Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vertaismentorointi perehdytyksen ja osaamisen kehittämisen tukena

Ulma, Tanja (2025)

Avaa tiedosto
Ulma_Tanja.pdf (2.162Mt)
Lataukset: 


Ulma, Tanja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018243
Tiivistelmä
Työelämä muuttuu nyt nopeasti. Erityisesti hybridi- ja monipaikkatyön vaikutukset ovat alkaneet näkyä toimeksiantajan työyhteisöissä. Vertaisoppiminen on yksi keino parantaa osaamisen kehittämistä ja työyhteisöön integroitumista. Työn tilaajana toimi anonyymi teollisuuden myynninalan yritys, jonka tarpeena oli kirkastaa vertaismentoroinnin rooli perehdytyksen tukena.

Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella, mitä on onnistunut vertaismentorointi ja miten vertaismentoroinnilla voidaan tukea työyhteisöön integroitumista ja osaamisen kehittämistä. Vertaismentorointia tarkasteltiin perehdytyksen tukimuotona tutkimuksellisen kehitystehtävän keinoin. Tutkimuksellinen kehittämistyö pohjautui laadulliseen tutkimusotteeseen, jota edelsi etnografinen esiselvitysvaihe. Varsinainen aineisto kerättiin eläytymismenetelmällä toteutetussa työpajassa sekä puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla keväällä 2025.

Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimustulosten perusteella vertaismentorointi osoittautui toimivaksi osaamisen kehittämisen keinoksi erityisesti kun panostettiin aikaa vuorovaikutukseen. Onnistunut vertaismentorointiprosessi oli dialoginen ja molemmille opettava kokemus, joka tuki psykologisia perustarpeita (autonomia, kyvykkyys ja yhteenkuuluvuus), ja jonka myötä syntyy työystävyys.

Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin vertaismentoroinnin tukipaketti, jonka tavoitteena oli selkeyttää vertaismentorin roolia perehdytyksessä. Tukipaketti suunnattiin koko työyhteisölle: vertaismentoreille, perehdytettäville sekä esihenkilöille. Se sisälsi konkreettisia vinkkejä vertaismentorille, reflektointiin, apukysymyksiä vertaismentoroinnin eri vaiheisiin sekä esihenkilön muistilistan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste