Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Palveluiden tarvekartoitus ja kehittäminen maahan muuttaneille henkilöille Salon kaupungin työllisyyspalveluissa

Hänninen, Sari (2025)

 
Avaa tiedosto
Sari_Hänninen.pdf (993.3Kt)
Lataukset: 


Hänninen, Sari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090824494
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena Salon kaupungin maahan muuttaneiden henkilöiden asiakassegmentointi työllisyyspalveluissa. Heidän kokemiaan tarpeita kartoitettiin kotoutumisen, kielen oppimisen ja työllistymisen palveluiden kehittämiseksi. Opinnäytetyön tilaajina toimivat KotoSalo -hanke ja Salon kaupungin työllisyyspalvelut. Tavoitteena oli saada järjestettyä tarvittavia palveluita kaikille suurimmille asiakassegmenteille.

Tiedon keräämisessä käytettiin eri menetelmiä. Menetelmiin sisältyi asiantuntija haastatteluja, vertailuanalyysi (benchmarking) tarjolla olevista maahanmuuttajapalveluista ja kysely maahan muuttaneille henkilöille. Kyselyyn vastasivat maahan muuttaneet henkilöt, jotka olivat osallistuneet KotoSalon järjestämiin tapahtumiin tai koulutuksiin. Lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin tekijän pitkää työkokemusta maahan muuttaneiden henkilöiden parissa. Tämä kokemus näkyy läpi opinnäytetyön.

Tuloksena opinnäytetyössä saatiin kerättyä asiantuntijahaastattelujen pohjalta uudet asiakassegmentit, asiakaskyselystä vastaukseksi saatiin selville maahan muuttaneiden henkilöiden kotoutumista ja työllistymistä edistävät tarpeet ja toiveet.

Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyi suositus koulutuksien ja palveluiden ajoittamiseen, jossa käytetään hyväksi maahan muuttaneiden henkilöiden kotoutumisprosessia.

Ajankohtaiseksi aiheeksi tämä nousi Kotoutumislain kokonaisuudistuksen, Koto24:n tullessa voimaan 1.1.2025, ja siinä määritellään kotoutumisen rahallisen tuen työllisyysalueille maksimissaan 3 vuotiseksi (kiintiöpakolaiset) ja 2 vuotiseksi (muut maahan muuttaneet henkilöt). Aikaraja tuen saamiseen luo paineita kuntatalouteen ja sitä kautta paine kohdistuu ammattilaisiin, jotka tekevät työtä asiakasrajapinnassa.
 
This final thesis aimed to create customer segmentation for immigrant clients using the services of Salo’s employment services and their perceived needs for intergration, language learning and employability measures. The KotoSalo project and the employment services of the city of Salo commissioned the thesis.

The integration and employment measures were examined in the context of improving the efficiency and targeting of services. Data was collected through the expert interviews and a survey. Service comparison was used to examine the offering.

Interviews were conducted with professional staff working with immigrants in employment services, as well as with immigrants who had participated in KotoSalo-organised events or education programmes. In addition, the author's extensive professional experience working with immigrants informed the thesis. Examples of this experience can be seen throughout the thesis.

The goal was to arrange the necessary measures for all major customer segments. Upon completion of the new premises, KotoSalo and the City of Salo's employment services will be able to provide services that promote employability and integration in one central location.

This became a topical issue when the comprehensive reform of the Integration Act (Koto24) came into force on 1st of January 2025. It defines financial support for integration in employment areas as a maximum of three years for the quota refugees and two years for the other immigrants. The time limit for receiving support puts pressure on the municipal economy, which in turn puts pressure on professionals working at the customer interface. The specified maximum period of two or three years is insufficient time for an adult immigrant to integrate and learn.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste