Millainen on hyvä lapsiryhmän ohjaaja? : ohjaajan vaikutus uimakoulun lapsiryhmässä
Pajala, Aino (2025)
Pajala, Aino
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315260
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli selvittää, millainen olisi hyvä lapsiryhmän ohjaaja sekä onko ohjaajalla vaikutusta lapsiryhmässä. Tavoitteena oli kehittää tilaajana toimivan yrityksen toimintaa ja lapsiryhmien ohjaajan työskentelyä. Opinnäytetyön tilaajana toimi opinnäytetyön tekijän oma yritys Tmi: Aino Pajala. Yritys on järjestänyt vuodesta 2020 asti uimakoulutoimintaa lapsille ja nuorille.
Tietoperustassa avattiin kehittämistyön kannalta tärkeitä käsitteitä, kuten positiivinen pedagogiikka, lapsiryhmä, ohjaaja lapsiryhmässä ja lasten osallisuus. Kehittämistyön aineistonkeruumenetelmiä olivat ryhmähaastattelu ja työpaja eri alojen ohjaajille. Aineisto kerättiin keväällä 2025.
Tuloksista selvisi, millainen on hyvä lapsiryhmän ohjaaja. Ohjaajalla on vaikutusta positiivisella tavalla ohjattavaan ryhmään, mikäli ohjaaja on helposti lähestyttävä, ystävällinen, iloinen ja positiivinen. Kehittämistyön tuotoksena syntyi ohjaajan huoneentaulu, missä on konkreettisia esimerkkejä millainen on hyvä ohjaaja. Huoneentaulun tehtävä on tukea ohjaajia ryhmänohjauksessa. Huoneentaulua voi myös käyttää koulutus- ja perehdytystarkoitukseen.
Tietoperustassa avattiin kehittämistyön kannalta tärkeitä käsitteitä, kuten positiivinen pedagogiikka, lapsiryhmä, ohjaaja lapsiryhmässä ja lasten osallisuus. Kehittämistyön aineistonkeruumenetelmiä olivat ryhmähaastattelu ja työpaja eri alojen ohjaajille. Aineisto kerättiin keväällä 2025.
Tuloksista selvisi, millainen on hyvä lapsiryhmän ohjaaja. Ohjaajalla on vaikutusta positiivisella tavalla ohjattavaan ryhmään, mikäli ohjaaja on helposti lähestyttävä, ystävällinen, iloinen ja positiivinen. Kehittämistyön tuotoksena syntyi ohjaajan huoneentaulu, missä on konkreettisia esimerkkejä millainen on hyvä ohjaaja. Huoneentaulun tehtävä on tukea ohjaajia ryhmänohjauksessa. Huoneentaulua voi myös käyttää koulutus- ja perehdytystarkoitukseen.