Sukupuolisensitiivisyys Jyväskylän Tyttöjen Talolla : sukupuolisensitiivisyyteen perehdyttävän oppaan luominen
Tikkanen, Sini (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917780
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja on Jyväskylän Tyttöjen Talo, jonka toiveena oli saada sukupuolisensitiivisyyttä käsittelevä perehdytysopas Talon tuleville harjoittelijoille. Sukupuolisensitiivinen työote on aktiivisessa käytössä Tyttöjen Talolla, ja tähän laajaan teemaan tutustumista nykyisten perehdytysmateriaalien kautta tahdottiin tehostaa kokoamalla kaikki selkeästi yhteen paikkaan. Tavoitteena oli saada perehdytyksen sisältöjä muovattua vastaamaan harjoittelijoiden ja työntekijöiden oppimistarpeita kartoittamalla heidän näkemyksiään tärkeimmistä sisällöistä.
Aihetta pohjustavat Jyväskylän Tyttöjen Taloon ja sen verkostoon sekä Setlementtiliittoon tutustuminen. Tietoperusta avaa sukupuolisensitiivisyyden käsitettä ja perehdyttämisprosessia, sekä muita aiheeseen vahvasti liittyviä termejä, joita olivat sukupuoli ja sen moninaisuus, kulttuurisensitiivinen nuorisotyö, tyttötyö ja turvallisemman tilan periaatteet.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Käytettyjä aineistonkeruumenetelmiä olivat teemahaastattelut ryhmissä ja ideariihi, jotka toteutettiin Jyväskylän Tyttöjen Talon harjoittelijoille ja työntekijöille. Aineistojen analysoinnissa menetelminä käytettiin litterointia ja teemoittelua, joiden avulla aineistoista koottiin kokemuksia, mielipiteitä ja toiveita, joiden pohjalta lopputuotos rakennettiin. Työn lopussa on avattu johtopäätöksiä sekä tarjottu kehittämisehdotuksia, kerrottu tuotoksen sisältöjä kirjallisessa muodossa sekä ja reflektoitu työn prosessia.
Sukupuolisensitiivisyyteen perehdyttävän oppaan sisällöt jaettiin aineistojen pohjalta tärkeimmiksi koettujen teemaosioiden alle. Oppaan käyttäjä pystyy syventymään aiheeseen teema kerrallaan, ja hänen oppimistaan tukevat pohdintatehtävät ja muut harjoitukset. Opas oli valmis käyttöön otettavaksi heti opinnäytetyön valmistuttua, ja pääsee Jyväskylän Tyttöjen Talolla aloittavien harjoittelijoiden testattavaksi heti, kun uusia harjoittelujaksoja alkaa. The commissioner of this thesis is Jyväskylä Girls’ House, who expressed interest in receiving a guide familiarizing upcoming trainees and employees to gender sensitivity at the House. Gender sensitivity is a widely recognized and practiced method at the House. The House’s wish was to make it more efficient to learn about its meaning by gathering all the essential information in one place. The goal of the thesis was to make the content of the current familiarization material match the trainee and employee’s needs by learning about their views about the most important contents for a guide like this.
The theme is set up by an introduction to Jyväskylä Girls’ House, its network, and Settlement movement. The knowledge base explains the terms of gender sensitivity and familiarization process, as well as other strongly relevant terms, which are gender and its diversity, culturally sensitive youth work, youth work for girls and the principles for a safer space.
This thesis is a practice-based thesis. The data collecting methods used in the thesis were focused interviews in groups and brainstorming, where the participants were Jyväskylä Girls’ House’s trainees and employees. Data analysis was done by transcription and theme-based categorizing, which were used to gather experiences, opinions and wishes. These served as a base for the guide.
The contents of the guide to gender sensitivity are divided under themes that were deemed the most important in the collected data. The person using the guide can dive into the topic one theme at a time, and their learning is supported by reflective and practical exercises. In the future the guide is useful for the new trainees and employees at the Girls’ House.
Aihetta pohjustavat Jyväskylän Tyttöjen Taloon ja sen verkostoon sekä Setlementtiliittoon tutustuminen. Tietoperusta avaa sukupuolisensitiivisyyden käsitettä ja perehdyttämisprosessia, sekä muita aiheeseen vahvasti liittyviä termejä, joita olivat sukupuoli ja sen moninaisuus, kulttuurisensitiivinen nuorisotyö, tyttötyö ja turvallisemman tilan periaatteet.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Käytettyjä aineistonkeruumenetelmiä olivat teemahaastattelut ryhmissä ja ideariihi, jotka toteutettiin Jyväskylän Tyttöjen Talon harjoittelijoille ja työntekijöille. Aineistojen analysoinnissa menetelminä käytettiin litterointia ja teemoittelua, joiden avulla aineistoista koottiin kokemuksia, mielipiteitä ja toiveita, joiden pohjalta lopputuotos rakennettiin. Työn lopussa on avattu johtopäätöksiä sekä tarjottu kehittämisehdotuksia, kerrottu tuotoksen sisältöjä kirjallisessa muodossa sekä ja reflektoitu työn prosessia.
Sukupuolisensitiivisyyteen perehdyttävän oppaan sisällöt jaettiin aineistojen pohjalta tärkeimmiksi koettujen teemaosioiden alle. Oppaan käyttäjä pystyy syventymään aiheeseen teema kerrallaan, ja hänen oppimistaan tukevat pohdintatehtävät ja muut harjoitukset. Opas oli valmis käyttöön otettavaksi heti opinnäytetyön valmistuttua, ja pääsee Jyväskylän Tyttöjen Talolla aloittavien harjoittelijoiden testattavaksi heti, kun uusia harjoittelujaksoja alkaa.
The theme is set up by an introduction to Jyväskylä Girls’ House, its network, and Settlement movement. The knowledge base explains the terms of gender sensitivity and familiarization process, as well as other strongly relevant terms, which are gender and its diversity, culturally sensitive youth work, youth work for girls and the principles for a safer space.
This thesis is a practice-based thesis. The data collecting methods used in the thesis were focused interviews in groups and brainstorming, where the participants were Jyväskylä Girls’ House’s trainees and employees. Data analysis was done by transcription and theme-based categorizing, which were used to gather experiences, opinions and wishes. These served as a base for the guide.
The contents of the guide to gender sensitivity are divided under themes that were deemed the most important in the collected data. The person using the guide can dive into the topic one theme at a time, and their learning is supported by reflective and practical exercises. In the future the guide is useful for the new trainees and employees at the Girls’ House.