Kiusaamiseen puuttuminen Parasta Lapsille ry:n Aikaa ilolle lasten leiritoiminnassa
Sinkko, Hanna (2025)
Sinkko, Hanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219062
Tiivistelmä
Kiusaamiseen puuttuminen Parasta Lapsille ry:n Aikaa ilolle lasten leiritoiminnassa opinnäytetyö käsittelee kiusaamisen havaitsemista, ennalta ehkäisemisestä ja siihen puuttumista valtakunnallisen lastensuojelujärjestön lasten leiritoiminnassa.
Tarkastelen leirillä esiintyviä kiusaamisen muotoja sekä ohjaajien puuttumista kiusaamistapauksiin. Tuon esille, miksi kiusaamiseen ei aina puututa ja miksi puuttuminen on ajoittain haastavaa.
Kiusaamisen tutkiminen ja tulosten esille tuominen on tärkeää, koska kiusaamista on tutkittu ensisijaisesti koulumaailman ilmiönä. Yhtä lailla kiusaamista esiintyy lasten ja nuorten vapaa-ajalla, joista leirit ovat yksi toimintaympäristö.
Vapaaehtoiset leiriohjaajat tarvitsevat keinoja ja työkaluja kiusaamisen ja häiriökäyttäytymisen ennalta ehkäisemiseen ja niihin puuttumiseen. Opinnäytetyöni tutkimus käsittelee leireillä havaittuja kiusaamistapauksia sekä ohjaajien toimintaa kyseisissä tilanteissa. Haen tutkimukseni kautta vastauksia, kuinka ohjaajan tietotaitoa voisi jatkossa syventää.
Yhtenä osa-alueena tuotan teorian kautta ymmärrystä kiusaamisilmiöstä, kiusaajasta ja uhrista sekä ryhmän käyttäytymisestä kiusaamistilanteissa. Kiusaamisilmiön ymmärtäminen auttaa leirillä kiusaamisen havaitsemiseen ja sen erottamiseen riitelystä ja rajusta leikistä.
Opinnäytetyön tuotoksina syntyvät Kiusaamiseen puuttumisen koulutukset ovat konkreettisia apuvälineitä ohjaajille haastavissa tilanteissa toimimiseen. Tutkimustulokset liittyvät viiteen vapaaehtoisen leiriohjaajan sekä yhteen leirivastaavan teemahaastatteluun sekä viikonloppuleirin aikana toteutettuun observointiin ja havainnointitutkimukseen. Haastattelut ja observointi toteutuivat syksyllä 2024.
Tarkastelen leirillä esiintyviä kiusaamisen muotoja sekä ohjaajien puuttumista kiusaamistapauksiin. Tuon esille, miksi kiusaamiseen ei aina puututa ja miksi puuttuminen on ajoittain haastavaa.
Kiusaamisen tutkiminen ja tulosten esille tuominen on tärkeää, koska kiusaamista on tutkittu ensisijaisesti koulumaailman ilmiönä. Yhtä lailla kiusaamista esiintyy lasten ja nuorten vapaa-ajalla, joista leirit ovat yksi toimintaympäristö.
Vapaaehtoiset leiriohjaajat tarvitsevat keinoja ja työkaluja kiusaamisen ja häiriökäyttäytymisen ennalta ehkäisemiseen ja niihin puuttumiseen. Opinnäytetyöni tutkimus käsittelee leireillä havaittuja kiusaamistapauksia sekä ohjaajien toimintaa kyseisissä tilanteissa. Haen tutkimukseni kautta vastauksia, kuinka ohjaajan tietotaitoa voisi jatkossa syventää.
Yhtenä osa-alueena tuotan teorian kautta ymmärrystä kiusaamisilmiöstä, kiusaajasta ja uhrista sekä ryhmän käyttäytymisestä kiusaamistilanteissa. Kiusaamisilmiön ymmärtäminen auttaa leirillä kiusaamisen havaitsemiseen ja sen erottamiseen riitelystä ja rajusta leikistä.
Opinnäytetyön tuotoksina syntyvät Kiusaamiseen puuttumisen koulutukset ovat konkreettisia apuvälineitä ohjaajille haastavissa tilanteissa toimimiseen. Tutkimustulokset liittyvät viiteen vapaaehtoisen leiriohjaajan sekä yhteen leirivastaavan teemahaastatteluun sekä viikonloppuleirin aikana toteutettuun observointiin ja havainnointitutkimukseen. Haastattelut ja observointi toteutuivat syksyllä 2024.