Mitäpä, jos kysyttäisiin oppilailta? : luokkahaastattelu – osallistava menetelmä kouluhyvinvoinnin kehittämiseen
Sihvola, Maiju (2025)
Sihvola, Maiju
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059168
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli Nurmijärven peruskoulujen oppilaita osallistaen selvittää millaisia toiveita ja tarpeita heillä on kouluhyvinvoinnin kehittämiseen heidän koulussaan. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi osallistava luokkahaastattelu -menetelmä, jonka avulla tietoa kerättiin sekä koulutason että kunnallisen tason hyvinvoinnin kehittämistyön tueksi. Työn tilaajana toimi Nurmijärven kunnan koulutuspalvelut. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee oppilaiden osallisuutta, kouluhyvinvointia, hyvinvointitaitojen opetusta sekä oppilaskuntatoimintaa. Työ pohjautuu koulutyötä määrittäviin asiakirjoihin, sopimuksiin ja linjauksiin, ajankohtaisiin kouluterveyskyselyiden tuloksiin sekä muuhun asiaan liittyvään teoriatietoon.
Kehittämistyö toteutettiin Nurmijärvellä osana Hyvää liikkeellä -kokonaisuutta. Luokkahaastattelun kysymysten asettelussa hyödynnettiin monialaista Hyvää liikkeellä - tiimiä yhteiskehittämisen keinoin. Luokkahaastattelun aineisto kerättiin laadullisesti verkkokyselyn avoimilla kysymyksillä ja analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä teemoitellen.
Luokkahaastatteluun vastattiin ryhmätasoisesti luokittain. Vastauksia saatiin 240 luokalta vastausprosentin ollessa 77. Keskeisimpinä tuloksina raportoidaan oppilaiden toiveet kuulluksi tulemisesta, läsnäolevista ja kohtaavista aikuisista, koko kouluyhteisön aktiivisesta toimintakulttuurista ja yhteishengen kehittämisestä sekä hyvinvointitaitojen opetuksesta koulun arjessa.
Vastauksia hyödynnetään kunnallisella tasolla hyvinvoinnin kehittämistyössä sekä koulukohtaisella tasolla tulevan lukuvuoden suunnittelussa. Koulukohtaisella tasolla kehittämisehdotuksina voidaan suunnitella kohtaavampia tilanteita arkeen koulun aikuisten ja oppilaiden välille, mahdollistaa oppilaiden kuulluksi tuleminen kaikissa koulun toimintaan liittyvissä asioissa sekä pohtia ratkaisuja istumisen tauottamiseen, toiminnallisuuden lisäämiseen ja hyvinvointitaitojen opettamiseen. Kuntatasolla tulisi tarkastella koulujen hyvinvointia tukevia rakenteita sekä tukea kehittämistyön jalkauttamista ja juurtumista. Luokkahaastattelu -menetelmä toimii jatkossa Nurmijärvellä kunnallisen kehittämistyön mittarina.
Kehittämistyö toteutettiin Nurmijärvellä osana Hyvää liikkeellä -kokonaisuutta. Luokkahaastattelun kysymysten asettelussa hyödynnettiin monialaista Hyvää liikkeellä - tiimiä yhteiskehittämisen keinoin. Luokkahaastattelun aineisto kerättiin laadullisesti verkkokyselyn avoimilla kysymyksillä ja analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä teemoitellen.
Luokkahaastatteluun vastattiin ryhmätasoisesti luokittain. Vastauksia saatiin 240 luokalta vastausprosentin ollessa 77. Keskeisimpinä tuloksina raportoidaan oppilaiden toiveet kuulluksi tulemisesta, läsnäolevista ja kohtaavista aikuisista, koko kouluyhteisön aktiivisesta toimintakulttuurista ja yhteishengen kehittämisestä sekä hyvinvointitaitojen opetuksesta koulun arjessa.
Vastauksia hyödynnetään kunnallisella tasolla hyvinvoinnin kehittämistyössä sekä koulukohtaisella tasolla tulevan lukuvuoden suunnittelussa. Koulukohtaisella tasolla kehittämisehdotuksina voidaan suunnitella kohtaavampia tilanteita arkeen koulun aikuisten ja oppilaiden välille, mahdollistaa oppilaiden kuulluksi tuleminen kaikissa koulun toimintaan liittyvissä asioissa sekä pohtia ratkaisuja istumisen tauottamiseen, toiminnallisuuden lisäämiseen ja hyvinvointitaitojen opettamiseen. Kuntatasolla tulisi tarkastella koulujen hyvinvointia tukevia rakenteita sekä tukea kehittämistyön jalkauttamista ja juurtumista. Luokkahaastattelu -menetelmä toimii jatkossa Nurmijärvellä kunnallisen kehittämistyön mittarina.