Vuorovaikutustyökaluja kokouksiin päiväkotityöyhteisölle
Savolainen, Heidi (2025)
Savolainen, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910252
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tilaaja oli Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala. Keskeisenä tavoitteena oli kehittää päiväkotityöyhteisölle vuorovaikutustyökaluja heidän kokoustilanteidensa tueksi.
Keskeinen tietoperusta opinnäytetyössä perustui neljään käsitteeseen, jotka olivat vuorovaikutus, vuorovaikutustyökalu, kommunikointi ja rooli.
Aineistonkeruu suoritettiin käyttämällä kahta aineistonkeruumenetelmää, haastattelua ja havainnointia. Haastattelin päiväkotien varhaiskasvatuksen opettajia, varhaiskasvatuksen lastenhoitajia ja heidän esihenkilöitään nimettömänä tutkimusluvat huomioiden. Näistä haastatteluista sain arvokasta tietoa siitä, mikä on työyhteisöjen tilanne heidän kokoustilanteiden vuorovaikutuksen suhteen. Analysoin kerätyn aineiston järjestelemällä ja luokittelemalla tutkimustietoa tiettyjen teemojen alle.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tulokset kertoivat siitä, että vuorovaikutustyökaluille oli tarvetta heidän kokouksissaan. Vuorovaikutustyökaluiksi löytyi jo olemassa olevia perus vuorovaikutustapoja työntekijöiden haastatteluiden ja havainnoinnin perusteella. Tuloksista selvisi kyseisen päiväkotiyhteisön ajankohtainen tarve vuorovaikutustyökaluihin liittyen.
Kehitystehtäväni tuotoksena oli koota vuorovaikutustyökaluopas kerätyn aineiston tutkimustiedosta. Tämän oppaan avulla päiväkotityöyhteisö sai työkaluja kehittää oman työyhteisönsä kokousten vuorovaikutusta ja työilmapiiriä paremmaksi nyt ja tulevaisuudessa.
Vuorovaikutustyökaluoppaan käyttöönotto ja käyttö on tilaajan omalla vastuulla. Tämän oppaan avulla pystytään kokouksen vuorovaikutuksen lisäksi vaikuttamaan päiväkodin kokonaisvaltaiseen vuorovaikutukseen. Tavoite olisi, että muutkin päiväkodit löytäisivät opinnäytteeni ja sen liitteenä olevan vuorovaikutusoppaan. Tällä tavoin voitaisiin parantaa vuorovaikutusta laajemminkin varhaiskasvatusalalla. The main goal of my thesis was to develop interaction tools for the early childhood education work community to support their interaction in meeting situations. My thesis was commissioned by the Education Division of the City of Helsinki.
Key concepts of my knowledge base were interaction, interaction tool, communication and role.
Data collection was carried out using two data collection methods, interview and observation. I interviewed teachers of early childhood education in kindergartens, nannies of early childhood education and their progenitors anonymously, taking into account research permits. I analyze the collected data by organizing and categorizing research data under certain themes.
The results of the research development work indicated that there was a need for interaction tools in their meetings. The interaction tools were found to be already existing basic interaction methods based on interviews with employees.
From these interviews, I received valuable information on the situation of work communities in terms of their interaction with meeting situations. The output of my development task was to compile an interactive tool guide on the results of research data. With this guide, work communities in early childhood education were given tools to improve the interaction and atmosphere of their own work community meetings.
In conclusion, the responsibility for introducing and using the interaction tool guide lies with the commissioner. Beyond improvising communication in meetings, the guide also offers potential to enhance overail interaction within the kindergarten. The aim is for the other kindergartens to discover both the thesis and the accompanying interaction guide. In this way, interaction could be more broadly across the field of early childhood and care.
Keskeinen tietoperusta opinnäytetyössä perustui neljään käsitteeseen, jotka olivat vuorovaikutus, vuorovaikutustyökalu, kommunikointi ja rooli.
Aineistonkeruu suoritettiin käyttämällä kahta aineistonkeruumenetelmää, haastattelua ja havainnointia. Haastattelin päiväkotien varhaiskasvatuksen opettajia, varhaiskasvatuksen lastenhoitajia ja heidän esihenkilöitään nimettömänä tutkimusluvat huomioiden. Näistä haastatteluista sain arvokasta tietoa siitä, mikä on työyhteisöjen tilanne heidän kokoustilanteiden vuorovaikutuksen suhteen. Analysoin kerätyn aineiston järjestelemällä ja luokittelemalla tutkimustietoa tiettyjen teemojen alle.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tulokset kertoivat siitä, että vuorovaikutustyökaluille oli tarvetta heidän kokouksissaan. Vuorovaikutustyökaluiksi löytyi jo olemassa olevia perus vuorovaikutustapoja työntekijöiden haastatteluiden ja havainnoinnin perusteella. Tuloksista selvisi kyseisen päiväkotiyhteisön ajankohtainen tarve vuorovaikutustyökaluihin liittyen.
Kehitystehtäväni tuotoksena oli koota vuorovaikutustyökaluopas kerätyn aineiston tutkimustiedosta. Tämän oppaan avulla päiväkotityöyhteisö sai työkaluja kehittää oman työyhteisönsä kokousten vuorovaikutusta ja työilmapiiriä paremmaksi nyt ja tulevaisuudessa.
Vuorovaikutustyökaluoppaan käyttöönotto ja käyttö on tilaajan omalla vastuulla. Tämän oppaan avulla pystytään kokouksen vuorovaikutuksen lisäksi vaikuttamaan päiväkodin kokonaisvaltaiseen vuorovaikutukseen. Tavoite olisi, että muutkin päiväkodit löytäisivät opinnäytteeni ja sen liitteenä olevan vuorovaikutusoppaan. Tällä tavoin voitaisiin parantaa vuorovaikutusta laajemminkin varhaiskasvatusalalla.
Key concepts of my knowledge base were interaction, interaction tool, communication and role.
Data collection was carried out using two data collection methods, interview and observation. I interviewed teachers of early childhood education in kindergartens, nannies of early childhood education and their progenitors anonymously, taking into account research permits. I analyze the collected data by organizing and categorizing research data under certain themes.
The results of the research development work indicated that there was a need for interaction tools in their meetings. The interaction tools were found to be already existing basic interaction methods based on interviews with employees.
From these interviews, I received valuable information on the situation of work communities in terms of their interaction with meeting situations. The output of my development task was to compile an interactive tool guide on the results of research data. With this guide, work communities in early childhood education were given tools to improve the interaction and atmosphere of their own work community meetings.
In conclusion, the responsibility for introducing and using the interaction tool guide lies with the commissioner. Beyond improvising communication in meetings, the guide also offers potential to enhance overail interaction within the kindergarten. The aim is for the other kindergartens to discover both the thesis and the accompanying interaction guide. In this way, interaction could be more broadly across the field of early childhood and care.