Ohjaaja tukemassa lastensuojeluasiakkaan hyvinvointia harrastustoiminnan kautta
Uusitalo, Anssi (2025)
Uusitalo, Anssi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219492
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä lastenkodinohjaajien ymmärrystä harrastusten merkityksestä lastenkotilasten hyvinvoinnille sekä kehittää ohjaajien valmiuksia tukea erityisesti omaohjattaviensa harrastustoimintaa. Tarkoituksena oli vahvistaa ohjaajien roolia siten, että lasten mahdollisuudet löytää ja ylläpitää heille sopivia harrastuksia paranevat, mikä edistää heidän hyvinvointiaan. Opinnäytetyön tilaajana toimi Tukikoti Syli. Tukikoti Syli on varsinaissuomalainen lastensuojeluyritys. Tukikoti Sylillä on kolme kodinomaista perustason lastensuojeluyksikköä.
Tietoperustassa tarkasteltiin opinnäytetyön käsitteitä, jotka olivat lastensuojelu, lastensuojeluasiakkaiden hyvinvointi, harrastusten rooli lastensuojeluasiakkaiden elämässä, lastensuojeluasiakkaiden osallisuus ja yhteisöllisyys sekä ohjaajien rooli lastensuojeluasiakkaiden harrastusten tukemisessa. Ensimmäisenä kehittämistyön menetelmänä olivat puolistrukturoidut haastattelut, joiden avulla selvitettiin tukihenkilön, lastensuojelutyöntekijän ja järjestötyöntekijän käsityksiä harrastusten merkityksestä lasten ja nuorten hyvinvointiin sekä minkälaista tukea he ajattelevat tarvitsevansa lasten harrastusten löytymisessä ja niiden ylläpitämisessä. Toisena kehittämistyön menetelmänä oli kaksi oppimiskahvilaa, jotka toteutettiin Tukikoti Sylin henkilökunnalle. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tulosten mukaan harrastukset tukevat lapsen kehitystä kokonaisvaltaisesti. Ne edistävät lasten integraatiota ja yhteisöllisyyttä, mutta kilpailullisuus hankaloittaa harrastamista. Lisäksi harrastustoiminnan tukeminen lastensuojelussa vaatii lisäresursseja ja selkeämpää tiedotusta. Kaikki haastateltavat ja oppimiskahviloiden osallistujat painottivat selkeän tukimateriaalin merkitystä, jonka avulla voidaan välittää tietoa harrastamisen hyödyistä, taloudellisista tukimuodoista ja harrastuksen käytännön järjestämisestä. Lisäksi tulokset korostivat ohjaajien keskeistä roolia lasten harrastusten löytämisessä, tukemisessa ja ylläpitämisessä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kirjallinen tukimateriaali, jota on tarkoitus hyödyntää Tukikoti Sylin arjessa osana perehdytyskansiota, asiakassuunnitelmapalavereissa ja omaohjaajatunneilla.
Tietoperustassa tarkasteltiin opinnäytetyön käsitteitä, jotka olivat lastensuojelu, lastensuojeluasiakkaiden hyvinvointi, harrastusten rooli lastensuojeluasiakkaiden elämässä, lastensuojeluasiakkaiden osallisuus ja yhteisöllisyys sekä ohjaajien rooli lastensuojeluasiakkaiden harrastusten tukemisessa. Ensimmäisenä kehittämistyön menetelmänä olivat puolistrukturoidut haastattelut, joiden avulla selvitettiin tukihenkilön, lastensuojelutyöntekijän ja järjestötyöntekijän käsityksiä harrastusten merkityksestä lasten ja nuorten hyvinvointiin sekä minkälaista tukea he ajattelevat tarvitsevansa lasten harrastusten löytymisessä ja niiden ylläpitämisessä. Toisena kehittämistyön menetelmänä oli kaksi oppimiskahvilaa, jotka toteutettiin Tukikoti Sylin henkilökunnalle. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tulosten mukaan harrastukset tukevat lapsen kehitystä kokonaisvaltaisesti. Ne edistävät lasten integraatiota ja yhteisöllisyyttä, mutta kilpailullisuus hankaloittaa harrastamista. Lisäksi harrastustoiminnan tukeminen lastensuojelussa vaatii lisäresursseja ja selkeämpää tiedotusta. Kaikki haastateltavat ja oppimiskahviloiden osallistujat painottivat selkeän tukimateriaalin merkitystä, jonka avulla voidaan välittää tietoa harrastamisen hyödyistä, taloudellisista tukimuodoista ja harrastuksen käytännön järjestämisestä. Lisäksi tulokset korostivat ohjaajien keskeistä roolia lasten harrastusten löytämisessä, tukemisessa ja ylläpitämisessä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kirjallinen tukimateriaali, jota on tarkoitus hyödyntää Tukikoti Sylin arjessa osana perehdytyskansiota, asiakassuunnitelmapalavereissa ja omaohjaajatunneilla.