Opiskelijan psykologinen turvallisuus erityisoppilaitoksessa - Kiipulasäätiö Janakkala
Heinonen, Satu; Milan, Sanna (2025)
Heinonen, Satu
Milan, Sanna
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411648
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin psykologisen turvallisuuden merkitystä erityisammattioppilaitoksen opiskelijoiden arjessa. Psykologinen turvallisuus tarkoittaa yksilöllistä kokemusta siitä, että voi olla oma itsensä, ilmaista mielipiteensä ja tehdä virheitä ilman pelkoa nöyryytyksestä tai rangaistuksesta. Tavoitteena oli selvittää, miten psykologinen turvallisuus ilmenee opiskelijoiden arjen kokemuksissa ja miten sitä voi vahvistaa.
Opinnäytetyö pohjautuu kirjallisuuskatsaukseen ja laadulliseen tutkimukseen, jonka aineisto on kerätty erityisammattiopiston henkilöstön yhteiskehittämistyöpajan ja opiskelijoiden puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Työssä painotetaan opiskelijoiden yksilöllisiä kokemuksia, kun taas henkilöstön näkökulmaa tarkastellaan ryhmätasolla. Tuloksista kävi ilmi, että ammattilaisen toiminnalla on keskeinen rooli psykologisen turvallisuuden tukemisessa. Lisäksi vertaissuhteet ja opiskelijoiden omat selviytymiskeinot vaikuttavat turvallisuuden kokemukseen.
Opinnäytetyössä esitetään konkreettisia kehittämisehdotuksia psykologisen turvallisuuden vahvistamiseksi Kiipulan ammattiopiston Janakkalan toimipisteessä. Kehittämistoimet liittyvät muun muassa vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen ja opiskelijoiden osallisuuden lisäämiseen. Tulosten perusteella psykologinen turvallisuus on keskeinen osa opiskelijoiden hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Turvallinen ilmapiiri edistää oppimista, luovuutta ja aktiivista osallistumista. This thesis examines the significance of psychological safety in the everyday life of students at a special vocational school. Psychological safety refers to the experience of being able to be oneself, express opinions and make decisions and mistakes without fear of humiliation or punishment. The aim of this thesis is to explore how psychological safety is experienced in students’ everyday life and how it can be strengthened.
This study focuses on students’ individual experiences, while staff perspectives are examined as a group. Thesis is based on a literature review and qualitative research with data collected through semi-structured interviews. The results indicate that professional actions play a key role in supporting psychological safety. In addition, peer relationships and students' own coping mechanisms influence the experience of safety.
This thesis presents concrete development proposals for strengthening psychological safety at the vocational school of Kiipula in Janakkala. Development activities were related to, among other things, strengthening interaction skills and increasing student participation. Based on the findings, psychological safety plays a key role in supporting students’ well-being and fostering a sense of belonging in their community. A safe atmosphere promotes learning, creativity and active participation.
Opinnäytetyö pohjautuu kirjallisuuskatsaukseen ja laadulliseen tutkimukseen, jonka aineisto on kerätty erityisammattiopiston henkilöstön yhteiskehittämistyöpajan ja opiskelijoiden puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Työssä painotetaan opiskelijoiden yksilöllisiä kokemuksia, kun taas henkilöstön näkökulmaa tarkastellaan ryhmätasolla. Tuloksista kävi ilmi, että ammattilaisen toiminnalla on keskeinen rooli psykologisen turvallisuuden tukemisessa. Lisäksi vertaissuhteet ja opiskelijoiden omat selviytymiskeinot vaikuttavat turvallisuuden kokemukseen.
Opinnäytetyössä esitetään konkreettisia kehittämisehdotuksia psykologisen turvallisuuden vahvistamiseksi Kiipulan ammattiopiston Janakkalan toimipisteessä. Kehittämistoimet liittyvät muun muassa vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen ja opiskelijoiden osallisuuden lisäämiseen. Tulosten perusteella psykologinen turvallisuus on keskeinen osa opiskelijoiden hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Turvallinen ilmapiiri edistää oppimista, luovuutta ja aktiivista osallistumista.
This study focuses on students’ individual experiences, while staff perspectives are examined as a group. Thesis is based on a literature review and qualitative research with data collected through semi-structured interviews. The results indicate that professional actions play a key role in supporting psychological safety. In addition, peer relationships and students' own coping mechanisms influence the experience of safety.
This thesis presents concrete development proposals for strengthening psychological safety at the vocational school of Kiipula in Janakkala. Development activities were related to, among other things, strengthening interaction skills and increasing student participation. Based on the findings, psychological safety plays a key role in supporting students’ well-being and fostering a sense of belonging in their community. A safe atmosphere promotes learning, creativity and active participation.