Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Välituntijamit – “Yhdessä omalla tyylillä”: Hip hopin kautta tehtävä kulttuurinen nuorisotyö

Panula, Ramona (2025)

 
Avaa tiedosto
Panula_Ramona.pdf (6.049Mt)
Lataukset: 


Panula, Ramona
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616274
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana on Vantaan nuoriso- ja yhteisöpalvelut. Tutkiva kehittämistyö on tehty yhteistyössä SADE ry:n ja nuorisopalveluiden kanssa, ja se käsittelee hip hop -kulttuuriin pohjautuvaa tanssivälituntitoimintaa, Välituntijameja. Työn tärkeimpänä tavoitteena on tuottaa uutta tietoa siitä, miten lapset ja nuoret saadaan innostumaan omien Välituntijamien järjestämisestä. Työssä tarkastellaan keinoja, joilla voidaan monipuolistaa ja vahvistaa nuorten omaehtoista välituntitoimintaa vantaalaisilla ala- ja yläkouluilla.

Toisena keskeisenä tavoitteena on luoda helposti monistettava välituntitoiminnan malli, jonka avulla Välituntijamit voidaan juurruttaa osaksi koulujen arkea ja laajentaa toimintaa muihin kouluihin. Osana tätä tavoitetta selvitettiin myös, millaista kysyntää kohdekoulujen (vantaalaisten koulujen) nuorilla on omien jamien järjestämiselle. Kolmantena tavoitteena on lisätä Vantaan nuoriso- ja yhteisöpalveluiden tietoutta hip hop -pedagogiikan merkityksestä omaehtoisuuden, osallisuuden ja yhteisöllisyyden rakentamisessa kulttuurisen nuorisotyön näkökulmasta. Tiedon lisäämisen kautta pyritään edistämään kulttuurista vuoropuhelua, jolla on tärkeä rooli hip hop -pedagogiikan ymmärtämisessä ja sen soveltamisessa käytännön nuorisotyöhön.

Tutkiva kehittämistyö toteutettiin tapaustutkimuksen muodossa, ja siinä sovellettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä, kuten haastatteluja, kyselylomakkeita ja avointa havainnointia. Opinnäytetyön tuloksena syntyi kolmiosainen Välituntijamit-opas sekä kehittämisehdotuksia työn tilaajalle. Opasta voidaan hyödyntää sekä käytännön työn tukena että Välituntijamit-konseptin laajentamisessa. Se tarjoaa käytännönläheistä ja sovellettavaa tietoa, joka tukee osallistavan ja nuoria voimaannuttavan kulttuuritoiminnan kehittämistä eri alojen ammattilaisten yhteistyönä. Koska Välituntijamit-toimintaa toteutetaan koulujen, nuorisotyön sekä kulttuuri- ja taidekasvatuksen rajapinnoilla, opas tukee moniammatillista yhteistyötä.

Tulokset osoittavat, että sekä Välituntijameille että omaehtoiselle jamitoiminnalle on suurta kysyntää kohdekouluissa Martinlaakson, Uomarinteen, Kilterin ja Lehtikuusen kouluissa. Välituntijamit toimivat innostuksen herättäjinä ja nuorten toimijuutta aktivoivina tekijöinä. Lisäksi aikuisilla on keskeinen rooli lasten ja nuorten innostuksen synnyttämisessä sekä omaehtoisuuden tukemisessa.
 
The commissioner of this thesis is Vantaa Youth and Community Services. The research-based development work was carried out in collaboration with SADE ry and the youth services, focusing on a hip-hop culture-inspired recess dance activity called Välituntijamit. The primary objective of the thesis is to generate new knowledge on how to inspire children and young people to organize their own Välituntijamit. The study explores ways to diversify and strengthen student-led recess activities in elementary and secondary schools in Vantaa.

A second key goal was to create an easily replicable model for recess activities, enabling Välituntijamit to become a regular part of school life and to be expanded to other schools. As part of this aim, the study investigated the level of interest among students in the target schools in organizing their own jam sessions. The third objective is to increase awareness within Vantaa Youth and Community Services about the significance of hip hop pedagogy in promoting agency, participation, and community from the perspective of cultural youth work. By increasing knowledge, the thesis aims to support cultural dialogue, which plays an essential role in understanding and applying hip hop pedagogy in practical youth work.

The research-based development project was carried out in the form of a case study, utilizing both qualitative and quantitative methods, such as interviews, surveys, and open observation. As a result of the thesis, a three-part Välituntijamit guide was produced, along with development suggestions for the commissioner. The guide can be used to support practical work and to help expand the Välituntijamit concept. It provides practical and applicable information to advance inclusive, empowering cultural activities for young people through multidisciplinary collaboration. Since Välituntijamit operates at the intersection of schools, youth work, and arts and culture education, the guide supports cross-professional cooperation.

The results show that there is strong demand not only for Välituntijamit, but also for self-directed jam sessions at the target schools: Martinlaakso, Uomarinne, Kilteri, and Lehtikuusi. Välituntijamit serves as a source of inspiration and a catalyst for activating young people’s agency. Furthermore, adults play a crucial role in sparking children's and young people’s enthusiasm and supporting their self-initiated participation.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste