Vertaistoiminnan koulutuksen kehittäminen : opas ohjaajille
Nupponen, Iina-Maria (2025)
Nupponen, Iina-Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092525086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092525086
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin vertaistoiminnan koulutusta Helsingin nuorisopalveluissa ja tuotettiin ohjaajille sovellettava koulutusopas. Työn tavoitteena oli vastata tarpeeseen yhtenäistää vertaistoiminnan koulutusta ja tukea nuoriso-ohjaajia sen toteuttamisessa. Vertaistoiminta on osa nuorisotyötä, jonka kautta nuoret saavat mahdollisuuden harjoitella vastuunottoa, kehittää vuorovaikutustaitoja ja kokea osallisuutta yhteisössä.
Tietoperustassa tarkasteltiin vertaistoimintaa osallisuuden, kokemuksellisen oppimisen, voimaantumisen ja yhteisöllisen oppimisen näkökulmista. Aiempi tutkimus osoittaa, että vertaistoiminta tukee nuorten identiteetin rakentumista, osallisuutta ja toimijuutta.
Aineisto kerättiin kahdella kyselyllä sekä keskustelutilaisuudella. Kyselyissä kartoitettiin koulutuksen sisältöjä, menetelmiä, rakennetta, haasteita ja motivaatiotekijöitä. Keskustelutilaisuudessa syvennettiin kyselyjen tuloksia ja nostettiin esiin muun muassa ohjaajien kokema yksinäisyys koulutusten järjestämisessä sekä tarve selkeille oppituntikokonaisuuksille. Aineisto analysoitiin viiden pääteeman kautta: koulutuksen sisällöt, oppimismenetelmät, rakenne ja kesto, haasteet ja kehittämiskohteet sekä motivaatio ja osallisuus.
Tulokset osoittivat, että nuoret painottivat käytännön taitoja, yhteisöllisyyttä ja selkeitä rooleja vertaistoiminnassa. Ohjaajat puolestaan korostivat vastuullisuutta, ryhmädynamiikan ymmärtämistä ja ohjaajien välistä tukea. Haasteina nähtiin erityisesti resurssien riittävyys, materiaalien hajanaisuus ja sitoutumisen vaikeus.
Tuotoksena laadittiin opas, joka tarjoaa ohjaajille valmiita sisältöjä, menetelmiä ja rakenteita vertaistoiminnan koulutuksen tueksi. Kehittämisehdotuksina esitettiin muun muassa valmiita oppituntikokonaisuuksia sekä itsearviointi työkaluja vertaisnuorille.
Tietoperustassa tarkasteltiin vertaistoimintaa osallisuuden, kokemuksellisen oppimisen, voimaantumisen ja yhteisöllisen oppimisen näkökulmista. Aiempi tutkimus osoittaa, että vertaistoiminta tukee nuorten identiteetin rakentumista, osallisuutta ja toimijuutta.
Aineisto kerättiin kahdella kyselyllä sekä keskustelutilaisuudella. Kyselyissä kartoitettiin koulutuksen sisältöjä, menetelmiä, rakennetta, haasteita ja motivaatiotekijöitä. Keskustelutilaisuudessa syvennettiin kyselyjen tuloksia ja nostettiin esiin muun muassa ohjaajien kokema yksinäisyys koulutusten järjestämisessä sekä tarve selkeille oppituntikokonaisuuksille. Aineisto analysoitiin viiden pääteeman kautta: koulutuksen sisällöt, oppimismenetelmät, rakenne ja kesto, haasteet ja kehittämiskohteet sekä motivaatio ja osallisuus.
Tulokset osoittivat, että nuoret painottivat käytännön taitoja, yhteisöllisyyttä ja selkeitä rooleja vertaistoiminnassa. Ohjaajat puolestaan korostivat vastuullisuutta, ryhmädynamiikan ymmärtämistä ja ohjaajien välistä tukea. Haasteina nähtiin erityisesti resurssien riittävyys, materiaalien hajanaisuus ja sitoutumisen vaikeus.
Tuotoksena laadittiin opas, joka tarjoaa ohjaajille valmiita sisältöjä, menetelmiä ja rakenteita vertaistoiminnan koulutuksen tueksi. Kehittämisehdotuksina esitettiin muun muassa valmiita oppituntikokonaisuuksia sekä itsearviointi työkaluja vertaisnuorille.
