Ohjausta korkeakoulutetuille maahanmuuttaneille : case monikielinen yhteiskuntaorientaatio
Nieminen, Marika (2025)
Nieminen, Marika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091124604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091124604
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laajentaa Viisari Uravalmentajat Oy:n palvelutarjontaa maahanmuuttaneille suunnattuihin ohjauspalveluihin. Olen yrityksen omistaja ja perustaja. Yritys on tuottanut työllisyyteen liittyviä ohjaus-, koulutus- ja valmennuspalveluja vuodesta 2000 alkaen. Kehittämistyön kohteena oli monikielisen yhteiskuntaorientaation suunnittelu ja toteutus. Kehittämistyön toteutusajankohtana Viisari Uravalmentajat Oy osallistui monikielisen yhteiskuntaorientaatio -koulutuksen hankintamenettelyyn alihankkijan roolissa.
Kehittämistyön tietoperustassa käsiteltiin monikielisen yhteiskuntaorientaatio -koulutuksen opetussuunnitelmaa, korkeakoulutettujen Turkuun muuttaneiden maahanmuuttaneiden erityispiirteitä, monikulttuurisen ohjauksen teoriaa ja toimijuuden käsitettä integroitumisprosessissa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka rakennettiin tietoperustasta nousevien teemojen ympärille. Kohderyhmäksi valittiin korkeakoulutetut maahanmuuttaneet, koska kokemukseni mukaan heillä on valmiudet arvioida ja antaa rakentavaa palautetta ohjauspalveluista. Analyysimenetelmänä oli laadullinen sisällönanalyysi. Kehittämistyön eettisyyden ja luotettavuuden tarkastelussa tuotiin esille kehittäjän ja tilaajan kaksoisrooli sekä kuvattiin tekoälyn hyödyntäminen työn eri vaiheissa.
Tutkimuksen tulokset toivat esiin korkeasti koulutettujen maahanmuuttaneiden näkemyksiä ja kokemuksia palveluiden kehittämistä varten. Tulokset osoittavat, että monikielisen yhteiskuntaorientaatiokoulutuksen räätälöinti osallistujien koulutustaustan mukaan parantaa palvelujen vaikuttavuutta. Lisäksi koulutukseen osallistumisen tulee olla joustavaa, jotta se vastaa erilaisten tarpeisiin. Henkilökohtainen tuki ammattitaitoiselta, monikulttuurisen ohjauksen osaavalta ohjaajalta koetaan tärkeäksi osaksi integroitumista, vaikka korkeakoulutetut ovat tavoitteellisia toimijoita. Tulosten perusteella voidaan väittää, että korkeakoulutettujen maahanmuuttaneiden tavoite on päästä nopeasti työelämään, ja he tarvitsevat henkilökohtaista tukea erityisesti työelämäkontaktien rakentamiseen.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi ymmärrys uuden kohderyhmän palvelutarpeista, erityispiirteistä ja palvelukokemuksista. Näiden pohjalta Viisari Uravalmentajat Oy:lle rakentuu monikulttuurisen ohjauksen palvelumalli. Tulevaisuudessa yrityksen on hyvä kehittää systemaattinen asiakaspalautejärjestelmä, jotta palveluiden kehittämisessä voidaan hyödyntää asiakkaiden kokemuksia.
Kehittämistyön tietoperustassa käsiteltiin monikielisen yhteiskuntaorientaatio -koulutuksen opetussuunnitelmaa, korkeakoulutettujen Turkuun muuttaneiden maahanmuuttaneiden erityispiirteitä, monikulttuurisen ohjauksen teoriaa ja toimijuuden käsitettä integroitumisprosessissa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka rakennettiin tietoperustasta nousevien teemojen ympärille. Kohderyhmäksi valittiin korkeakoulutetut maahanmuuttaneet, koska kokemukseni mukaan heillä on valmiudet arvioida ja antaa rakentavaa palautetta ohjauspalveluista. Analyysimenetelmänä oli laadullinen sisällönanalyysi. Kehittämistyön eettisyyden ja luotettavuuden tarkastelussa tuotiin esille kehittäjän ja tilaajan kaksoisrooli sekä kuvattiin tekoälyn hyödyntäminen työn eri vaiheissa.
Tutkimuksen tulokset toivat esiin korkeasti koulutettujen maahanmuuttaneiden näkemyksiä ja kokemuksia palveluiden kehittämistä varten. Tulokset osoittavat, että monikielisen yhteiskuntaorientaatiokoulutuksen räätälöinti osallistujien koulutustaustan mukaan parantaa palvelujen vaikuttavuutta. Lisäksi koulutukseen osallistumisen tulee olla joustavaa, jotta se vastaa erilaisten tarpeisiin. Henkilökohtainen tuki ammattitaitoiselta, monikulttuurisen ohjauksen osaavalta ohjaajalta koetaan tärkeäksi osaksi integroitumista, vaikka korkeakoulutetut ovat tavoitteellisia toimijoita. Tulosten perusteella voidaan väittää, että korkeakoulutettujen maahanmuuttaneiden tavoite on päästä nopeasti työelämään, ja he tarvitsevat henkilökohtaista tukea erityisesti työelämäkontaktien rakentamiseen.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi ymmärrys uuden kohderyhmän palvelutarpeista, erityispiirteistä ja palvelukokemuksista. Näiden pohjalta Viisari Uravalmentajat Oy:lle rakentuu monikulttuurisen ohjauksen palvelumalli. Tulevaisuudessa yrityksen on hyvä kehittää systemaattinen asiakaspalautejärjestelmä, jotta palveluiden kehittämisessä voidaan hyödyntää asiakkaiden kokemuksia.