Vapaaehtoisten opas: Autismikirjon nuoren saattaminen vapaa-ajan toimintaan
Vilmi, Saanatuuli (2025)
Vilmi, Saanatuuli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311177
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Mahdollisuus lapselle ry:n Antoisa-hanke. Hankkeeseen kehitettiin uusi vapaaehtoispalvelu, jonka tarkoitus oli tukea autismikirjon nuoria lähtemään vapaa-ajan toimintaan vapaaehtoisten tuen avulla. Työn tavoitteena oli selvittää millainen opas tukee parhaiten vapaaehtoisia.
Työn tuotoksena luotiin opas vapaaehtoisille. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu autismikirjon häiriöstä, nuorista sekä vapaaehtoistoiminnasta. Opinnäytetyössä on käytetty määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineistoa on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella, joka jaettiin autismikirjon nuorille, heidän vanhemmilleen/läheisilleen ja ammattilaisille sekä työpajalla, joka järjestettiin vapaaehtoisille. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Kerätystä aineistosta kävi ilmi, että autismikirjon nuoret kokivat julkisessa liikenteessä liikkumisen haastavaksi ja tarve tuelle oli suurta. Vapaaehtoisten aiemman kokemuksen tarve autismikirjosta jakoi mielipiteitä, mutta tärkeintä on halu kohdata nuoret ilman ennakkoluuloja sekä tuen tarjoaminen heidän tarpeidensa mukaan. Nuoret kokivat turvallisuutta vapaaehtoisen ystävällisestä ja kuuntelevasta käytöksestä sekä mahdollisuudesta edetä omaan tahtiin. Vapaaehtoiset kaipasivat selkeitä ohjeita tutustumistapaamisiin, viestintään ja saattamispalvelun toteuttamiseen. He kaipasivat konkreettisia esimerkkejä viestinnästä, toimintamalleja ongelmatilanteisiin ja tukea omien rajojen asettamiseen.
Työn tuotoksena luotiin opas vapaaehtoisille. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu autismikirjon häiriöstä, nuorista sekä vapaaehtoistoiminnasta. Opinnäytetyössä on käytetty määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineistoa on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella, joka jaettiin autismikirjon nuorille, heidän vanhemmilleen/läheisilleen ja ammattilaisille sekä työpajalla, joka järjestettiin vapaaehtoisille. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Kerätystä aineistosta kävi ilmi, että autismikirjon nuoret kokivat julkisessa liikenteessä liikkumisen haastavaksi ja tarve tuelle oli suurta. Vapaaehtoisten aiemman kokemuksen tarve autismikirjosta jakoi mielipiteitä, mutta tärkeintä on halu kohdata nuoret ilman ennakkoluuloja sekä tuen tarjoaminen heidän tarpeidensa mukaan. Nuoret kokivat turvallisuutta vapaaehtoisen ystävällisestä ja kuuntelevasta käytöksestä sekä mahdollisuudesta edetä omaan tahtiin. Vapaaehtoiset kaipasivat selkeitä ohjeita tutustumistapaamisiin, viestintään ja saattamispalvelun toteuttamiseen. He kaipasivat konkreettisia esimerkkejä viestinnästä, toimintamalleja ongelmatilanteisiin ja tukea omien rajojen asettamiseen.