Työntekijäkokemuksen kehittäminen : kehittämisehdotuksia toimeksiantajalle työntekijäkokemuksen parantamiseksi yhden tiimin osalta
Lipponen, Sari (2025)
Lipponen, Sari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612718
Tiivistelmä
Työntekijäkokemuksen arvo ja merkitys on viime aikoina huomioitu monessa organisaatiossa. Työntekijäkokemuksen kehittäminen paremmaksi vaikuttaa positiivisesti asiakaskokemukseen, työntekijöiden tyytyväisyyteen ja työn imuun, työnantajan maineeseen sekä organisaatiobrändiin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut kehittämisen tuloksena parantaa (anonyymin) tilaajan yhden tiimin työntekijöiden työntekijäkokemusta. Tavoitteena on ollut myös luoda työntekijöille kokemus siitä, että he ovat tulleet kuulluksi ja ovat osallisia omassa työntekijäkokemuksen kehittämisessä, ja että kyselyiden ja tutkimusten tuloksia arvioidaan ja sitä kautta kehitetään työntekijäkokemusta. Tietoperustana on käytetty teoriapohjaa, kahta työntekijäkokemuksen viitekehystä ja mallia työntekijäkokemuksen kehittämisestä.
Opinnäytetyö on tehty empiirisenä kehittämistyönä, joka on soveltavaa kehittämistä. Opinnäytetyössä on käytetty sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Lähestymistapana on palvelumuotoilu. Kehittämistyön aineistona ovat alussa olleet tilaajan tiimin henkilöstölle kohdistamat kyselyt ja laajempi selvitys, joista on tehty koonti huonoimmat arviot saaneista aiheista. Määrämuotoisella sähköisellä valintakyselyllä on tästä joukosta etsitty neljä tärkeintä kehittämiskohdetta. Kehittämiskohteita on käsitelty tiimin jäsenille pidetyssä työpajassa, jossa käsiteltäväksi aiheiksi valikoitui kaksi. Näihin haettiin yhteisöllisiä ideointimenetelmiä käyttäen kehittämisehdotuksia työntekijäkokemuksen parantamiseksi. Kehittämisehdotukset on liitetty työntekijäkokemuksen viitekehykseen ja tehty kehittämistyön oma työntekijäkokemuksen viitekehys antamaan struktuuria työpajan kehittämisehdotusten käsittelyyn ja liittämiseen teoriaan.
Työpajan kehittämisehdotuksista on tehty tilaajalle suosituksia toimenpiteistä sekä tiimin jäsenten työntekijäkokemuksen parantamiseksi että koko organisaatioita koskevia ehdotuksia. Kehittämisehdotukset koskivat organisaation työntekijäkokemuksen viitekehyksen luomista, ehdotusten syvällisempää tarkastelua aikatauluineen ja tavoitteineen, osaamisen kehittämisen mahdollistamista, kehityskeskustelulomakkeen uusimista, työtehtävien kokonaisuuden tarkastelua ja vuosikelloa sekä lauantai-työpäivää.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut kehittämisen tuloksena parantaa (anonyymin) tilaajan yhden tiimin työntekijöiden työntekijäkokemusta. Tavoitteena on ollut myös luoda työntekijöille kokemus siitä, että he ovat tulleet kuulluksi ja ovat osallisia omassa työntekijäkokemuksen kehittämisessä, ja että kyselyiden ja tutkimusten tuloksia arvioidaan ja sitä kautta kehitetään työntekijäkokemusta. Tietoperustana on käytetty teoriapohjaa, kahta työntekijäkokemuksen viitekehystä ja mallia työntekijäkokemuksen kehittämisestä.
Opinnäytetyö on tehty empiirisenä kehittämistyönä, joka on soveltavaa kehittämistä. Opinnäytetyössä on käytetty sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Lähestymistapana on palvelumuotoilu. Kehittämistyön aineistona ovat alussa olleet tilaajan tiimin henkilöstölle kohdistamat kyselyt ja laajempi selvitys, joista on tehty koonti huonoimmat arviot saaneista aiheista. Määrämuotoisella sähköisellä valintakyselyllä on tästä joukosta etsitty neljä tärkeintä kehittämiskohdetta. Kehittämiskohteita on käsitelty tiimin jäsenille pidetyssä työpajassa, jossa käsiteltäväksi aiheiksi valikoitui kaksi. Näihin haettiin yhteisöllisiä ideointimenetelmiä käyttäen kehittämisehdotuksia työntekijäkokemuksen parantamiseksi. Kehittämisehdotukset on liitetty työntekijäkokemuksen viitekehykseen ja tehty kehittämistyön oma työntekijäkokemuksen viitekehys antamaan struktuuria työpajan kehittämisehdotusten käsittelyyn ja liittämiseen teoriaan.
Työpajan kehittämisehdotuksista on tehty tilaajalle suosituksia toimenpiteistä sekä tiimin jäsenten työntekijäkokemuksen parantamiseksi että koko organisaatioita koskevia ehdotuksia. Kehittämisehdotukset koskivat organisaation työntekijäkokemuksen viitekehyksen luomista, ehdotusten syvällisempää tarkastelua aikatauluineen ja tavoitteineen, osaamisen kehittämisen mahdollistamista, kehityskeskustelulomakkeen uusimista, työtehtävien kokonaisuuden tarkastelua ja vuosikelloa sekä lauantai-työpäivää.