Tapahtumapaikan näkyvyys osana tapahtumakävijän asiakaskokemusta : case: HimosLomat Oy
Peltonen, Janina (2025)
Peltonen, Janina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817622
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja, joilla kehittää HimosLomat Oy:n tapahtumapaikan näkyvyyttä tapahtumakävijän asiakaspolun eri vaiheissa, huomioiden asiakaskokemuksen erilaisia näkökulmia. Kehittämistyöllä pyritään vahvistamaan brändiä, erityisesti tapahtumiin liittyen, ja nostamaan alueen kiinnostavuutta matkailu- ja tapahtumakohteena. Samalla pohditaan ja tutkitaan HimosLomat Oy:n mahdollisuuksia hyödyntää tapahtuma-aikaa markkinoinnissaan eri keinoin. Työssä kiinnitetään huomiota myös vastuullisuuden teemoihin, jotka näkyvät tapahtumakävijän asiakaspolun varrella ja, selvitetään miten ne ja muut tapahtumakäynnin valintaan vaikuttavat tekijät todella vaikuttavat ja tulevat kävijälle esille ennakkoon ja tapahtumapaikalla.
Työn tilaaja HimosLomat Oy on Jämsässä, Keski-Suomessa toimiva matkailualan yritys, joka tarjoaa monipuolisesti majoitus-, ravintola- ja ohjelmapalveluita. Yksi toimintakohde yrityksessä on Himos Parkin tapahtuma-alue, jota vuokraamalla tapahtumajärjestäjät tuottavat siellä vuosittain erilaisia tapahtumia. Tarve kehittävälle opinnäytetyölle löydettiin juuri tapahtumateemasta, ja tarpeena on vahvistaa asiakkaille ja tapahtumakävijöille näkyvyyttä ja tietoisuutta siitä osana tapahtuma-aikaista asiakaskokemusta markkinoinnin ja viestinnän keinoin.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin dokumenttianalyysia, kyselytutkimusta sekä benchmarkingia eli vertaisanalyysia koskien tapahtumapaikkaa ja Himoksella järjestettäviä tapahtumia. Dokumenttianalyysissa tutkittiin erilaisia tapahtumasopimuksia sekä markkinointia yrityksessä. Kyselytutkimus lähetettiin HimosLomat Oy:n asiakasrekisterille ja sen avulla tutkittiin Himoksen tapahtumakävijöiden kokemuksia tapahtumaan osallistumisen eri vaiheista asiakaspolulla sekä HimosLomien näkyvyydestä ja vastuullisuudesta. Ulkoista benchmarkingia suoritettiin Tahkon Matkailukeskuksesta ja erityisesti sen tapahtumajärjestelyistä.
Opinnäytetyön tutkimusten tulosten sekä tietoperustan pohjalta kehitettiin lopputuotoksena tilaajalle kehittämisehdotuksia näkyvyyttä varten markkinoinnin ja viestinnän keinoja hyödyntäen. Toimintatapoja kehittäessä ehdotuksissa huomioitiin niin digitaalisen näkyvyyden kuin fyysistenkin tapahtumapaikalla toteuttavien toimenpiteiden mahdollisuuksia. This bachelor’s thesis was a case study on the venue’s visibility of the HimosLomat Oy during the event visitor’s customer journey and experience. The aim of this work was to improve the visibility and awareness of this venue using different methods of marketing and marketing communications. Also, this thesis studied and explored the possibilities of marketing on HimosLomat Oy during the event time at Himos area.
The Commissioner of this final thesis was a company called HimosLomat Oy from Jämsä, Finland. HimosLomat Oy offers a variety of accommodation, program and restaurant ser-vices in Himos, all year round. One of their targets of service is an event venue, Himos Park. Event producers can rent this venue and organize many kinds of events at Himos Park.
The theoretical framework of the thesis consisted of event producing on venues, marketing and creating a customer journey, and sustainability. Customer survey and benchmarking were used for the data collections methods in this work. The customer survey was sent to the customer register of HimosLomat Oy. This survey was used to study event visitor’s experiences during the customer journey of an event at Himos, and the visibility and sus-tainability of the commissioner. The research subject for the benchmarking was Tahko Holiday Resort in Northern Savo, Finland. Tahko Holiday Resort is a similar holiday re-sort place like Himos in Central Finland.
The suggestions for improvements were based on the results of the thesis’ studies and the-oretical frames, and they were targeted at both digital marketing and visibility but also the possibilities of the measures of marketing to be carried out physically at the venue.
Työn tilaaja HimosLomat Oy on Jämsässä, Keski-Suomessa toimiva matkailualan yritys, joka tarjoaa monipuolisesti majoitus-, ravintola- ja ohjelmapalveluita. Yksi toimintakohde yrityksessä on Himos Parkin tapahtuma-alue, jota vuokraamalla tapahtumajärjestäjät tuottavat siellä vuosittain erilaisia tapahtumia. Tarve kehittävälle opinnäytetyölle löydettiin juuri tapahtumateemasta, ja tarpeena on vahvistaa asiakkaille ja tapahtumakävijöille näkyvyyttä ja tietoisuutta siitä osana tapahtuma-aikaista asiakaskokemusta markkinoinnin ja viestinnän keinoin.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin dokumenttianalyysia, kyselytutkimusta sekä benchmarkingia eli vertaisanalyysia koskien tapahtumapaikkaa ja Himoksella järjestettäviä tapahtumia. Dokumenttianalyysissa tutkittiin erilaisia tapahtumasopimuksia sekä markkinointia yrityksessä. Kyselytutkimus lähetettiin HimosLomat Oy:n asiakasrekisterille ja sen avulla tutkittiin Himoksen tapahtumakävijöiden kokemuksia tapahtumaan osallistumisen eri vaiheista asiakaspolulla sekä HimosLomien näkyvyydestä ja vastuullisuudesta. Ulkoista benchmarkingia suoritettiin Tahkon Matkailukeskuksesta ja erityisesti sen tapahtumajärjestelyistä.
Opinnäytetyön tutkimusten tulosten sekä tietoperustan pohjalta kehitettiin lopputuotoksena tilaajalle kehittämisehdotuksia näkyvyyttä varten markkinoinnin ja viestinnän keinoja hyödyntäen. Toimintatapoja kehittäessä ehdotuksissa huomioitiin niin digitaalisen näkyvyyden kuin fyysistenkin tapahtumapaikalla toteuttavien toimenpiteiden mahdollisuuksia.
The Commissioner of this final thesis was a company called HimosLomat Oy from Jämsä, Finland. HimosLomat Oy offers a variety of accommodation, program and restaurant ser-vices in Himos, all year round. One of their targets of service is an event venue, Himos Park. Event producers can rent this venue and organize many kinds of events at Himos Park.
The theoretical framework of the thesis consisted of event producing on venues, marketing and creating a customer journey, and sustainability. Customer survey and benchmarking were used for the data collections methods in this work. The customer survey was sent to the customer register of HimosLomat Oy. This survey was used to study event visitor’s experiences during the customer journey of an event at Himos, and the visibility and sus-tainability of the commissioner. The research subject for the benchmarking was Tahko Holiday Resort in Northern Savo, Finland. Tahko Holiday Resort is a similar holiday re-sort place like Himos in Central Finland.
The suggestions for improvements were based on the results of the thesis’ studies and the-oretical frames, and they were targeted at both digital marketing and visibility but also the possibilities of the measures of marketing to be carried out physically at the venue.