Ikäjohtaminen työkyvyn tukemisessa
Taivio, Hanna (2025)
Taivio, Hanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079541
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ikäjohtamisen mahdollisuuksia tukea eri-ikäisten työntekijöiden työkykyä. Työssä esitetään konkreettisia kehittämisehdotuksia ja toimintatapoja eri-ikäisten työntekijöiden työkyvyn tukemiseksi ikäjohtamisen avulla Sasky koulutuskuntayhtymässä.
Opinnäytetyössäni ikäjohtaminen käsitetään eri-ikäisten ja monenlaisten ihmisten johtamisena ja sitä tarkastellaan työkyvyn tukemisessa kaikenikäisten työntekijöiden työelämänkulun eri vaiheissa. Työssä tarkastellaan ikäjohtamista ja työkykyä käsitteinä, mikä on esihenkilön rooli työkyvyn edistämisessä ikäjohtamisen avulla, ja mitkä ovat ikäjohtamisen keinot työkyvyn tukemisessa.
Lähestymistapana opinnäytetyössä oli konstruktiivinen tutkimus. Aineistonhankintamenetelminä oli aluksi kysely Saskyn Vammalan ammattioppilaitoksen ammattiopettajien kohderyhmälle siitä, miten tällä hetkellä ikäjohtaminen tukee työkykyä Sasky koulutuskuntayhtymässä. Kyselystä nousseita teemoja ja uusia toimintatapoja ja -malleja käsiteltiin ja kehitettiin osallistavassa toiminnallisessa työpajassa.
Opinnäytetyö tuo esiin konkreettisia kehittämisehdotuksia ikäjohtamiselle työkyvyn tukemisessa Saskyssa: varhaisen työkyvyn ongelmiin puuttumisen kehittämisen, mentorointikäytännön mahdollisuuksien lisäämisen ja sitä kautta hiljaisen tiedon siirtämisen mahdollisuudet, työnjaon ja työn sisällöllisten muutosten parantaminen, työympäristön parannukset, kannustimet liikuntaan ja hyvinvointiin sekä yhteiset tapahtumat.
Työssä esitettyjä kehittämisehdotuksia ja toimintamalleja Sasky koulutuskuntayhtymä voi hyödyntää ikäjohtamisen nykyisten ja uusien käytäntöjen kehittämisessä.
Opinnäytetyössäni ikäjohtaminen käsitetään eri-ikäisten ja monenlaisten ihmisten johtamisena ja sitä tarkastellaan työkyvyn tukemisessa kaikenikäisten työntekijöiden työelämänkulun eri vaiheissa. Työssä tarkastellaan ikäjohtamista ja työkykyä käsitteinä, mikä on esihenkilön rooli työkyvyn edistämisessä ikäjohtamisen avulla, ja mitkä ovat ikäjohtamisen keinot työkyvyn tukemisessa.
Lähestymistapana opinnäytetyössä oli konstruktiivinen tutkimus. Aineistonhankintamenetelminä oli aluksi kysely Saskyn Vammalan ammattioppilaitoksen ammattiopettajien kohderyhmälle siitä, miten tällä hetkellä ikäjohtaminen tukee työkykyä Sasky koulutuskuntayhtymässä. Kyselystä nousseita teemoja ja uusia toimintatapoja ja -malleja käsiteltiin ja kehitettiin osallistavassa toiminnallisessa työpajassa.
Opinnäytetyö tuo esiin konkreettisia kehittämisehdotuksia ikäjohtamiselle työkyvyn tukemisessa Saskyssa: varhaisen työkyvyn ongelmiin puuttumisen kehittämisen, mentorointikäytännön mahdollisuuksien lisäämisen ja sitä kautta hiljaisen tiedon siirtämisen mahdollisuudet, työnjaon ja työn sisällöllisten muutosten parantaminen, työympäristön parannukset, kannustimet liikuntaan ja hyvinvointiin sekä yhteiset tapahtumat.
Työssä esitettyjä kehittämisehdotuksia ja toimintamalleja Sasky koulutuskuntayhtymä voi hyödyntää ikäjohtamisen nykyisten ja uusien käytäntöjen kehittämisessä.