Kaveruuden merkitys kouluyhteisössä : ideaopas kaveruuteen
Lindgren, Julia; Luostarinen, Milla (2025)
Lindgren, Julia
Luostarinen, Milla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311293
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tilaajana toimi Lions Club Kuopio, joka tilasi Ideaoppaan kaveruuden edistämiseksi. Opas on osa laajempaa Kaveruutta kouluun -kampanjaa, joka liittyy Kuopion kaupungin 250-vuotisjuhlatapahtumiin. Oppaan tavoitteena on tarjota kouluille konkreettisia toimintamalleja ja menetelmiä, joilla kaveruutta voidaan edistää kouluyhteisöissä. 
Kehittämiskohteena oli kaveruuden lisääminen kouluihin. Ratkaisuja tähän aiheeseen pyrittiin löytämään dialogien avulla, jotka toteutettiin kampanjaan osallistuneilla 18 Kuopion alakoululla. Opinnäytetyömme lähestymistapa oli palvelumuotoilu, ja menetelminä käytimme havainnointia, dialogisuutta ja aivoriihtä. Näiden avulla saimme kattavaa tietoa kaveruuden rakentumisesta ja sitä tukevista tekijöistä kouluympäristöissä.
Dialogeista saatujen aineistojen perusteella kouluissa kaivataan lisää konkreettisia keinoja ja yhteisiä toimintamalleja kaveruuden vahvistamiseksi. Oppilaat kokivat, että pienillä teoilla, kuten yhteisillä leikeillä ja keskustelutuokioilla, on suuri merkitys kouluyhteisöissä.
Opettajat ja koulun henkilökunta puolestaan pitivät tärkeänä selkeitä ja helposti toteutettavia työkaluja yhteisöllisyyden tukemiseen. Ideaopas vastaa näihin tarpeisiin tarjoamalla käytännönläheisiä ja monipuolisia keinoja, jotka voidaan helposti ottaa osaksi koulun arkea.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntynyt Ideaopas kaveruuteen auttaa koulujen opettajia sekä oppilaita vahvistamaan yhteisöllisyyttä ja ehkäisemään yksinäisyyttä. Sen avulla pyritään edistämään kaveruutta ja myönteistä ilmapiiriä kouluissa, mikä puolestaan tukee oppilaiden
hyvinvointia ja koulunkäyntiä. Opas toteutettiin verkkoalustalle, mikä mahdollistaa opettajille ja koulun henkilökunnalle helpon pääsyn materiaaleihin sekä sen sujuvan löytämisen. This thesis was commissioned by Lions Club Kuopio. Tasked was creating an Ideaopas kaveruuteen which is a guide of friendship. The guide is part of a broader Kaveruutta kouluun campaign, which is connected to the 250th anniversary celebrations of the City of Kuopio. The aim of the guide is to provide schools with concrete action models and methods for 
promoting friendship within school communities.
The development focus was on increasing friendship in schools. The aimed was to find solutions to this issue through dialogues conducted in 18 elementary schools in Kuopio that participated in the campaign. The approach of the thesis was service design, and different methods included observation, dialogical interaction, and brainstorming. These methods
provided with comprehensive insights into how friendship is built and supported within school environments.
 
Based on the material gathered from the dialogues, there is a need in schools for more concrete means and shared action models to strengthen friendship. Pupils felt that small actions, such as playing together and having conversation sessions, have a significant impact on the school community. Teachers and school staff, on the other hand, emphasized the importance of clear and easy to implement tools for supporting a sense of community. The
guide responds to these needs by offering practical and versatile methods that can be easily integrated into everyday school life.
 
The final outcome of the guide helps schools to strengthen community spirit and prevent loneliness. It aims to promote friendship and a positive atmosphere in schools, which in turn supports pupils well-being and learning. The guide was created on a digital platform, enabling teachers and school staff to easily access the materials and find what they need efficiently. In the future, the guide is intended to remain up to date and evolve with new trends and the needs of the education sector, ensuring it responds to a constantly changing environment and supports schools in the best possible way. 
Kehittämiskohteena oli kaveruuden lisääminen kouluihin. Ratkaisuja tähän aiheeseen pyrittiin löytämään dialogien avulla, jotka toteutettiin kampanjaan osallistuneilla 18 Kuopion alakoululla. Opinnäytetyömme lähestymistapa oli palvelumuotoilu, ja menetelminä käytimme havainnointia, dialogisuutta ja aivoriihtä. Näiden avulla saimme kattavaa tietoa kaveruuden rakentumisesta ja sitä tukevista tekijöistä kouluympäristöissä.
Dialogeista saatujen aineistojen perusteella kouluissa kaivataan lisää konkreettisia keinoja ja yhteisiä toimintamalleja kaveruuden vahvistamiseksi. Oppilaat kokivat, että pienillä teoilla, kuten yhteisillä leikeillä ja keskustelutuokioilla, on suuri merkitys kouluyhteisöissä.
Opettajat ja koulun henkilökunta puolestaan pitivät tärkeänä selkeitä ja helposti toteutettavia työkaluja yhteisöllisyyden tukemiseen. Ideaopas vastaa näihin tarpeisiin tarjoamalla käytännönläheisiä ja monipuolisia keinoja, jotka voidaan helposti ottaa osaksi koulun arkea.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntynyt Ideaopas kaveruuteen auttaa koulujen opettajia sekä oppilaita vahvistamaan yhteisöllisyyttä ja ehkäisemään yksinäisyyttä. Sen avulla pyritään edistämään kaveruutta ja myönteistä ilmapiiriä kouluissa, mikä puolestaan tukee oppilaiden
hyvinvointia ja koulunkäyntiä. Opas toteutettiin verkkoalustalle, mikä mahdollistaa opettajille ja koulun henkilökunnalle helpon pääsyn materiaaleihin sekä sen sujuvan löytämisen.
promoting friendship within school communities.
The development focus was on increasing friendship in schools. The aimed was to find solutions to this issue through dialogues conducted in 18 elementary schools in Kuopio that participated in the campaign. The approach of the thesis was service design, and different methods included observation, dialogical interaction, and brainstorming. These methods
provided with comprehensive insights into how friendship is built and supported within school environments.
Based on the material gathered from the dialogues, there is a need in schools for more concrete means and shared action models to strengthen friendship. Pupils felt that small actions, such as playing together and having conversation sessions, have a significant impact on the school community. Teachers and school staff, on the other hand, emphasized the importance of clear and easy to implement tools for supporting a sense of community. The
guide responds to these needs by offering practical and versatile methods that can be easily integrated into everyday school life.
The final outcome of the guide helps schools to strengthen community spirit and prevent loneliness. It aims to promote friendship and a positive atmosphere in schools, which in turn supports pupils well-being and learning. The guide was created on a digital platform, enabling teachers and school staff to easily access the materials and find what they need efficiently. In the future, the guide is intended to remain up to date and evolve with new trends and the needs of the education sector, ensuring it responds to a constantly changing environment and supports schools in the best possible way.
