Kotoutumisen vahvistaminen mentoroinnin ja monikielisen yhteiskuntaorientaation keinoin Turussa
Ketola, Emilia; Al-Janabi, Walid (2025)
Ketola, Emilia
Al-Janabi, Walid
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817175
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Turun kaupungin Yhteisöllisen kotoutumisen startti (YKS) -hankkeen mentorikoulutusta ja monikielistä yhteiskuntaorientaatiota omakielisten mentoreiden näkökulmasta. Hanke toimii laajassa Varsinais-Suomen kuntaverkostossa ja edistää kolmansista maista muuttaneiden kotoutumista tarjoamalla omakielistä tukea ja ohjausta heti maahan saapumisen jälkeen. YKS-hanke on esimerkki siitä, kuinka yhteisölähtöinen toimintatapa voi edistää kotoutumista paikallistasolla.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin nykyisen mentorointikoulutuksen toimivuutta ja selvitettiin, millaisia tarpeita mentoreilla on koulutuksen sisällön, rakenteen ja toteutuksen osalta. Lisäksi kartoitettiin keinoja, joilla mentoreiden osaamista voitaisiin vahvistaa ja heidän osallisuuttaan kehittämistyöhön lisätä. Kehittämistyön tilaajana toimi Turun kaupunki ja sen tarve nousi vuoden 2025 alussa voimaan astuneen kotoutumislain (681/2023) mukaisesta velvoitteesta järjestää monikielistä, saavutettavaa ja tasalaatuista yhteiskuntaorientaatiota.
Aineistonkeruu toteutettiin laadullisin menetelmin: osallistuvan havainnoinnin, asiantuntija- ja ryhmähaastattelujen, benchmarkkauksen ja yhteisöllisen ideoinnin avulla. Tulosten perusteella mentoroinnin onnistumisen kannalta keskeisiä tekijöitä olivat luottamuksellinen vuorovaikutus, kulttuurisensitiivisyys, selkeä koulutusrakenne ja riittävä ajankäyttö.
Tutkimuksellinen kehittämistyö tuotti konkreettisia suosituksia mentorikoulutuksen ja yhteiskuntaorientaation mallin jatkokehittämiseen. Tuloksia voidaan hyödyntää paitsi Turun kaupungissa, myös muissa kunnissa, jotka kehittävät vastaavia kotoutumispalveluja uuden kotoutumislain mukaisesti. The aim of this thesis was to develop Mentor Training and Multilingual Civic Orientation within the Community Powered Integration (YKS) project, administered by the City of Turku. The project operates within an extensive municipal network across Southwest Finland, supporting the integration of immigrants from third countries by providing guidance and support in their native languages immediately upon arrival. YKS serves as a model of how community-based approaches can enhance integration at the local level.
The thesis paper examined the current state of mentor training and explored mentor’s needs concerning the content, structure, and implementation of the Mentoring Training. Furthermore, it identified methods to strengthen mentor’s skills and increase their involvement in the development process. This development work was commissioned by the City of Turku in response to the new Integration Act (681/2023), which came into effect in early 2025, mandating municipalities to offer multilingual, accessible, and high-quality civic orientation services.
Data collection was conducted through a qualitative research approach, utilizing participatory observation during training sessions, expert and group interviews with mentors and project coordinators, benchmarking with similar projects in Finland, and collaborative ideation workshops. These methods provided a comprehensive understanding of the current mentoring practices and highlighted areas for improvement.
The findings indicate that successful mentoring is grounded in trust-based interaction, cultural sensitivity, a well-structured training framework, and sufficient time for relationship-building and knowledge transfer. Moreover, involving mentors in the development process enhances their commitment and effectiveness in supporting newcomers.
The research-based development project produced practical recommendations for advancing mentor training and the civic orientation model. These findings contribute to the improvement of integration services in Turku and offer scalable solutions for other municipalities aiming to meet the requirements of the new Integration Act while fostering inclusive communities.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin nykyisen mentorointikoulutuksen toimivuutta ja selvitettiin, millaisia tarpeita mentoreilla on koulutuksen sisällön, rakenteen ja toteutuksen osalta. Lisäksi kartoitettiin keinoja, joilla mentoreiden osaamista voitaisiin vahvistaa ja heidän osallisuuttaan kehittämistyöhön lisätä. Kehittämistyön tilaajana toimi Turun kaupunki ja sen tarve nousi vuoden 2025 alussa voimaan astuneen kotoutumislain (681/2023) mukaisesta velvoitteesta järjestää monikielistä, saavutettavaa ja tasalaatuista yhteiskuntaorientaatiota.
Aineistonkeruu toteutettiin laadullisin menetelmin: osallistuvan havainnoinnin, asiantuntija- ja ryhmähaastattelujen, benchmarkkauksen ja yhteisöllisen ideoinnin avulla. Tulosten perusteella mentoroinnin onnistumisen kannalta keskeisiä tekijöitä olivat luottamuksellinen vuorovaikutus, kulttuurisensitiivisyys, selkeä koulutusrakenne ja riittävä ajankäyttö.
Tutkimuksellinen kehittämistyö tuotti konkreettisia suosituksia mentorikoulutuksen ja yhteiskuntaorientaation mallin jatkokehittämiseen. Tuloksia voidaan hyödyntää paitsi Turun kaupungissa, myös muissa kunnissa, jotka kehittävät vastaavia kotoutumispalveluja uuden kotoutumislain mukaisesti.
The thesis paper examined the current state of mentor training and explored mentor’s needs concerning the content, structure, and implementation of the Mentoring Training. Furthermore, it identified methods to strengthen mentor’s skills and increase their involvement in the development process. This development work was commissioned by the City of Turku in response to the new Integration Act (681/2023), which came into effect in early 2025, mandating municipalities to offer multilingual, accessible, and high-quality civic orientation services.
Data collection was conducted through a qualitative research approach, utilizing participatory observation during training sessions, expert and group interviews with mentors and project coordinators, benchmarking with similar projects in Finland, and collaborative ideation workshops. These methods provided a comprehensive understanding of the current mentoring practices and highlighted areas for improvement.
The findings indicate that successful mentoring is grounded in trust-based interaction, cultural sensitivity, a well-structured training framework, and sufficient time for relationship-building and knowledge transfer. Moreover, involving mentors in the development process enhances their commitment and effectiveness in supporting newcomers.
The research-based development project produced practical recommendations for advancing mentor training and the civic orientation model. These findings contribute to the improvement of integration services in Turku and offer scalable solutions for other municipalities aiming to meet the requirements of the new Integration Act while fostering inclusive communities.