Polku : Opas Sipoon kunnan uusille maahanmuuttajille
Ukontuli, Anja (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051310998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051310998
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on yhteisöpedagogin tutkintoon kuuluva kehittämistyö, jonka aihepiiri keskittyy työyhteisön kehittämiseen. Tässä opinnäytetyössä käsitellään ja käydään läpi Sipoon kunnan työllisyyspalveluiden alle kuuluvan maahanmuuttajapalveluiden tilaamaa kehittämistyötä, jossa tavoitteena oli tehdä Sipoon kuntaan muuttaville uusille maahanmuuttajille kunnan palveluita esittelevä opas.
Aihetta lähestyttiin toimintatutkimuksen ja yhteiskehittämisen mallien pohjalta ja osallistavina menetelminä käytettiin havannointia, työpajoja, kyselyitä ja asiantuntijahaastatteluja.
Keskeisenä teemana tässä kehittämistyössä ja oppaan luomisessa olivat kunnalliset palvelut. Oppaan oli tarkoitus sisältää kattava esittely Sipoon kunnan palveluista, kuten terveys- ja sosiaalipalveluista, asumisesta, koulutuksesta, harrastuksista ja työllistymisestä. Tavoitteena oli tarjota maahanmuuttajille selkokielinen, hyvin ymmärrettävä tietopaketti, joka auttaa heitä löytämään helposti tarvitsemansa palvelut.
Tämän lisäksi kehittämistyössä piti tarkastella, miten opas parantaisi Sipoon kunnan asiakaspalvelupolkua, ohjaajien osaamista ja maahanmuuttajien ohjaustyötä. Tavoitteena oli tehdä asiakaspalvelusta sujuvampaa ja tehokkaampaa, jotta ohjaajat pystyvät auttamaan maahanmuuttajia entistä paremmin.
Kehittämistyön lopputuloksena kuitenkin syntyi kokonaan uusi toimintamalli ja menetelmä, jossa ei pelkästään esitellä Sipoon kunnan palveluita maahanmuuttajille, vaan joka toimii samalla ohjaajien ja maahanmuuttajien välisenä yhteisenä, osallistavana työkaluna, opettavana tehtäväkirjana ja viestintävälineenä.
Opas tukee maahanmuuttajien kotoutumista ja hyvinvointia, edistää suomen kielen oppimista sekä parantaa yhteistyötä ohjaajien kanssa. Ohjaajille opas antaa helppokäyttöisen uuden työvälineen maahanmuuttajatyöhön sekä toimivan asiakaspalvelumallin. This thesis is a development project for the Bachelor Degree of Community Educator, focusing on the development of a work community. This thesis addresses and examines a development project commissioned by the immigrant services under the employment services of the municipality of Sipoo. The aim of this project was to create a guide book presenting the municipality's services to new immigrants moving to Sipoo.
The topic was approached based on action research and co-creation model, and participatory methods such as observation, workshops, survey, and expert interviews were used.
The central theme of this development project and the creation of the guide book was municipal services. The guide book was intended to include a comprehensive presentation of Sipoo's services, such as health and social services, housing, education, hobbies, and employment. The aim was to provide immigrants with clear and easily understandable information to help them easily find the services they need.
In addition, the development project aimed to examine how the guide book would improve Sipoo's customer service pathway, the competence of the instructors, and the guidance work with immigrants. The goal was to make customer service smoother and more efficient, so that instructors can assist immigrants even better.
However, the outcome of the development project was an entirely new operating model and method. This model not only presents the services of the municipality of Sipoo to immigrants but also serves as a shared, participatory tool, an educational workbook, and a communication tool between instructors and immigrants.
The guide book supports the integration and well-being of immigrants, promotes the learning of the Finnish language, and improves cooperation with instructors. For instructors, the guide book provides an easy-to-use new tool for working with immigrants and a functional customer service model.
Aihetta lähestyttiin toimintatutkimuksen ja yhteiskehittämisen mallien pohjalta ja osallistavina menetelminä käytettiin havannointia, työpajoja, kyselyitä ja asiantuntijahaastatteluja.
Keskeisenä teemana tässä kehittämistyössä ja oppaan luomisessa olivat kunnalliset palvelut. Oppaan oli tarkoitus sisältää kattava esittely Sipoon kunnan palveluista, kuten terveys- ja sosiaalipalveluista, asumisesta, koulutuksesta, harrastuksista ja työllistymisestä. Tavoitteena oli tarjota maahanmuuttajille selkokielinen, hyvin ymmärrettävä tietopaketti, joka auttaa heitä löytämään helposti tarvitsemansa palvelut.
Tämän lisäksi kehittämistyössä piti tarkastella, miten opas parantaisi Sipoon kunnan asiakaspalvelupolkua, ohjaajien osaamista ja maahanmuuttajien ohjaustyötä. Tavoitteena oli tehdä asiakaspalvelusta sujuvampaa ja tehokkaampaa, jotta ohjaajat pystyvät auttamaan maahanmuuttajia entistä paremmin.
Kehittämistyön lopputuloksena kuitenkin syntyi kokonaan uusi toimintamalli ja menetelmä, jossa ei pelkästään esitellä Sipoon kunnan palveluita maahanmuuttajille, vaan joka toimii samalla ohjaajien ja maahanmuuttajien välisenä yhteisenä, osallistavana työkaluna, opettavana tehtäväkirjana ja viestintävälineenä.
Opas tukee maahanmuuttajien kotoutumista ja hyvinvointia, edistää suomen kielen oppimista sekä parantaa yhteistyötä ohjaajien kanssa. Ohjaajille opas antaa helppokäyttöisen uuden työvälineen maahanmuuttajatyöhön sekä toimivan asiakaspalvelumallin.
The topic was approached based on action research and co-creation model, and participatory methods such as observation, workshops, survey, and expert interviews were used.
The central theme of this development project and the creation of the guide book was municipal services. The guide book was intended to include a comprehensive presentation of Sipoo's services, such as health and social services, housing, education, hobbies, and employment. The aim was to provide immigrants with clear and easily understandable information to help them easily find the services they need.
In addition, the development project aimed to examine how the guide book would improve Sipoo's customer service pathway, the competence of the instructors, and the guidance work with immigrants. The goal was to make customer service smoother and more efficient, so that instructors can assist immigrants even better.
However, the outcome of the development project was an entirely new operating model and method. This model not only presents the services of the municipality of Sipoo to immigrants but also serves as a shared, participatory tool, an educational workbook, and a communication tool between instructors and immigrants.
The guide book supports the integration and well-being of immigrants, promotes the learning of the Finnish language, and improves cooperation with instructors. For instructors, the guide book provides an easy-to-use new tool for working with immigrants and a functional customer service model.