Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tulkki AMK -opinnot monimuotona: opiskelijoiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia monimuoto-opetuksesta

Parhiala, Meri; Turma, Kaisu (2025)

 
Avaa tiedosto
Parhiala_Turma.pdf (4.974Mt)
Lataukset: 


Parhiala, Meri
Turma, Kaisu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059095
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Humanistisen ammattikorkeakoulun (Humakin) puhevammaisten tulkkaus- ja kommunikaatio-ohjausalan opiskelijoiden kokemuksia monimuoto-opetuksesta ja eri opetusmenetelmistä. Kehittämistarpeen taustalla oli se, että monimuotototeutus on uusi toteutustapa Kuopion kampuksella tulkkausalalla ja sen toimivuutta sekä kehityskohteita haluttiin selvittää. Työn tilaajana toimi Humak.

Opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia monimuotototeutuksesta sekä tunnistaa sen vahvuudet ja haasteet. Lisäksi tavoitteena on selvittää, millaisena opiskelijat kokevat erilaiset opetusmenetelmät ja mikä merkitys lähipäivillä on käytännön taitojen oppimisen näkökulmasta. Työn tavoitteena oli tarjota koulutuksen järjestäjille konkreettisia ehdotuksia, joiden avulla monimuoto-opetusta voisi kehittää paremmin opiskelijoiden tarpeita vastaaviksi.
Työn tavoitteet täyttyivät hyvin, sillä tutkimus toi selkeäsi esille opiskelijoidet kokemukset sekä kokemusten pohjalta luodut ehdotukset.

Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka oli kohdistettu tällä hetkellä monimuotokoulutuksessa opiskeleville. Kyselyn avulla kerättiin määrällistä sekä laadullista tietoa opiskelijoiden kokemuksista ja kehittämisehdotuksista. Tulokset analysoitiin ja niiden perusteella tuotiin esille esimerkkejä koulutuksen kehittämiseksi.
Opiskelijat kokivat joustavuuden ja itsenäisen omaan tahtiin etenemisen vahvuuksina, mutta toivat esiin myös haasteita, kuten vuorovaikutuksen vähäisyyden ja etäopetuksen tekniset ongelmat. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opiskelijat kaipasivat enemmän käytännön harjoittelua ja selkeämmin jäsenneltyjä lähipäivä. Monimuoto-opetuksen tasapainottaminen ja itsenäisen opiskelun tukeminen nousivat myös esiin tärkeinä kehittämiskohteina.

Johtopäätöksenä voitiin todeta, että tämä työ tuotti koulutuksen järjestäjille konkreettisia kehittämisehdotuksia, kuten lähiopetuspäivien sisällön selkeämmän jäsentelyn ja käytännön harjoittelun lisäämisen. Monimuoto-opiskelun haasteiden tunnistaminen mahdollistaa koulutusohjelman kehittämisen opiskelijalähtöisemmäksi. Lisäksi työ tarjoaa ammattialalle arvokasta tietoa monimuoto-opiskelun toimivuudesta ja sen kehittämismahdollisuuksista tulevaisuudessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste