Kohtaamon aamu : kohtaamisen kokemuksia peruskouluun
Kurkela, Katariina (2025)
Kurkela, Katariina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089925
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Kohtaamon aamu -toimintamallin vaikutuksia oppilaiden kouluhyvinvointiin huoltajien näkökulmasta. Työssä tarkasteltiin, miten toimintamalli tukee oppilaiden koulumotivaatiota, tunnetaitojen kehitystä sekä yleistä kouluviihtyvyyttä. Keskeisenä selvitettävänä oli: Miten Kohtaamon aamu -toimintamalli vaikutti oppilaiden kouluhyvinvointiin huoltajien näkökulmasta? Lisäksi opinnäytetyössä pyrittiin tarjoamaan opettajille hyödyllistä tietoa toimintamallin hyödyntämisestä osana koulun arkea.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa käytettiin Google Forms -alustaa aineiston keräämiseen. Kysely sisälsi Likert-asteikollisia väittämiä sekä avoimia kysymyksiä, joiden avulla kartoitettiin huoltajien kokemuksia ja havaintoja toimintamallin vaikutuksista. Toimintamalli oli käytössä 4.-5. - yhdysluokassa ja kysely suunnattiin luokan huoltajille, joista kolme vastasi kyselyyn. Pieni vastausmäärä vaikutti haastavasti kyselyn vastausten analysointiin ja johtopäätöksiin. Kvantitatiivisten tulosten tulkintaa tuki avointen kysymysten analyysi. Etenkin vähäisen vastausmäärän vuoksi analyysia täydensivät myös havainnot kouluyhteisöstä.
Vähäisestä vastausmäärästä huolimatta tulokset osoittivat, että Kohtaamon aamu -toimintamalli lisäsi oppilaiden koulumotivaatiota ja paransi heidän tunnetaitojaan. Huoltajat kokivat, että oppilaat lähtivät kouluun positiivisemmalla mielellä ja kertoivat koulupäivistään aiempaa enemmän ja myönteisemmin. Myös oppilaiden itsetunto ja kokemus turvallisuudesta koulussa vahvistuivat. Avoimissa vastauksissa huoltajat korostivat sosiaalisten taitojen kehitystä ja koulun ilmapiirin positiivista muutosta.
Keskeisenä johtopäätöksenä on, että Kohtaamon aamu -toimintamalli lisää oppilaiden osallisuuden ja yhteenkuuluvuuden tunnetta kouluyhteisössä ja näin ollen tukee oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia. Vaikka kyselyn alhainen vastausprosentti rajoittaa tulosten yleistettävyyttä, antoivat vastaukset arvokasta tietoa toimintamallin hyödyllisyydestä yksilötasolla ja toimintamallin potentiaalista levitä laajempaan käyttöön peruskoulussa.
Tämä opinnäytetyö tuo lisäarvoa kouluhyvinvoinnin edistämiseen liittyvään keskusteluun ja tarjoaa konkreettisen toimintamallin, joka tukee oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Kohtaamon aamu -toimintamallin kaltainen toimintatapa voi toimia tärkeänä työkaluna kouluyhteisöjen kehittämisessä ja oppilaiden kokonaisvaltaisen kasvun ja hyvinvoinnin tukemisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa käytettiin Google Forms -alustaa aineiston keräämiseen. Kysely sisälsi Likert-asteikollisia väittämiä sekä avoimia kysymyksiä, joiden avulla kartoitettiin huoltajien kokemuksia ja havaintoja toimintamallin vaikutuksista. Toimintamalli oli käytössä 4.-5. - yhdysluokassa ja kysely suunnattiin luokan huoltajille, joista kolme vastasi kyselyyn. Pieni vastausmäärä vaikutti haastavasti kyselyn vastausten analysointiin ja johtopäätöksiin. Kvantitatiivisten tulosten tulkintaa tuki avointen kysymysten analyysi. Etenkin vähäisen vastausmäärän vuoksi analyysia täydensivät myös havainnot kouluyhteisöstä.
Vähäisestä vastausmäärästä huolimatta tulokset osoittivat, että Kohtaamon aamu -toimintamalli lisäsi oppilaiden koulumotivaatiota ja paransi heidän tunnetaitojaan. Huoltajat kokivat, että oppilaat lähtivät kouluun positiivisemmalla mielellä ja kertoivat koulupäivistään aiempaa enemmän ja myönteisemmin. Myös oppilaiden itsetunto ja kokemus turvallisuudesta koulussa vahvistuivat. Avoimissa vastauksissa huoltajat korostivat sosiaalisten taitojen kehitystä ja koulun ilmapiirin positiivista muutosta.
Keskeisenä johtopäätöksenä on, että Kohtaamon aamu -toimintamalli lisää oppilaiden osallisuuden ja yhteenkuuluvuuden tunnetta kouluyhteisössä ja näin ollen tukee oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia. Vaikka kyselyn alhainen vastausprosentti rajoittaa tulosten yleistettävyyttä, antoivat vastaukset arvokasta tietoa toimintamallin hyödyllisyydestä yksilötasolla ja toimintamallin potentiaalista levitä laajempaan käyttöön peruskoulussa.
Tämä opinnäytetyö tuo lisäarvoa kouluhyvinvoinnin edistämiseen liittyvään keskusteluun ja tarjoaa konkreettisen toimintamallin, joka tukee oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Kohtaamon aamu -toimintamallin kaltainen toimintatapa voi toimia tärkeänä työkaluna kouluyhteisöjen kehittämisessä ja oppilaiden kokonaisvaltaisen kasvun ja hyvinvoinnin tukemisessa.