Alakoululaisten päihdekasvatus : Kaupunki kuuluu kaikille -opetusmateriaalin harjoitteiden hyödynnettävyys iltapäivätoiminnassa
Lehtinen, Minna (2025)
Lehtinen, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411835
Tiivistelmä
Pienetkin lapset kohtaavat päihteisiin liittyviä ilmiöitä arjessaan. Kuitenkaan alakouluikäisille suunnattuja päihdekasvatusmenetelmiä ei ole juurikaan saatavilla. Kehittämistyön tilaajana toimi Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, joka on valtakunnallinen ehkäisevän päihde- ja pelihaittatyön asiantuntijajärjestö. Tämä opinnäytetyö käsittelee lasten vapaa-ajan toimintoihin kehitettävää päihdekasvatusmenetelmää. Menetelmä tähtää lasten tunne- ja turvataitojen vahvistumiseen antamalla heille valmiuksia toimia tilanteissa, joissa päihteiden käyttö tai sekavasti käyttäytyvät aikuiset aiheuttavat epävarmuutta tai pelkoa samalla lisäten ymmärrystä ihmisten erilaisia elämäntilanteita kohtaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Kaupunki kuuluu kaikille -opetusmateriaalin harjoitteet soveltuvat iltapäivätoimintaan ja miten ohjajat kokivat päihdekasvatuksen sopivan lasten vapaa-ajantoimintaan. Lisäksi ohjaajilta kerättiin pilottiohjauksesta vapaita mietteitä ja kehittämisehdotuksia, joita hyödynnettiin menetelmäoppaan kirjoittamiseen.
Opinnäytetyössä käytetyt menetelmät olivat pilottiohjausten yhteydessä käytetyt strukturoitu kyselylomake ja osallistuva havainnointi. Näiden avulla selvitettiin harjoitteiden sekä päihdekasvatuksen toimivuutta ja soveltuvuutta alakoulun 1.–2.-luokkalaisille ohjatuissa toimintatuokioissa. Sisällönanalyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että Kaupunki kuuluu kaikille -harjoitteet soveltuvat suurimmaksi osin iltapäivätoiminnan päihdekasvatuksen menetelmiksi, kun toteutuksessa otetaan huomioon toiminnan ajoitus ja rakenne sekä lasten vireystila koulupäivän jälkeen. Opinnäytetyön lopputuotoksena on toimenpide-ehdotus EHYT ry:lle asioista joita huomiodt menetelmäoppasta kirjoittaessa. Menetelmäoppaan tavoitteena on tuoda näkyväksi se, mitä ohjaajan on hyvä tietää ja huomioida ennen toimintatuokioiden järjestämistä.
Opinnäytetyö tuottaa uutta tietoa siitä, miten päihdekasvatusta voidaan viedä osaksi pienempienkin lasten ohjattuja vapaa-ajan ympäristöjä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Kaupunki kuuluu kaikille -opetusmateriaalin harjoitteet soveltuvat iltapäivätoimintaan ja miten ohjajat kokivat päihdekasvatuksen sopivan lasten vapaa-ajantoimintaan. Lisäksi ohjaajilta kerättiin pilottiohjauksesta vapaita mietteitä ja kehittämisehdotuksia, joita hyödynnettiin menetelmäoppaan kirjoittamiseen.
Opinnäytetyössä käytetyt menetelmät olivat pilottiohjausten yhteydessä käytetyt strukturoitu kyselylomake ja osallistuva havainnointi. Näiden avulla selvitettiin harjoitteiden sekä päihdekasvatuksen toimivuutta ja soveltuvuutta alakoulun 1.–2.-luokkalaisille ohjatuissa toimintatuokioissa. Sisällönanalyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että Kaupunki kuuluu kaikille -harjoitteet soveltuvat suurimmaksi osin iltapäivätoiminnan päihdekasvatuksen menetelmiksi, kun toteutuksessa otetaan huomioon toiminnan ajoitus ja rakenne sekä lasten vireystila koulupäivän jälkeen. Opinnäytetyön lopputuotoksena on toimenpide-ehdotus EHYT ry:lle asioista joita huomiodt menetelmäoppasta kirjoittaessa. Menetelmäoppaan tavoitteena on tuoda näkyväksi se, mitä ohjaajan on hyvä tietää ja huomioida ennen toimintatuokioiden järjestämistä.
Opinnäytetyö tuottaa uutta tietoa siitä, miten päihdekasvatusta voidaan viedä osaksi pienempienkin lasten ohjattuja vapaa-ajan ympäristöjä.
