Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Toimintatapojen kehittäminen joustavan toteutuksen mallissa: Omnian ammatillisessa koulutuksessa

Kukkola, Tiina (2025)

 
Avaa tiedosto
Kukkola_Tiina.pdf (5.962Mt)
Lataukset: 


Kukkola, Tiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913251
Tiivistelmä
Koulutusjärjestelmä on kohdannut viime vuosina monia muutoksia, joihin opetus- ja ohjaushenkilöstön täytyy sopeutua. Tämä opinnäytetyö käsittelee opetus- ja ohjaushenkilöstön roolia ja toimintatapojen kehittämistarvetta muuttuvassa toimintaympäristössä Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omniassa. Työssä tarkastellaan Omniassa toteutettavaa joustavan toteutuksen mallia, jossa korostuvat opiskelijoiden yksilölliset tarpeet. Työ keskittyy Omnian liiketoiminnan Lehtimäentien yksikössä toteutettavaan joustavaan opetukseen, jossa opiskelijoille tarjotaan joustavia ja yksilöllisiä oppimispolkuja.

Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu toimintatapojen ja roolien merkityksen, motivaation sekä ketterän oppimisen teorian ympärille. Näiden avulla pyritään tukemaan henkilöstön muutosvalmiutta ja työssä oppimisen mahdollisuuksia. Tämä lähestymistapa tukee työelämän muutosten edellyttämää joustavuutta ja uudistumiskykyä, joita myös joustavassa toteutuksessa edellytetään. Opinnäytetyö on toteutettu toimintatutkimuksellisena kehittämistyönä, mikä on mahdollistanut opetus- ja ohjaushenkilöstön osallistumisen kehittämisprosessiin.

Opinnäytetyö on toteutettu toimintatutkimuksellisena kehittämistyönä, mikä mahdollisti opetus- ja ohjaushenkilöstön osallistumisen kehittämisprosessiin. Menetelminä käytettiin havainnointia, kyselyä ja työpajatyöskentelyä. Näin saatiin kattava kuva henkilöstön kokemuksista ja käytännöistä, joita voidaan hyödyntää toimintatapojen kehittämisessä. Tavoitteena oli luoda yhtenäiset toimintatavat, jotka tukevat sekä opiskelijoiden hyvinvointia että henkilöstön työn sujuvuutta. Kehittämistyön tulokset osoittavat, että yhteiset toimintatavat helpottavat opiskelijoiden siirtymistä joustavaan toteutukseen, tukevat motivaatiota, lisäävät opetus- ja ohjaushenkilöstön välistä yhteistyötä ja vahvistavat sopeutumista muutoksiin. Tulokset ja kehitysehdotukset voivat tukea koko koulutusorganisaatiota vastaamaan tulevaisuuden vaatimuksiin ja luomaan tehokkaita toimintamalleja joustavaan opetukseen.

Kehittämistyön tuotoksena luotiin aspa-jots -ryhmän opetus- ja ohjaushenkilöstölle toimintaohjeet sekä vastuuhenkilöt eri tehtäviin. Ohjeiden ja tehtävien toteutumista seurataan kuukausittain sekä muokataan tarpeen mukaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste