Viestintäsuunnitelman kehittäminen Mental Museum Lapinlahden Lähteelle
Jukkala, Jenni (2025)
Jukkala, Jenni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315290
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda Mental Museum Lapinlahden Lähteen toiminnan avuksi viestintäsuunnitelma vuosille 2025-2028. Työn tilaaja on Pro Lapinlahti mielenterveysseura ry, joka ylläpitää entisen Lapinlahden sairaalan tiloissa toimivaa museota. Museo kertoo sekä sairaalan että mielenterveyden hoidon historiasta ja niiden eri vaiheista aina nykypäivään saakka.
Opinnäytetyössä esitellään museotoimintaa, viestinnän peruskäsitteitä ja tapoja tehdä viestintää huomioiden Mental Museumille oleelliset kanavat ja näkökulmat. Menetelminä opinnäytetyössä käytetään benchmarkingia, dokumenttianalyysiä, SWOT-analyysiä ja kävijäkyselyä. Kolmella ensimmäisellä kartoitetaan viestinnän nykytilaa ja haetaan näkökulmia tulevaisuuden suunnitelmiin. Kävijäkyselyn avulla kerätään anonyymisti tietoa siitä, miten Mental Museumin aiempi viestintä on tavoittanut kävijät, jotta viestintäsuunnitelmaan saadaan mukaan myös kohderyhmän ääntä.
Mental Museum Lapinlahden Lähde on ollut toiminnassa vuodesta 2017, eikä viestintäsuunnitelmaa ole aiemmin laadittu kirjalliseen muotoon. Loppuvuodesta 2024 museo vietti uudistumisensa kunniaksi avajaisia, ja sen myötä myös viestinnän uudistamisella ja johdonmukaistamiselle tuli aiempaa suurempi tarve. Opinnäytetyön tuloksena syntyi museon ensimmäinen viestintäsuunnitelma, joka otetaan käyttöön viimeistään syksyllä 2025 ja on voimassa vuoteen 2028.
Opinnäytetyö mahdollistaa sen, että viestintää voi jatkossa tehdä säännöllisesti yhtenäisten linjojen mukaisesti, lisätä museon näkyvyyttä ja siten saada enemmän kävijöitä. Lisääntyvien kävijämäärien ja tietoisuuden kautta voi syntyä mahdollisuuksia lisärahoituksille ja isommille yhteistyökuvioille, jotka osaltaan voivat mahdollistaa sen, että museon toiminta säilyy ja kasvaa tulevaisuudessa. Opinnäytetyöstä on hyötyä muillekin suomalaisille aluemuseoille, joilla on haasteita budjetin ja suunnitelmallisuuden kanssa, sillä sen tuloksia ja näkökulmia voi soveltaa muidenkin pienien museoiden kohdalla.
Opinnäytetyössä esitellään museotoimintaa, viestinnän peruskäsitteitä ja tapoja tehdä viestintää huomioiden Mental Museumille oleelliset kanavat ja näkökulmat. Menetelminä opinnäytetyössä käytetään benchmarkingia, dokumenttianalyysiä, SWOT-analyysiä ja kävijäkyselyä. Kolmella ensimmäisellä kartoitetaan viestinnän nykytilaa ja haetaan näkökulmia tulevaisuuden suunnitelmiin. Kävijäkyselyn avulla kerätään anonyymisti tietoa siitä, miten Mental Museumin aiempi viestintä on tavoittanut kävijät, jotta viestintäsuunnitelmaan saadaan mukaan myös kohderyhmän ääntä.
Mental Museum Lapinlahden Lähde on ollut toiminnassa vuodesta 2017, eikä viestintäsuunnitelmaa ole aiemmin laadittu kirjalliseen muotoon. Loppuvuodesta 2024 museo vietti uudistumisensa kunniaksi avajaisia, ja sen myötä myös viestinnän uudistamisella ja johdonmukaistamiselle tuli aiempaa suurempi tarve. Opinnäytetyön tuloksena syntyi museon ensimmäinen viestintäsuunnitelma, joka otetaan käyttöön viimeistään syksyllä 2025 ja on voimassa vuoteen 2028.
Opinnäytetyö mahdollistaa sen, että viestintää voi jatkossa tehdä säännöllisesti yhtenäisten linjojen mukaisesti, lisätä museon näkyvyyttä ja siten saada enemmän kävijöitä. Lisääntyvien kävijämäärien ja tietoisuuden kautta voi syntyä mahdollisuuksia lisärahoituksille ja isommille yhteistyökuvioille, jotka osaltaan voivat mahdollistaa sen, että museon toiminta säilyy ja kasvaa tulevaisuudessa. Opinnäytetyöstä on hyötyä muillekin suomalaisille aluemuseoille, joilla on haasteita budjetin ja suunnitelmallisuuden kanssa, sillä sen tuloksia ja näkökulmia voi soveltaa muidenkin pienien museoiden kohdalla.