Markkinoinnin ja viestinnän opas Arabian katufestivaalille
Laurikainen, Tuija (2025)
Laurikainen, Tuija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315316
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi kaupunginosayhdistys Artova ry, joka vastaa Helsingin kaupungissa sijaitsevan Arabian kaupunginosan kulttuuritoiminnasta ja tapahtumatuotannosta. Työn tavoitteena oli kehittää Arabian katufestivaalin viestintää ja markkinointia tuottamalla käytännönläheinen, helppokäyttöinen ja selkeä opas uusien viestintä- ja markkinointihenkilöiden tueksi. Oppaan tarkoituksena on varmistaa viestinnän laadun ja yhtenäisyyden säilyminen eri kanavissa, mikä on tärkeää tapahtuman näkyvyyden, yleisösuhteen, sidosryhmäyhteistyön ja rahoitusmahdollisuuksien kannalta.
Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin sähköistä kyselyä, teemahaastatteluja sekä dokumenttianalyysiä. Kyselyllä kartoitettiin tapahtuman kävijöiden Arabian katufestivaalin markkinoinnin kanavia seuraavien kokemuksia ja näkemyksiä viestinnästä. Haastatteluissa puolestaan syvennyttiin viestintä- ja markkinointiprosessien käytännön toteutukseen ja kehittämistarpeisiin; haastateltavina olivat Konepaja Festivalin järjestäjä sekä Louhela Jamin viestinnän ja markkinoinnin vastaava. Dokumenttianalyysissä pureuduttiin syvemmin Arabian katufestivaalin aiempien vuosien markkinointisuunnitelmiin, aikataulupohjiin sekä muihin viestintämateriaaleihin.
Valmistunut opas keskittyy tarjoamaan konkreettisia ja käytännönläheisiä ohjeita viestinnän ja markkinoinnin tueksi. Työn tuloksena syntyi toimiva ja käytännöllinen työkalu, joka helpottaa uusien toimijoiden perehdyttämistä ja tukee viestinnän pitkäjänteistä kehittämistä. Lisäksi työ toi esiin uusia kehittämiskohteita, kuten tarpeen vahvistaa tapahtumapäivän opastavaa viestintää ja lisätä ennakkoviestintään tapahtumatunnelmaa ja tarkempaa informaatiota. Opinnäytetyö tuottaa tilaajalle merkittävää käytännön hyötyä, ja sen havaintoja voidaan soveltaa myös muiden yhteisöllisten ilmaistapahtumien viestinnän kehittämiseen.
Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin sähköistä kyselyä, teemahaastatteluja sekä dokumenttianalyysiä. Kyselyllä kartoitettiin tapahtuman kävijöiden Arabian katufestivaalin markkinoinnin kanavia seuraavien kokemuksia ja näkemyksiä viestinnästä. Haastatteluissa puolestaan syvennyttiin viestintä- ja markkinointiprosessien käytännön toteutukseen ja kehittämistarpeisiin; haastateltavina olivat Konepaja Festivalin järjestäjä sekä Louhela Jamin viestinnän ja markkinoinnin vastaava. Dokumenttianalyysissä pureuduttiin syvemmin Arabian katufestivaalin aiempien vuosien markkinointisuunnitelmiin, aikataulupohjiin sekä muihin viestintämateriaaleihin.
Valmistunut opas keskittyy tarjoamaan konkreettisia ja käytännönläheisiä ohjeita viestinnän ja markkinoinnin tueksi. Työn tuloksena syntyi toimiva ja käytännöllinen työkalu, joka helpottaa uusien toimijoiden perehdyttämistä ja tukee viestinnän pitkäjänteistä kehittämistä. Lisäksi työ toi esiin uusia kehittämiskohteita, kuten tarpeen vahvistaa tapahtumapäivän opastavaa viestintää ja lisätä ennakkoviestintään tapahtumatunnelmaa ja tarkempaa informaatiota. Opinnäytetyö tuottaa tilaajalle merkittävää käytännön hyötyä, ja sen havaintoja voidaan soveltaa myös muiden yhteisöllisten ilmaistapahtumien viestinnän kehittämiseen.
