Stadin ammatti- ja aikuisopiston monialaisen ohjausmallin kehittäminen jatkuvassa haussa hylätyille helsinkiläisille kuntakokeilun asiakkaille
Tiusanen, Minna-Riitta (2025)
Tiusanen, Minna-Riitta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052717072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052717072
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kehittämistyö toteutettiin osana Stadin ammatti- ja aikuisopiston, eli Stadin AO:n, Opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustukselle rahoitettua Jatkuvan oppimisen hanketta 19.4.2021−31.12.2022. Jatkuvan oppimisen hankkeessa kehittämistarve nousi työllisyyskokeilualueen osaamis- ja koulutuspalvelujen verkostoyhteistyön tiivistämisestä sekä asiakasohjauksen kehittämisestä työttömille työnhakijoille. Ammattiopistoilla on lakisääteinen velvoite ohjata omissa jatkuvan haun prosesseissaan hylätyt hakijat muihin tarkoituksenmukaisiin tai koulutuspalveluihin. Näistä syistä syntyi tarve kehittää tätä toimintaa. Kehittämistyön tavoitteena oli luoda monialainen ohjauksen toimintamalli Stadin AO:n jatkuvassa haussa hylätyille helsinkiläisille työttömille työnhakijoille. Tavoitteena oli luoda malli, jossa ohjattavan asiakkaan kouluttautumisen ja työllistymisen tarpeet sekä tavoitteet olivat keskiössä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui ohjauksen ja monialaisen ohjauksen tietoperustaan. Keskeistä kehittämisessä sekä tulosten analysoinnissa hyödynnettävää tietoa olivat myös Helsingin väestön erityispiirteet sekä Helsingin työllisyyspalveluiden neuvontatyön ja Stadin AO:n ammatilliseen koulutukseen hakeutumisen toimintatavat, -ympäristöt ja normit. Kehittämistyötä ja tutkimusta edistettiin toistuvina kokeiluina 2021−2022 Stadin AO:n jatkuvan haun hakeutumisjaksojen jälkiohjausprosesseissa. Monimenetelmällisessä tutkimuksessa aineisto hankittiin kokeilujaksojen kokousmuistioista, -asiakirjoista sekä hakijatilastoista, Helsingin työllisyyspalveluiden neuvontatyön Questback -tilastoista sekä hakija- ja työntekijäkyselystä.
Kehittämistyön aikana kohderyhmään kuuluvia hakemuksia saapui 1167, näistä 350 esitettiin hylättäväksi eli kuului kehitettävän palvelumallin kohderyhmään. Suurin peruste hylkäämiselle oli riittämätön suomen kielen taito. Kokeiluaikana jälkiohjauksiin osallistui 67 henkilöä, valtaosa heistä oli yli 30-vuotiaita. Kehitetyssä mallissa ohjaustoimintana korostui neuvonta. Suurin osa asiakkaista ohjattiin hakeutumaan kielitaitoa vahvistaviin koulutuksiin sekä ammatilliseen koulutukseen. Tuloksien pohjalta syntyneiden mallinuksien avulla voidaan toteuttaa kunnallisen koulutuksenjärjestäjän ja työllisyyspalveluiden yhteistyönä asiakasohjausta monialaisesti.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui ohjauksen ja monialaisen ohjauksen tietoperustaan. Keskeistä kehittämisessä sekä tulosten analysoinnissa hyödynnettävää tietoa olivat myös Helsingin väestön erityispiirteet sekä Helsingin työllisyyspalveluiden neuvontatyön ja Stadin AO:n ammatilliseen koulutukseen hakeutumisen toimintatavat, -ympäristöt ja normit. Kehittämistyötä ja tutkimusta edistettiin toistuvina kokeiluina 2021−2022 Stadin AO:n jatkuvan haun hakeutumisjaksojen jälkiohjausprosesseissa. Monimenetelmällisessä tutkimuksessa aineisto hankittiin kokeilujaksojen kokousmuistioista, -asiakirjoista sekä hakijatilastoista, Helsingin työllisyyspalveluiden neuvontatyön Questback -tilastoista sekä hakija- ja työntekijäkyselystä.
Kehittämistyön aikana kohderyhmään kuuluvia hakemuksia saapui 1167, näistä 350 esitettiin hylättäväksi eli kuului kehitettävän palvelumallin kohderyhmään. Suurin peruste hylkäämiselle oli riittämätön suomen kielen taito. Kokeiluaikana jälkiohjauksiin osallistui 67 henkilöä, valtaosa heistä oli yli 30-vuotiaita. Kehitetyssä mallissa ohjaustoimintana korostui neuvonta. Suurin osa asiakkaista ohjattiin hakeutumaan kielitaitoa vahvistaviin koulutuksiin sekä ammatilliseen koulutukseen. Tuloksien pohjalta syntyneiden mallinuksien avulla voidaan toteuttaa kunnallisen koulutuksenjärjestäjän ja työllisyyspalveluiden yhteistyönä asiakasohjausta monialaisesti.