Vanhempainyhdistys ja osallisuuden kokemus : miten saisimme mukaan myös muunkielisiä vanhempia?
Helander, Salli (2025)
Helander, Salli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616189
Tiivistelmä
Suomalainen vanhempainyhdistystoiminta on kodin ja koulun yhteistyötä. Vanhempainyhdistykset koostuvat koulun oppilaiden vanhemmista ja on vapaaehtoista toimintaa. Toiminnan on todettu lisäävän oppilaiden hyvinvointia sekä tukevan yhteisöllisyyden muodostumista. Suomalainen peruskoulu on nykypäivänä hyvin moninainen. Oppilaiden ja heidän perheidensä edustamien kulttuurien, kielien ja uskontojen kirjo on laaja. Suomen Vanhempainliitto määrittelee, että vanhempainyhdistyksen olisi hyvä olla koulu minikoossa, edustaen mahdollisimman monipuolisesti koulun oppilaita. Vanhempainyhdistystoiminta ei ole täysin pysynyt mukana tässä kehityksessä.
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli selvittää eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia ja tietoa vanhempainyhdistystoiminnasta ja näiden tietojen pohjalta selvittää kuinka yhdistystoimintaa voidaan kehittää, jotta se on saavutettavaa ja myös muunkielisten vanhempien osallisuus toteutuu. Työn tilaajana on Suomen Vanhempainliitto ry.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus konstruktiivisella otteella. Aineisto kerättiin monimenetelmällisesti eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien haastatteluilla, fokusryhmähaastattelulla, vanhempainyhdistystoimijoiden näkemysten kartoittamisella ja erilaisten hankkeiden tuloksia tarkastellen. Aineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysiä. Opinnäytetyön teoreettinen kehys muodostui osallisuuden, osallisuuden edistämisen ja saavutettavuuden käsitteistä.
Opinnäytetyön tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että kouluun liittyvät asiat koetaan positiivisina, ja tutustumisen tärkeyttä muihin vanhempiin pidetään tärkeänä. Tutkimusaineistossa korostui kohtaamisten merkitys. Vanhempainyhdistyksen merkitystä ei tunneta eikä sen roolia suhteessa koulun ja kodin yhteistyössä tunnisteta. Jos toiminta oli tiedossa ei se näyt- täytynyt houkuttelevana tai mieluisana mahdollisuutena osallistua. Vanhempainyhdistystoiminnan ongelmana koettiin sulkeutuneisuus ja sisäpiirimäisyys, jolloin osallisuus ei toteudu.
Opinnäytetyö tarjoaa työn tilaajalle sekä vanhempainyhdistyksille hyödyllistä tietoa osallisuudesta ja saavutettavuudesta. Tutkimustyön ja aineiston pohjalta tuotettiin osallisuutta ja saavutettavuutta edistävät kehittämisehdotukset sekä laadittiin vanhempainyhdistysten käyttöön itsearviointilomake, jota tarkastelemalla voidaan parantaa ja kehittää osallisuutta myös muunkielisten vanhempien osalta. Tavoitteena on koulun monimuotoisuutta tukeva toiminta, jossa mahdollisimman monen ääni pääsee kuuluviin.
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli selvittää eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia ja tietoa vanhempainyhdistystoiminnasta ja näiden tietojen pohjalta selvittää kuinka yhdistystoimintaa voidaan kehittää, jotta se on saavutettavaa ja myös muunkielisten vanhempien osallisuus toteutuu. Työn tilaajana on Suomen Vanhempainliitto ry.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus konstruktiivisella otteella. Aineisto kerättiin monimenetelmällisesti eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien haastatteluilla, fokusryhmähaastattelulla, vanhempainyhdistystoimijoiden näkemysten kartoittamisella ja erilaisten hankkeiden tuloksia tarkastellen. Aineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysiä. Opinnäytetyön teoreettinen kehys muodostui osallisuuden, osallisuuden edistämisen ja saavutettavuuden käsitteistä.
Opinnäytetyön tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että kouluun liittyvät asiat koetaan positiivisina, ja tutustumisen tärkeyttä muihin vanhempiin pidetään tärkeänä. Tutkimusaineistossa korostui kohtaamisten merkitys. Vanhempainyhdistyksen merkitystä ei tunneta eikä sen roolia suhteessa koulun ja kodin yhteistyössä tunnisteta. Jos toiminta oli tiedossa ei se näyt- täytynyt houkuttelevana tai mieluisana mahdollisuutena osallistua. Vanhempainyhdistystoiminnan ongelmana koettiin sulkeutuneisuus ja sisäpiirimäisyys, jolloin osallisuus ei toteudu.
Opinnäytetyö tarjoaa työn tilaajalle sekä vanhempainyhdistyksille hyödyllistä tietoa osallisuudesta ja saavutettavuudesta. Tutkimustyön ja aineiston pohjalta tuotettiin osallisuutta ja saavutettavuutta edistävät kehittämisehdotukset sekä laadittiin vanhempainyhdistysten käyttöön itsearviointilomake, jota tarkastelemalla voidaan parantaa ja kehittää osallisuutta myös muunkielisten vanhempien osalta. Tavoitteena on koulun monimuotoisuutta tukeva toiminta, jossa mahdollisimman monen ääni pääsee kuuluviin.