Yhteinen suunta valmennuksessa : valmennusprosessi maahanmuuttaja-asiakkaiden tukemiseksi Nauha ry:ssä
Tennilä, Jenna (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013720
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää selkeä ja saavutettava valmennusprosessi kuntouttavaan työtoimintaan osallistuville maahanmuuttajataustaisille asiakkaille. Kehittämistyö sai alkunsa tarpeesta jäsentää palveluprosessia siten, että asiakas ymmärtää, miksi hän osallistuu toimintaan ja mitä tavoitteita sillä on. Työssä tunnistettiin, että erityisesti kielellisesti ja kulttuurisesti haastavissa asiakastilanteissa palvelun merkitys voi jäädä epäselväksi, mikä vaikuttaa asiakkaan motivaatioon ja osallisuuteen.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisella tutkimusotteella yhteistyössä Nauha ry:n kanssa. Aineistoa kerättiin osallistuvan havainnoinnin, sähköpostihaastattelujen ja valmentajille järjestettyjen työpajojen kautta. Aineisto analysoitiin laadullisesti sisällönanalyysin keinoin. Kehittämistyö nojasi vahvasti työntekijöiden käytännön kokemukseen ja yhteiskehittämiseen.
Kehittämistyön tuloksena syntyi vaiheistettu ja visuaalinen valmennusprosessin malli, joka tukee asiakasta ymmärtämään omaa palvelupolkuaan ja auttaa työntekijöitä tarjoamaan yhdenvertaisempaa ja suunnitelmallisempaa ohjausta. Malli sisältää käytännön työkaluja, kuten selkokielisen orientointimateriaalin ja valmennuskartan. Toimintamalli otettiin käyttöön pilotointivaiheessa ja se on dokumentoitu organisaation IMS-järjestelmään jatkokäyttöä ja perehdyttämistä varten.
Opinnäytetyön merkitys näkyy erityisesti asiakaslähtöisyyden, toimijuuden ja saavutettavuuden vahvistumisena kuntouttavassa työtoiminnassa. Kehitettyä mallia voidaan soveltaa myös laajemmin työelämävalmennuksen ja kotoutumispalveluiden konteksteissa. The aim of this thesis was to develop a clear and accessible coaching process for immigrant-background clients participating in rehabilitative work activities. The development work originated from the need to structure the service in a way that helps the client understand why they are participating and what the intended goals are. It was identified that in linguistically and culturally complex client situations, the meaning and purpose of the service often remain unclear, which affects the client's motivation and engagement.
The thesis was carried out using a constructive research approach in collaboration with Nauha ry. The data was collected through participatory observation, email interviews, and development workshops with staff members. Qualitative content analysis was used to examine the material. The development process strongly relied on the practical experience of the employees and collaborative co-development methods.
As a result, a phased and visual coaching model was created to support clients in understanding their service path and to help professionals provide more consistent and goal-oriented guidance. The model includes practical tools such as a plain language orientation handout and a visual coaching map. The model was piloted during the development process and has been documented into the organization’s internal IMS system for long-term use and onboarding purposes.
The significance of this thesis lies in promoting client-centredness, agency, and accessibility in rehabilitative work activities. The developed model is also applicable in broader contexts, such as employment coaching and integration services.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisella tutkimusotteella yhteistyössä Nauha ry:n kanssa. Aineistoa kerättiin osallistuvan havainnoinnin, sähköpostihaastattelujen ja valmentajille järjestettyjen työpajojen kautta. Aineisto analysoitiin laadullisesti sisällönanalyysin keinoin. Kehittämistyö nojasi vahvasti työntekijöiden käytännön kokemukseen ja yhteiskehittämiseen.
Kehittämistyön tuloksena syntyi vaiheistettu ja visuaalinen valmennusprosessin malli, joka tukee asiakasta ymmärtämään omaa palvelupolkuaan ja auttaa työntekijöitä tarjoamaan yhdenvertaisempaa ja suunnitelmallisempaa ohjausta. Malli sisältää käytännön työkaluja, kuten selkokielisen orientointimateriaalin ja valmennuskartan. Toimintamalli otettiin käyttöön pilotointivaiheessa ja se on dokumentoitu organisaation IMS-järjestelmään jatkokäyttöä ja perehdyttämistä varten.
Opinnäytetyön merkitys näkyy erityisesti asiakaslähtöisyyden, toimijuuden ja saavutettavuuden vahvistumisena kuntouttavassa työtoiminnassa. Kehitettyä mallia voidaan soveltaa myös laajemmin työelämävalmennuksen ja kotoutumispalveluiden konteksteissa.
The thesis was carried out using a constructive research approach in collaboration with Nauha ry. The data was collected through participatory observation, email interviews, and development workshops with staff members. Qualitative content analysis was used to examine the material. The development process strongly relied on the practical experience of the employees and collaborative co-development methods.
As a result, a phased and visual coaching model was created to support clients in understanding their service path and to help professionals provide more consistent and goal-oriented guidance. The model includes practical tools such as a plain language orientation handout and a visual coaching map. The model was piloted during the development process and has been documented into the organization’s internal IMS system for long-term use and onboarding purposes.
The significance of this thesis lies in promoting client-centredness, agency, and accessibility in rehabilitative work activities. The developed model is also applicable in broader contexts, such as employment coaching and integration services.