Ryhmätoiminnan periaatteet vaativassa laitoshoidon yksikössä: ryhmätoiminnan kehittäminen
Kunnas, Juhana (2025)
Kunnas, Juhana
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114151
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni oli laadullinen menetelmin toteutettu toimintatutkimus. Tein sen anonyymisti eräälle vaativan laitoshoidon yksikön nuorisokodille. Käsitteistä tai asiasanoista, joita kuvasin tässä opinnäytetyössä, olivat osallisuus, yhteisöllisyys, pienryhmätoiminta, yhteisökokous, sosiaalipedagogia ja huostaanotto sekä sijaishuolto. Lisäksi tässä opinnäytetyössä korostuivat tutkittavan kohteen erityispiirteet, jotka olivat lastensuojelu, vaativa laitoshoito ja nuorisokoti. Osallisuus tarkoittaa lastensuojelussa erilaisia asioita, niitä olivat esimerkiksi mahdollisuus kieltäytyä, vaikuttaa prosessiin, mahdollisuus omien ajatusten ilmaisuun, tukea omien mielipiteiden sanoittamiseen ja mahdollisuus itsenäisiin päätöksiin. Yhteisöllisyys on yksi ihmisen perustarpeista, jossa hän kaipaa huolenpitoa, välittämistä, yhteistyötä ja harmoniaa ihmisten välisissä suhteissa. Pienryhmätoiminnassa pyrittiin muuttamaan käyttäytymismalleja toiminnallisten kokemusten avulla ja tukemaan nuorisodin kontekstissa nuorten arkea. Yhteisökokous mahdollistaa osallisuuden ja antaa asukkaille vaikutusmahdollisuuksia yksikön arjen pieniin ja mahdollisesti isoihin asioihin. Sosiaalipedagogiassa pyritään käytännön työssä nuorten sosiaaliseen kasvuun, heidän hyvinvointinsa tukemiseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn, joiden tarkoitus on osallisuuden ja elämyksellisyyden tukeminen sekä vuorovaikutuksellinen yhteistoiminta. Sillä voidaan myös tutkia miten tukea väkivalta- ja rikoskierteessä olevia nuoria kohti tasapainoisempaa elämää ja täysivaltaista suomenkansalaisuutta. Huostaanotto tarkoittaa viimeistä keinoa turvat lapsen kasvu ja kehitys. Tämä tarkoittaa lapsen hoidon ja kasvatuksen vastuun siirtymistä viranomaisille. Sijaishuolto tarkoittaa hoidon ja kasvatuksen järjestämistä kodin ulkopuolella. Tuotos valmistui ennen opinnäytetyötä tilaajan toiveesta. Tuotos koostui tietoperustasta ja toiminnallisista keskusteluteemoista sekä ryhmäytymisharjoituksista. Tarve opinnäytetyölle ja tuotokselle oli kehittää toiminnallinen pohja ryhmätoiminnalle. Pohjan tarkoitus oli tuoda teoriaa ja toiminallisia menetelmiä lisäämään esimerkiksi käsitteissä mainittua osallisuutta. Tavoitteena oli, luoda selkeät ohjeistukset miten hyvä ryhmä toimii. Toimenpiteinä käytin haastatteluita, benchmarkkausta, havainnointia ja tuotoksen palautehaastattelua. Haastattelun kautta tähän opinnäytetyöhön oli saatu suuntaviivoja ja ydintietoa vaativasta laitoshoidosta sekä tilaajan arviointipalaute tuotoksesta, benchmarkkauksen avulla oli pystytty vertaisarvioimaan erilaisia ryhmätoiminnan ohjaajien oppaita, miten niitä voi hyödyntää vaativassa laitoshoidossa, havainnointia oli hyödynnetty toimintaympäristön hahmottamiseen kehittävässä harjoittelussa tilaajan työpaikalla. Lopussa kerrotaan tuotos.