Perehdytettävästä osaajaksi: Store Managerin tukeminen esihenkilötyössä
Lähteinen, Mari (2025)
Lähteinen, Mari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059093
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää aloittavien myymäläpäälliköiden (Store Manager) perehdytysprosessia tukemalla perehdyttäjien ja mentorien työtä. Työ sai alkunsa tilaajaorganisaation tarpeesta vahvistaa esihenkilöiden perehdyttämisen käytäntöjä ja varmistaa, että uudet Store Managerit saavat tehtäväänsä riittävän tuen heti alusta alkaen.
Työn alkuvaiheessa tavoitteena oli luoda kattava perehdyttäjän opas, mutta prosessin aikana huomattiin, että organisaatiolla oli jo olemassa olevaa materiaalia ja aikataulutettu perehdytysrunko. Niiden käyttö oli kuitenkin hajanaista eikä niiden toteutumista seurattu järjestelmällisesti. Tämän havainnon seurauksena työn painopiste siirtyi perehdytyksen nykytilan tarkasteluun, olemassa olevan materiaalin kokoamiseen ja sen kehitystarpeiden tunnistamiseen. Työssä selvitettiin myös, millaisia haasteita esihenkilöinä aloittavat työntekijät kohtaavat, ja millainen merkitys perehdytyksellä on heidän työhyvinvoinnilleen ja onnistumiselleen.
Opinnäytetyön tietopohja koostuu esihenkilötyöhön, perehdyttämiseen ja työhyvinvointiin liittyvästä teoriasta. Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin teemahaastatteluja sekä tilaajan sisäisten ohjeistusten ja koulutusmateriaalien analysointia.
Työn tuloksena syntyi jäsennelty kokonaiskuva perehdytyksen nykytilasta sekä koottu lista materiaaleista ja kehittämisehdotuksista, joita voidaan hyödyntää perehdytyskäytänteiden parantamisessa. Työ tarjoaa tilaajalle konkreettisen pohjan perehdytysprosessin yhtenäistämiseen, käytön seurantaan ja uusien toimintamallien vakiinnuttamiseen. Laajemmin tarkasteltuna työ lisää ymmärrystä perehdytyksen merkityksestä esihenkilöiden onnistumiselle, työssä viihtymiselle ja organisaation toiminnan sujuvuudelle.
Työn alkuvaiheessa tavoitteena oli luoda kattava perehdyttäjän opas, mutta prosessin aikana huomattiin, että organisaatiolla oli jo olemassa olevaa materiaalia ja aikataulutettu perehdytysrunko. Niiden käyttö oli kuitenkin hajanaista eikä niiden toteutumista seurattu järjestelmällisesti. Tämän havainnon seurauksena työn painopiste siirtyi perehdytyksen nykytilan tarkasteluun, olemassa olevan materiaalin kokoamiseen ja sen kehitystarpeiden tunnistamiseen. Työssä selvitettiin myös, millaisia haasteita esihenkilöinä aloittavat työntekijät kohtaavat, ja millainen merkitys perehdytyksellä on heidän työhyvinvoinnilleen ja onnistumiselleen.
Opinnäytetyön tietopohja koostuu esihenkilötyöhön, perehdyttämiseen ja työhyvinvointiin liittyvästä teoriasta. Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin teemahaastatteluja sekä tilaajan sisäisten ohjeistusten ja koulutusmateriaalien analysointia.
Työn tuloksena syntyi jäsennelty kokonaiskuva perehdytyksen nykytilasta sekä koottu lista materiaaleista ja kehittämisehdotuksista, joita voidaan hyödyntää perehdytyskäytänteiden parantamisessa. Työ tarjoaa tilaajalle konkreettisen pohjan perehdytysprosessin yhtenäistämiseen, käytön seurantaan ja uusien toimintamallien vakiinnuttamiseen. Laajemmin tarkasteltuna työ lisää ymmärrystä perehdytyksen merkityksestä esihenkilöiden onnistumiselle, työssä viihtymiselle ja organisaation toiminnan sujuvuudelle.