Omilla vahvuuksilla kohti työelämää: osaamisen tunnistaminen ja sanoittaminen yhteisöllisesti oppimalla
Pentti, Maarit (2025)
Pentti, Maarit
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219169
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä keskitytään lähellä toteutettujen ja matalan osallistumiskynnyksen ryhmissä järjestettyjen tapaamisten sisältöön. Työssä etsitään ratkaisuja siihen, miten tapaamisten yhteydessä käydyillä, strukturoidusti ohjatuilla keskusteluilla sekä yhteisöllisen oppimisen avulla, voidaan löytää sellaisia vahvuuksia, joita voidaan käyttää ja sanoittaa yhdessä ja yksilöllisesti. Keskustelujen tuloksena syntyy tieto, joka auttaa sopivan ja motivoivan työ- tai koulutuspaikan löytämiseen.
Kehittämistyön tilaajana on toiminut Humanistisen korkeakoulun Kotiäitiluotsi- hanke, joka on mukana Kumppanina kotoutumisessa -verkostossa. Hankkeen tavoitteena on osallisuuden lisääminen sekä työllistymisen edistäminen. Hanke toimii Turun seudulla, jossa eri kaupunginosiin on perustettu ryhmiä kotiäideille. Tapaamiset ja tilat on järjestetty niin, että äidit voivat osallistua tapaamisiin yhdessä lasten kanssa. Ryhmien ohjaajana toimivat kotiäitiluotsit.
Keskeisinä aiheina kehittämistyössä ovat kotoutumiseen ja osallisuuteen liittyvät teemat, kuitenkin niin, että tavoitteena on selkeä suunta kohti työllistymistä. Kehittämistyön menetelminä on käytetty palvelumuotoilua, laadullista tutkimusta ja puolistrukturoituja teemahaastatteluja sekä benchmarkingia. Tietoperustana ja teoreettisenä viitekehyksenä ovat yhteisöllinen oppiminen, vahvuuksien tunnistaminen sekä osaamisen sanoittaminen.
Työn tuloksena on syntynyt malli, jota voidaan käyttää ryhmien ohjaamiseen. Mallin vahvuutena on sen helppo ja joustava muunneltavuus eri ryhmien tarpeet ja toiveet huomioiden. Mallin avulla sitoutetaan kaikki osallistujat tavoitteelliseen keskusteluun omista vahvuuksista ja osaamisesta, niin että tiedon avulla voidaan eri verkostoissa suunnitella tarkemmin omaa työuraa ja jatkopolkua. Malli pohjautuu yhteisölliseen oppimiseen, joka osaltaan lisää osallisuuden ja yhteisöllisyyden tunnetta sekä voimaannutta osallistujat huomaamaan omia vahvuuksia ja osaamista.
Kehittämistyön tilaajana on toiminut Humanistisen korkeakoulun Kotiäitiluotsi- hanke, joka on mukana Kumppanina kotoutumisessa -verkostossa. Hankkeen tavoitteena on osallisuuden lisääminen sekä työllistymisen edistäminen. Hanke toimii Turun seudulla, jossa eri kaupunginosiin on perustettu ryhmiä kotiäideille. Tapaamiset ja tilat on järjestetty niin, että äidit voivat osallistua tapaamisiin yhdessä lasten kanssa. Ryhmien ohjaajana toimivat kotiäitiluotsit.
Keskeisinä aiheina kehittämistyössä ovat kotoutumiseen ja osallisuuteen liittyvät teemat, kuitenkin niin, että tavoitteena on selkeä suunta kohti työllistymistä. Kehittämistyön menetelminä on käytetty palvelumuotoilua, laadullista tutkimusta ja puolistrukturoituja teemahaastatteluja sekä benchmarkingia. Tietoperustana ja teoreettisenä viitekehyksenä ovat yhteisöllinen oppiminen, vahvuuksien tunnistaminen sekä osaamisen sanoittaminen.
Työn tuloksena on syntynyt malli, jota voidaan käyttää ryhmien ohjaamiseen. Mallin vahvuutena on sen helppo ja joustava muunneltavuus eri ryhmien tarpeet ja toiveet huomioiden. Mallin avulla sitoutetaan kaikki osallistujat tavoitteelliseen keskusteluun omista vahvuuksista ja osaamisesta, niin että tiedon avulla voidaan eri verkostoissa suunnitella tarkemmin omaa työuraa ja jatkopolkua. Malli pohjautuu yhteisölliseen oppimiseen, joka osaltaan lisää osallisuuden ja yhteisöllisyyden tunnetta sekä voimaannutta osallistujat huomaamaan omia vahvuuksia ja osaamista.