Pielaveden 4H-yhdistys ry:n koulunuorisotyöllisen toiminnan kehittäminen : kouluympäristö osana nuorten aktiivisuuden edistämistä
Holopainen, Miika; Nihtilä, Juuso (2025)
Holopainen, Miika
Nihtilä, Juuso
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210705
Tiivistelmä
Koulunuorisotyö on oppilaitosympäritöissä toteutettu nuorisotyön muoto. Koulunuorisotyön harjoittaminen on aloitettu 2000-luvun alussa ja työmuotona vakinaistunut vasta 2010-luvulla. Nykyään koulunuorisotyö on juurtunut pysyväksi toiminnnaksi jo 90%:ssa suomalaisista kunnista ja sillä on pyritty edistämään nuorten hyvinvointia sekä vahvistamaan yhteisöllisyyttä kouluissa lisäämällä niin sanottujen ”turvallisten aikuisten” määrää sekä tavoitettavuutta oppilaitosten arjessa.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Pielaveden 4H-yhdistys ry. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Pielavedellä sijaitsevan Puustellin koulun toiveita ja tarpeita koskien koululla järjestettävää toimintaa ja koulun kanssa yhteistyössä toteutettavaa harrastustoimintaa. Koulunuorisotyöllisen kartoituksen ohella pyrimme myös muodostamaan kehitysehdotuksia Pielaveden 4H:lle, joita hyödyntämällä he saisivat yläkouluikäisiä aktivoitua niin toiminnan, kuin liikunnan kannalta.
Kehittämistyömme aineisto kerättiin käyttäen menetelminä puolistrukturoitua haastattelua, sekä määrällisiä, että laadullisia tuloksia tuottavaa kyselyä. Haastattelimme kahta Pielavedellä toimivaa nuorisotyön ammattilaista, eli kunnan nuorisotyöntekijää sekä Pielaveden etsivää nuorisotyöntekijää. Heitä haastatellessamme keskityimme kartoittamaan nuorisotyön tämänhetkistä tilannetta paikkakunnalla, sekä heidän näkemyksiään nykyisistä ja mahdollisista tulevista yhteistyökumppaneista ja -muodoista.
Strukturoidulla kyselyllä keräsimme koulunuorisotyötä ja paikallista nuorille suunnattua toimintaa koskevia kokemuksia, näkemyksiä sekä ajatuksia. Kysymyksillä myös selvitettiin oppilaiden kokemuksia koulun viihtyvyydestä, sekä koululla toteutettavien harrastusryhmien ja välituntitoiminnan vaikutusta koulun viihtyvyyteen.
Kysely teetettiin Puustellin koulun oppilaille, sekä heidän vanhemmilleen. Kohderyhmän antaman informaation ja ideioden kautta saadaan toinen näkökulma aihepiiristä, jolloin voidaan toteuttaa myös analyyttistä vertailua työtä tekevien ja toimintaa osallistuvien välillä. School-based youth work is youth work carried out in a school environment. Practicing of school-based youth work started in the early 2000s and became an established form of work only in the 2010s. Today, school-based youth work has been institutionalized in 90% of Finnish municipalities and the aim of school-based youth work has been to promote the wellbeing of young people and also strengthening the sense of school community by increasing the presence and accessibility of so-called "trusted adults" in schools day to day life.
The thesis was commissioned by the Pielavesi 4H Association (Pielaveden 4H-yhdistys ry). The aim of the thesis is to assess the wishes and needs of Puustelli School in Pielavesi regarding activities organized at the school and extracurricular activities conducted in collaboration with the school.
In addition to mapping out the needs for school-based youth work, we also aim to develop recommendations for Pielavesi 4H to help engage middle school-aged students in both activities and physical exercise.
For our thesis, we utilize semistructured interviews as well as a survey that provides both quantitative and qualitative results. We interviewed two local youth work professionals active in Pielavesi: the municipal youth worker and the outreach youth worker of Pielavesi. The interviews focused on assessing the current state of youth work in the area, as well as their perspectives on existing and potential future collaborations and partnership models.
Through the structured survey, we aimed to collect experiences, opinions, and thoughts related to school-based youth work and local youth-targeted activities. The questions also aimed to explore students' experiences of school comfort and the impact of extracurricular activity groups and recess activities on the overall school atmosphere. The survey was conducted among the students of Puustelli School and their parents who wished to participate. The information and ideas provided by the target group offer an alternative perspective on the subject, enabling an analytical comparison between those working in the field and those participating in the activities.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Pielaveden 4H-yhdistys ry. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Pielavedellä sijaitsevan Puustellin koulun toiveita ja tarpeita koskien koululla järjestettävää toimintaa ja koulun kanssa yhteistyössä toteutettavaa harrastustoimintaa. Koulunuorisotyöllisen kartoituksen ohella pyrimme myös muodostamaan kehitysehdotuksia Pielaveden 4H:lle, joita hyödyntämällä he saisivat yläkouluikäisiä aktivoitua niin toiminnan, kuin liikunnan kannalta.
Kehittämistyömme aineisto kerättiin käyttäen menetelminä puolistrukturoitua haastattelua, sekä määrällisiä, että laadullisia tuloksia tuottavaa kyselyä. Haastattelimme kahta Pielavedellä toimivaa nuorisotyön ammattilaista, eli kunnan nuorisotyöntekijää sekä Pielaveden etsivää nuorisotyöntekijää. Heitä haastatellessamme keskityimme kartoittamaan nuorisotyön tämänhetkistä tilannetta paikkakunnalla, sekä heidän näkemyksiään nykyisistä ja mahdollisista tulevista yhteistyökumppaneista ja -muodoista.
Strukturoidulla kyselyllä keräsimme koulunuorisotyötä ja paikallista nuorille suunnattua toimintaa koskevia kokemuksia, näkemyksiä sekä ajatuksia. Kysymyksillä myös selvitettiin oppilaiden kokemuksia koulun viihtyvyydestä, sekä koululla toteutettavien harrastusryhmien ja välituntitoiminnan vaikutusta koulun viihtyvyyteen.
Kysely teetettiin Puustellin koulun oppilaille, sekä heidän vanhemmilleen. Kohderyhmän antaman informaation ja ideioden kautta saadaan toinen näkökulma aihepiiristä, jolloin voidaan toteuttaa myös analyyttistä vertailua työtä tekevien ja toimintaa osallistuvien välillä.
The thesis was commissioned by the Pielavesi 4H Association (Pielaveden 4H-yhdistys ry). The aim of the thesis is to assess the wishes and needs of Puustelli School in Pielavesi regarding activities organized at the school and extracurricular activities conducted in collaboration with the school.
In addition to mapping out the needs for school-based youth work, we also aim to develop recommendations for Pielavesi 4H to help engage middle school-aged students in both activities and physical exercise.
For our thesis, we utilize semistructured interviews as well as a survey that provides both quantitative and qualitative results. We interviewed two local youth work professionals active in Pielavesi: the municipal youth worker and the outreach youth worker of Pielavesi. The interviews focused on assessing the current state of youth work in the area, as well as their perspectives on existing and potential future collaborations and partnership models.
Through the structured survey, we aimed to collect experiences, opinions, and thoughts related to school-based youth work and local youth-targeted activities. The questions also aimed to explore students' experiences of school comfort and the impact of extracurricular activity groups and recess activities on the overall school atmosphere. The survey was conducted among the students of Puustelli School and their parents who wished to participate. The information and ideas provided by the target group offer an alternative perspective on the subject, enabling an analytical comparison between those working in the field and those participating in the activities.