Tapahtumatuotantoyrityksen Kansainvälistyminen Pohjoismaihin - Nordic Event Management - Lanseerausmallin Kehittäminen
Smura, Maria (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090224352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090224352
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee suomalaisen tapahtumatuotantoyrityksen, Nordic Event Managementin, kansainvälistymistä Pohjoismaihin. Tutkimuksen tavoitteena on laatia konkreettinen ja vaiheittainen lanseerausmalli, joka tukee yrityksen laajentumista erityisesti Ruotsin, Norjan ja Tanskan markkinoille.
Työssä hyödynnetään kehittämistutkimuksen menetelmiä, kuten tapaustutkimusta, teemahaastatteluja ja benchmarkkauksia. Tutkimus pohjautuu yrityksen nykytilan analyysiin sekä pohjoismaisten markkinoiden erityispiirteiden tarkasteluun. Lanseerausmalli tarjoaa käytännönläheisen työkalun, jonka avulla yritys voi suunnitella kansainvälistymistään järjestelmällisesti ja tavoitteellisesti.
Tutkimuksessa korostuvat pohjoismaisen tapahtumamarkkinan erityispiirteet: vastuullisuus, esteettisyys, luonnonläheisyys ja kulttuurinen merkityksellisyys. Esimerkiksi Norjassa tapahtumilta odotetaan autenttisuutta ja vahvaa yhteyttä luontoon, kun taas Tanskassa painottuvat design ja kepeys. Haastattelujen perusteella kansainvälistymisen onnistuminen edellyttää brändin ja palveluiden kulttuurista lokalisointia, vahvojen verkostojen rakentamista sekä pitkäjänteistä läsnäoloa kohdemarkkinoilla.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntynyt lanseerausmalli tukee yrityksen strategista kasvua ja toimii käytännön työkaluna markkinakohtaisessa suunnittelussa. Vaikka tutkimus keskittyy Pohjoismaihin, malli on sovellettavissa myös muihin kansainvälisiin kohdemarkkinoihin.
Tutkimus toteutetaan sekä objektiivisesta tutkimuksellisesta näkökulmasta että subjektiivisesti toimeksiantajan eli Nordic Event Managementin omistajan roolista. Näin varmistetaan, että tutkimus palvelee sekä akateemista kontekstia että yrityksen käytännön kansainvälistymistarpeita.
Työssä hyödynnetään kehittämistutkimuksen menetelmiä, kuten tapaustutkimusta, teemahaastatteluja ja benchmarkkauksia. Tutkimus pohjautuu yrityksen nykytilan analyysiin sekä pohjoismaisten markkinoiden erityispiirteiden tarkasteluun. Lanseerausmalli tarjoaa käytännönläheisen työkalun, jonka avulla yritys voi suunnitella kansainvälistymistään järjestelmällisesti ja tavoitteellisesti.
Tutkimuksessa korostuvat pohjoismaisen tapahtumamarkkinan erityispiirteet: vastuullisuus, esteettisyys, luonnonläheisyys ja kulttuurinen merkityksellisyys. Esimerkiksi Norjassa tapahtumilta odotetaan autenttisuutta ja vahvaa yhteyttä luontoon, kun taas Tanskassa painottuvat design ja kepeys. Haastattelujen perusteella kansainvälistymisen onnistuminen edellyttää brändin ja palveluiden kulttuurista lokalisointia, vahvojen verkostojen rakentamista sekä pitkäjänteistä läsnäoloa kohdemarkkinoilla.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntynyt lanseerausmalli tukee yrityksen strategista kasvua ja toimii käytännön työkaluna markkinakohtaisessa suunnittelussa. Vaikka tutkimus keskittyy Pohjoismaihin, malli on sovellettavissa myös muihin kansainvälisiin kohdemarkkinoihin.
Tutkimus toteutetaan sekä objektiivisesta tutkimuksellisesta näkökulmasta että subjektiivisesti toimeksiantajan eli Nordic Event Managementin omistajan roolista. Näin varmistetaan, että tutkimus palvelee sekä akateemista kontekstia että yrityksen käytännön kansainvälistymistarpeita.