Saisinko minä tehdä työtäni omalla tavallani? : toimintamalli esihenkilötyön tueksi neuromoninaisuuden johtamisessa
Selkinen, Marjo (2025)
Selkinen, Marjo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612394
Tiivistelmä
Neuromoninaisuuteen on viime vuosina kiinnitetty huomioita niin oppilaitoksissa, kuin työyhteisöissäkin. Neuromoninaisuuden huomioiminen parantaa työyhteisön toimivuutta ja luo psykologisesti turvallisen ja tasa-arvoisen sekä inklusiivisen työpaikan kaikille. Tietoa neuromoninaisuudesta tulee lisätä, jotta moninaisuuden johtaminen toteutuu, ja esihenkilöille taataan parhaat mahdolliset valmiudet tukea kaikkia työntekijöitä ja huomioida yksilöllisiä tarpeita. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda esihenkilöille toimintamalli neuromoninaisuuden tukemiseen. Työni tilaajana toimi koulutus- ja urapalveluita tarjoava Rastor-instituutti.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui kirjallisuuteen, artikkeleihin, aikaisemmin julkaistuihin opinnäytetöihin sekä julkaisuihin ja tutkimuksiin, jotka käsittelevät neuromoninaisuutta, esihenkilötyötä, moninaisuuden johtamista ja työelämän kehittämistä.
Opinnäytetyössä sovellettiin konstruktiivista tutkimusotetta ja hyödynnettiin palvelumuotoilussa käytettyä tuplatimanttimallia soveltuvin osin. Kehittämismenetelminä ja aineiston keruussa käytettiin kyselyä, osallistavaa yhteiskehittämistä työpajoissa sekä kokemusasiantuntijan hyödyntämistä. Tutkimuskysymyksien ja osallistavien työpajojen avulla selvitettiin, minkälaista ymmärrystä neuromoninaisuudesta esihenkilötyössä tarvitaan, ja mikä merkitys yhteiskehittämisellä on tietoisuuden kasvattamisessa.
Tähän tutkimukselliseen kehittämistyöhön kerätty aineisto sekä opinnäytetyön tulokset vahvistivat tilaajalle tietoa siitä, että tulevaisuuden työelämä voi tarjota vielä käyttämättömiä mahdollisuuksia neuromoninaisuuden huomioimiselle ja hyödyntämiselle. Tämä edellyttää kuitenkin tietoisuuden lisäämistä ja avoimuutta moninaisuuden tuomille mahdollisuuksille sekä uusille asenteille ja näkökulmille.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi yhteiskehittämisen ja kokemusasiantuntijuuden avulla toimintamalli, joka toimii esihenkilöiden tukena johtamistyössä ja moninaisuuden huomioimisessa. Työn laajempi merkitys on sen sovellettavuus monille eri aloille. Moninaisuuden huomioiminen johtamisessa ei rajoitu tiettyyn toimialaan, vaan rikastuttaa työyhteisöjä kaikilla sektoreilla. Neuromoninaisuus on työelämässä merkittävä voimavara, jos sen hyödyntämiseen ja tukemiseen panostetaan tietoisesti esihenkilötyössä.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui kirjallisuuteen, artikkeleihin, aikaisemmin julkaistuihin opinnäytetöihin sekä julkaisuihin ja tutkimuksiin, jotka käsittelevät neuromoninaisuutta, esihenkilötyötä, moninaisuuden johtamista ja työelämän kehittämistä.
Opinnäytetyössä sovellettiin konstruktiivista tutkimusotetta ja hyödynnettiin palvelumuotoilussa käytettyä tuplatimanttimallia soveltuvin osin. Kehittämismenetelminä ja aineiston keruussa käytettiin kyselyä, osallistavaa yhteiskehittämistä työpajoissa sekä kokemusasiantuntijan hyödyntämistä. Tutkimuskysymyksien ja osallistavien työpajojen avulla selvitettiin, minkälaista ymmärrystä neuromoninaisuudesta esihenkilötyössä tarvitaan, ja mikä merkitys yhteiskehittämisellä on tietoisuuden kasvattamisessa.
Tähän tutkimukselliseen kehittämistyöhön kerätty aineisto sekä opinnäytetyön tulokset vahvistivat tilaajalle tietoa siitä, että tulevaisuuden työelämä voi tarjota vielä käyttämättömiä mahdollisuuksia neuromoninaisuuden huomioimiselle ja hyödyntämiselle. Tämä edellyttää kuitenkin tietoisuuden lisäämistä ja avoimuutta moninaisuuden tuomille mahdollisuuksille sekä uusille asenteille ja näkökulmille.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi yhteiskehittämisen ja kokemusasiantuntijuuden avulla toimintamalli, joka toimii esihenkilöiden tukena johtamistyössä ja moninaisuuden huomioimisessa. Työn laajempi merkitys on sen sovellettavuus monille eri aloille. Moninaisuuden huomioiminen johtamisessa ei rajoitu tiettyyn toimialaan, vaan rikastuttaa työyhteisöjä kaikilla sektoreilla. Neuromoninaisuus on työelämässä merkittävä voimavara, jos sen hyödyntämiseen ja tukemiseen panostetaan tietoisesti esihenkilötyössä.