Tavoitteena inklusiivinen luonto-ohjaus: asiantuntijapuheenvuorot PSK-Aikuisopistossa
Ronkainen, Helena; Torstensson, Camilla (2025)
Ronkainen, Helena
Torstensson, Camilla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069438
Tiivistelmä
Vuorovaikutus mahdollistaa merkityksellisten ihmissuhteiden rakentamisen, ajatusten ilmaisun ja yhteiskuntaan osallistumisen. On kuitenkin monia, jotka tarvitsevat vuorovaikutukseen tukea.
Opinnäytetyömme tilaajana on PSK-Aikuisopisto. PSK-Aikuisopiston Erityisryhmien ohjaaminen luonnossa -kurssilla haluttiin vahvistaa oppijoiden vuorovaikutustaitoja monialaisen osaamisen avulla. Toiminnallinen opinnäytetyömme kehitti asiantuntijapuheenvuoroihin perustuvan kokonaisuuden, jonka tavoitteena oli lisätä osallistavaa vuorovaikutusosaamista. Kokonaisuus sisälsi teoriaa erityisryhmien vuorovaikutuksesta ja käytännön harjoitteita, joita voidaan soveltaa eri alojen tarpeisiin.
Asiantuntijapuheenvuorojen vaikuttavuutta arvioimme havainnoimalla ja palautekyselyllä. Tulokset osoittivat, että aikuisoppijat hyötyivät erityisesti käytännön harjoitteista ja aiempaan osaamiseensa pohjautuvasta oppimisesta. Toiminnallisen osuuden tuloksia voidaan hyödyntää vastaavien koulutuskokonaisuuksien suunnittelussa, sillä ne tuovat esiin oppijoiden tarpeet ja ohjaavat koulutuksen kehittämistä työelämän vaatimuksiin.
Saadut tulokset osoittavat, että asiantuntijapuheenvuorot tukivat osallistujien vuorovaikutusosaamisen kehittymistä ja antoivat heille käytännönläheisiä keinoja erityisryhmien kohtaamiseen. Lisäksi työ toi esiin kehittämiskohteita, joita voidaan hyödyntää tulevaisuudessa vastaavien koulutusten suunnittelussa.
Eri alojen ammattilaisten vuorovaikutusosaamisen kehittäminen parantaa palveluiden saavutettavuutta ja tukee yhdenvertaisempaa asiakaskohtaamista. Tämä opinnäytetyö voi toimia pohjana uusille koulutuskokonaisuuksille, jotka vahvistavat saavutettavaa ja inklusiivista vuorovaikutusta.
Opinnäytetyömme tilaajana on PSK-Aikuisopisto. PSK-Aikuisopiston Erityisryhmien ohjaaminen luonnossa -kurssilla haluttiin vahvistaa oppijoiden vuorovaikutustaitoja monialaisen osaamisen avulla. Toiminnallinen opinnäytetyömme kehitti asiantuntijapuheenvuoroihin perustuvan kokonaisuuden, jonka tavoitteena oli lisätä osallistavaa vuorovaikutusosaamista. Kokonaisuus sisälsi teoriaa erityisryhmien vuorovaikutuksesta ja käytännön harjoitteita, joita voidaan soveltaa eri alojen tarpeisiin.
Asiantuntijapuheenvuorojen vaikuttavuutta arvioimme havainnoimalla ja palautekyselyllä. Tulokset osoittivat, että aikuisoppijat hyötyivät erityisesti käytännön harjoitteista ja aiempaan osaamiseensa pohjautuvasta oppimisesta. Toiminnallisen osuuden tuloksia voidaan hyödyntää vastaavien koulutuskokonaisuuksien suunnittelussa, sillä ne tuovat esiin oppijoiden tarpeet ja ohjaavat koulutuksen kehittämistä työelämän vaatimuksiin.
Saadut tulokset osoittavat, että asiantuntijapuheenvuorot tukivat osallistujien vuorovaikutusosaamisen kehittymistä ja antoivat heille käytännönläheisiä keinoja erityisryhmien kohtaamiseen. Lisäksi työ toi esiin kehittämiskohteita, joita voidaan hyödyntää tulevaisuudessa vastaavien koulutusten suunnittelussa.
Eri alojen ammattilaisten vuorovaikutusosaamisen kehittäminen parantaa palveluiden saavutettavuutta ja tukee yhdenvertaisempaa asiakaskohtaamista. Tämä opinnäytetyö voi toimia pohjana uusille koulutuskokonaisuuksille, jotka vahvistavat saavutettavaa ja inklusiivista vuorovaikutusta.