Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lääkehoidon oppimisen uusi aikakausi: OpinKoti-projekti, lääkehoito lähihoitajan vastuualueella

Kamberg, Sini-Charlotta (2025)

 
Avaa tiedosto
Kamberg_Sini-Charlotta.pdf (2.640Mt)
Lataukset: 


Kamberg, Sini-Charlotta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069279
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee OpinKoti-projektia, jossa pilotoitiin lähihoitajakoulutuksen lääkehoidon tutkinnon osa ”lääkehoito lähihoitajan vastuualueella” avoimessa oppimisympäristössä. Opinnäytteeseen liittyvän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia OpinKodin tarjoamasta oppimisympäristöstä ja arvioida työelämälähtöistä oppimista. Tutkimus pyrki tarjoamaan konkreettisia ratkaisuja oppimisympäristöjen ja lääkehoidon opetuksen kehittämiseen.

Modernit oppimisympäristöt ja -menetelmät ovat tärkeitä hoitotyön koulutuksen vetovoimaisuuden ja laadun parantamiseksi. OpinKoti-projektissa pilotoitiin uudenlaista lääkehoidon opetusta avoimessa oppimisympäristössä, jossa korostettiin vuorovaikutuk-sellista oppimista ja yhteisopettajuutta. OpinKoti-projekti tarjosi uudenlaisen tavan kouluttaa lähihoitajia resurssiviisaasti ja laadukkaasti. Projekti vastasi työelämän muuttuviin tarpeisiin lääkehoidon osalta ja pyrki parantamaan hoitotyön laatua.

Osana tutkimusta toteutettiin sähköinen kysely opiskelijoille lääkehoidon opetuksen päättymisen jälkeen (n = 13). Kyselyn avulla pyrittiin saamaan yleiskuva tutkittavista muuttujista ja vastaamaan tutkimuskysymyksiin. Lisäksi toteutettiin Learning Cafe -työpaja, missä kerättiin ryhmämuotoisesti opiskelijoiden kokemuksia ja asenteita lääkehoidon työelämälähtöistä opetusta kohtaan avoimessa oppimisympäristössä. Työpajassa oppijat osallistuivat vuorovaikutteiseen keskusteluun, jossa jaettiin avoimesti näkemyksiä ja kokemuksia.

Opinnäytetyö tarjosi konkreettisia ratkaisuja oppimisympäristöjen ja lääkehoidon tutkinnon osan toteuttamiseen. Se tuotti uudenlaisen mallin lääkehoidon opetuksen järjestämiseksi ja parannusehdotuksia nykyiseen toimintaan. Tulokset antoivat tilaajalle merkityksellistä tietoa tulevaisuuden oppimismenetelmien ja -ympäristöjen suunnitteluun. Todetaan, että tranformatiivinen eli uudistava oppimisympäristö mahdollistaa nopeasti kehittyvät aidot työelämän oppimisen taidot.
 
This thesis deals with the OpinKoti project, which piloted the part of the pharmaceutical care degree of the nursing education "pharmaceutical treatment in the area of responsibility of the nursing assistant" in an open learning environment. The aim of the research related to the thesis was to find out the experiences of nursing students in the learning environment offered by OpinKodi and to evaluate work-oriented learning. The research aimed to provide concrete solutions for the development of learning environments and the teaching of medical treatment.

Modern learning environments and methods are important for improving the attractiveness and quality of nursing education. The OpinKoti project piloted a new kind of medicine teaching in an open learning environment, where interactive learning and co-teaching were emphasized. The OpinKoti project offered a new way to train family caregivers in a resource-wise and high-quality manner. The project responded to the changing needs of working life in terms of medical treatment and aimed to improve the quality of nursing work.

As part of the study, an electronic survey was carried out for students after the end of the drug therapy teaching (n = 13). The survey was used to get an overview of the investigated variables and to answer the research questions. In addition, a Learning Cafe workshop was carried out, where students' experiences and attitudes towards work-life-oriented teaching of drug therapy were collected in a group format in an open learning environment. In the workshop, the students participated in an interactive discussion, where views and experiences were openly shared.

The thesis offered concrete solutions for implementing the learning environments and part of the medical treatment degree. It produced a new model for organizing the teaching of medical treatment and suggestions for improvement in the current operation. The results gave the customer relevant information for planning future learning methods and environments. It is stated that a transformative, i.e. renewing, learning environment enables rapidly developing genuine working life learning skills.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste