Kulttuurifestivaalin kuntatasoinen vaikuttajaviestintä : case Jyväskylän Kesä monitaidefestivaali
Honkonen, Ullamarja (2025)
Honkonen, Ullamarja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913130
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee Jyväskylän kaupungin rahoittaman Jyväskylän Kesä kulttuurifestivaalin kuntatason vaikuttajaviestintää, sekä sen kehittämismahdollisuuksia suhteessa Jyväskylän kaupungin päätöksentekoon. Erityistä ajankohtaisuutta työlle antaa kuntatalouden tiukkeneminen ja siihen liittyvät budjettileikkaukset, jotka kohdistuvat myös kulttuuritapahtumiin, mukaan lukien Jyväskylän Kesä monitaidefestivaali. Ammatillisen ja eettisen vaikuttajaviestinnän menetelmien hallitseminen on entistä tärkeämpää nykypäivän kulttuuritoimijoille, jotka joutuvat todistamaan vaikuttavuuttaan ja yhteiskunnallista merkitystään saadakseen varmemmin kuntaresursseja toimintansa jatkamiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena on parantaa tilaajaorganisaation, Jyväskylän Kesän vaikuttavuutta Jyväskylän kaupungin kulttuuritoimijana, sekä auttaa löytämään tehokkaita menetelmiä organisaation lobbaustyön tueksi, jotta festivaalin asema voi vahvistua kaupungin yhteistyökumppanina myös tulevaisuudessa. Opinnäytetyö tarjoaa lisäksi hyödyllistä tietoa muille kulttuurifestivaaleille, sillä se kokoaa yhteen kulttuurialan ammattilaisten ja kuntatason lobbausta toteuttavien tahojen näkemyksiä ja toimintaohjeita. Tutkimusmenetelminä työssä käytetään puolistukturoituja vaikuttajaviestinnän teemahaastatteluja kulttuuri- ja liikunta alan asiantuntijoilta, sekä Jyväskylän kaupungin edustajalta. Toisena menetelmänä hyödynnetään benchmarking eli vertaisanalyysimenetelmää, jonka avulla kartoitetaan ja vertaillaan syvemmin eri tahojen vaikuttajaviestinnän menetelmiä suhteessa tilaajaorganisaation olemassa oleviin vaikuttajaviestinnän menetelmiin. Vertaisanalyysissa on tilaajan lisäksi toinen kulttuurifestivaali, sekä keskisuomalainen urheiluseura. Opinnäytetyön analyysit perustuvat haastatteluihin, kirjalliseen tietoperustaan, sekä tekijän omiin havaintoihin, joita on kertynyt tuotantoassistentin ja opiskelijan roolissa työskentelyn aikana tilaajaorganisaatiossa vuosien 2024–2025 aikana. Opinnäytetyön tuloksena syntyy konkreettisia vaikuttajaviestinnän kehittämisen toimenpiteitä tilaajaorganisaation vaikuttajaviestinnän tueksi, sekä arvokasta uutta tietoperustaa kulttuurifestivaalien vaikuttajaviestinnästä kuntatasolla. Työ toimii siten osaltaan vastaamassa alan tutkimukselliseen tarpeeseen. kulttuurituotanto, viestintä, festivaalit, Jyväskylän Kesä, lobbaus, kunnat