaiden kanssa ja miten toimintakäytännöt vastaavat asiakkaiden moninaisiin tarpeisiin. Tavoitteena on tarjota kehitysehdotuksia, jotka tukevat henkilöstön osaamista ja vahvistavat asiakaslähtöisiä työskentelytapoja.
Työssä sovelletaan eri osallisuuden malleja kuten Arnsteinin tikapuumallia ja Thomasin osallisuuden mallia, jotka kuvaavat osallisuuden eri asteita ja asiakkaiden vaikutusmahdollisuuksia. Lisäksi taustalla hyödynnetään Päijät-Hämeen hyvinvointialueen vammaispalveluiden sääntökirjaa, joka asettaa raamit tavoitteelliselle ja asiakaslähtöiselle päiväaikaiselle toiminnalle.
Reflektointi ja ammatillinen kehittyminen ovat keskeisiä osia työyhteisön kehittämisessä. Oman työn tarkastelu, kriittinen arviointi ja kokemusten jakaminen ovat tärkeitä keinoja syventää ymmärrystä osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden toteutumisesta. Henkilöstön kyky arvioida ja kehittää omia työskentelytapojaan on merkittävässä roolissa asiakaslähtöisen toiminnan vahvistamisessa.
Tämän opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena syntyi analyysi Sylvia-kodin henkilöstökyselyn tuloksista sekä kehitysehdotuksia, jotka tukevat henkilöstön osaamista, viestinnän selkeyttämistä ja yhtenäisten toimintamallien vahvistamista. Työ tarjoaa konkreettisia ratkaisumahdollisuuksia, joiden avulla Sylvia-koti voi edelleen kehittää asiakaslähtöistä toimintakulttuuriaan ja edistää henkilöstön ammatillista kasvua.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella, kuinka Sylvia-kodin henkilöstö kokee asiakkaiden osallisuuden, itsemääräämisoikeuden ja tavoitteellisuuden toteutuvan käytännön työssä. Erityisesti pyritään selvittämään, miten viestintää ja osallistumisen tukikeinoja hyödynnetään asiakkaiden kanssa ja miten toimintakäytännöt vastaavat asiakkaiden moninaisiin tarpeisiin. Tavoitteena on tarjota kehitysehdotuksia, jotka tukevat henkilöstön osaamista ja vahvistavat asiakaslähtöisiä työskentelytapoja.
Työssä sovelletaan eri osallisuuden malleja kuten Arnsteinin tikapuumallia ja Thomasin osallisuuden mallia, jotka kuvaavat osallisuuden eri asteita ja asiakkaiden vaikutusmahdollisuuksia. Lisäksi taustalla hyödynnetään Päijät-Hämeen hyvinvointialueen vammaispalveluiden sääntökirjaa, joka asettaa raamit tavoitteelliselle ja asiakaslähtöiselle päiväaikaiselle toiminnalle.
Reflektointi ja ammatillinen kehittyminen ovat keskeisiä osia työyhteisön kehittämisessä. Oman työn tarkastelu, kriittinen arviointi ja kokemusten jakaminen ovat tärkeitä keinoja syventää ymmärrystä osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden toteutumisesta. Henkilöstön kyky arvioida ja kehittää omia työskentelytapojaan on merkittävässä roolissa asiakaslähtöisen toiminnan vahvistamisessa.
Tämän opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena syntyi analyysi Sylvia-kodin henkilöstökyselyn tuloksista sekä kehitysehdotuksia, jotka tukevat henkilöstön osaamista, viestinnän selkeyttämistä ja yhtenäisten toimintamallien vahvistamista. Työ tarjoaa konkreettisia ratkaisumahdollisuuksia, joiden avulla Sylvia-koti voi edelleen kehittää asiakaslähtöistä toimintakulttuuriaan ja edistää henkilöstön ammatillista kasvua.