Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Voimaa ja suuntaa työelämän kynnyksellä : työvalmennuksen palvelumuotoilu Stadin AO:n Nuorten työpajoilla

Tamminen, Sirpa (2025)

 
Avaa tiedosto
Tamminen_Sirpa.pdf (2.808Mt)
Lataukset: 


Tamminen, Sirpa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612311
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli asiakaslähtöinen palvelumuotoilu, Stadin AO:n Nuorten työpajojen työvalmentajan ohjausprosessiin. Tavoitteena oli luoda palveluprosessi, joka tukee nuorten työllistymistä ja hyvinvointia monipuolisesti, huomioi nuorten yksilölliset tarpeet sekä sidosryhmien näkökulmat ja luo perustan kestävälle työvalmennukselle. Opinnäytetyössä pureuduttiin nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn, toimijuuden rakentumiseen työpajaympäristössä sekä voimaannuttavan työvalmennuksen merkitykseen. Kehittämistyön tarve nousi toimintaympäristön muutoksista sekä tarpeesta päivittää ja dokumentoida työvalmennuksen prosessi asiakaslähtöiseksi, sidosryhmät huomioiden.
Työtä tarkasteltiin sosiaalipedagogiikan, positiivisen psykologian, voimaantumisen sekä toimijuuden kehkeytymisen teorioiden näkökulmista. Näistä erityisesti voimaantumisen mahdollisuuksia tutkittiin toimijuuden edellytyksenä ja ne olivat keskeisessä roolissa palvelumuotoilussa ja nuorten tarpeiden huomioimisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin menetelmätriangulaatiolla, jossa lähestymistapana oli palvelumuotoilu. Menetelminä käytettiin kolmea kyselyä, jotka kohdennettiin Helsingin työllisyyspalveluiden asiantuntijoille, Stadin AO:n työkokeilijoille ja työvalmentajille, sekä seitsemää haastattelua, jotka tehtiin Stadin AO:n koulutuspäällikölle, Omnian palvelupäällikölle ja viidelle työkokeilijalle. Lisäksi menetelmiin kuului yhteisöllinen työpaja, joka järjestettiin neljä kertaa seitsemän työvalmentajan kesken, sekä benchmarking-vierailu Omnian työpajoille. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti abduktiivisen päättelyn logiikalla, ja kehittämistyön analyysi tehtiin fenomenologisella otteella.
Kehittämistyönä syntyi työvalmentajan ohjausprosessin palvelumuotoilun kautta uusi palveluprosessin kuvaus, valmennusmenetelmäideoita sekä ajankohtaista tietoa nuorten ja sidosryhmien tarpeesta. Kehittämistyössä todettiin, että nuoren voimaantuminen tapahtuu kolmen ulottuvuuden, hyvinvoinnin, toimijuuden ja vallan kautta, ja onkin merkityksellistä, että työpajalla vuorovaikutuksen laatu on hyvä. Lisäksi todettiin, että valmennus, joka tukee luonteenvahvuuksien, lahjakkuuksien, taitojen, kiinnostuksen kohteiden, arvojen sekä resurssien tunnistamista, voi auttaa nuorta saavuttamaan optimaalisen kukoistuksen ja hyvinvoinnin tilan, mikä edistää motivaatiota ja vahvistaa kyvykkyyden tunnetta. Nuoren voimaantumisen kautta syntyy toimijuus. Yhteistyö hyvinvointia tukevien verkostojen sekä koulutus- ja työelämäsektorin kanssa todettiin tärkeäksi.
 
The development project arose from the need to update and document the guidance process of employment coaching at the Youth Workshops of Helsinki Vocational College in a clientcentred and stakeholder-aware manner. Changes in the operational environment and the increasing emphasis on preventing social exclusion among young people highlighted the importance of creating a structured process that supports youth employment and wellbeing in a sustainable way.
The aim was to design a guidance process for employment coaches that considers the individual needs of young people, promotes empowerment, and incorporates perspectives from various stakeholders. The work explored how young people's agency is formed in workshop settings, the role of empowering coaching, and the impact of preventive support on youth wellbeing. The guiding framework was based on social pedagogical thinking, positive psychology, empowerment theory, and the development of agency.
A service design approach was used, applying methodological triangulation. The methods included three surveys targeted at employment service experts in Helsinki, youth workshop participants at Helsinki Vocational College, and employment coaches. In addition, seven interviews were conducted with professionals from Helsinki Vocational College and Omnia, and youth participants. A co-creative workshop series with seven job coaches was organised, along with a benchmarking visit to Omnia’s Youth workshops. Data was analysed using an abductive, data-driven logic with a phenomenological approach.
The outcome was a service design for job coaching, ideas for coaching methods, and up-to-date insights into the needs of young people and stakeholders. It was found that youth empowerment takes place through the dimensions of wellbeing, agency, and power, and is closely tied to the quality of interaction in the workshop. Coaching that supports the identification of personal strengths, talents, skills, interests, values, and resources can help young people reach a state of optimal wellbeing and motivation, thereby strengthening their sense of capability. Empowerment was found to be a prerequisite for agency, and collaboration with supportive networks in education, welfare services, and working life is essential.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste