Opiskelijoiden jatkoryhmäytys case OSAO Kontinkankaan yksikkö
Paasovaara, Riika (2025)
Paasovaara, Riika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092525109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092525109
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastelin jatkoryhmäytymistä OSAO Kontinkankaan yksikössä opetushenkilöstön kokemusten ja näkemyksien pohjalta. Kyseessä on kehittämisprosessi, jossa tavoitteena oli selvittää, miten ryhmän yhteishenkeä ja toimivuutta ylläpidetään opintojen edetessä ja millä tavoin jatkoryhmäytymistä toteutetaan käytännössä. Opinnäytetyö sai alkunsa Yhdenvertaista ja yhteisöllistä opiskeluhuoltoa -hankkeen toiveesta, ja työn aihe rajautui yksikön tarpeita ja erityispiirteitä huomioiden.
Työ käsittelee jatkoryhmäytymisen merkitystä opiskelijoiden hyvinvoinnille, osallisuuden kokemukselle ja ammatillisen identiteetin vahvistumiselle. Kehittämistyön taustalla vaikuttavat nykyiset haasteet, kuten mielenterveyden ongelmat ja yksinäisyyden kokemukset, jotka korostuvat etenkin koronapandemian jälkeisessä ajassa. Lisäksi ammatillisen koulutuksen muutos yksilöllisiin opintopolkuihin ja etänä toteuttaviin opintoihin on lisännyt tarvetta entistä suunnitelmallisemmalle yhteisöllisyyden rakentamiselle.
Aineisto kerättiin opetushenkilöstölle suunnatun kyselyn ja haastatteluiden avulla, joiden perusteella muodostettiin kokonaiskuva jatkoryhmäytymisen tämänhetkisestä toteutumisesta ja kehittämistarpeista. Tavoitteena oli tuottaa uutta analysoitua tietoa jatkoryhmäytyksen merkityksestä sekä tunnistaa kehittämiskohteita, joiden avulla jatkoryhmäytymistä voidaan toteuttaa suunnitelmallisesti ja tasa-arvoisesti eri koulutusaloilla. Analysoimalla keräämääni aineistoa tunnistin keskeisiä kehittämiskohteita, joiden pohjalta laadin kehittämisehdotuksia opettajien yhteisen toimintakulttuurin ja yhteistyön vahvistamiseksi, sekä opiskelijalähtöisyyden lisäämiseen, osallisuuden tukemiseen sekä osallistumismahdollisuuksien joustavoittamiseen.
Työ käsittelee jatkoryhmäytymisen merkitystä opiskelijoiden hyvinvoinnille, osallisuuden kokemukselle ja ammatillisen identiteetin vahvistumiselle. Kehittämistyön taustalla vaikuttavat nykyiset haasteet, kuten mielenterveyden ongelmat ja yksinäisyyden kokemukset, jotka korostuvat etenkin koronapandemian jälkeisessä ajassa. Lisäksi ammatillisen koulutuksen muutos yksilöllisiin opintopolkuihin ja etänä toteuttaviin opintoihin on lisännyt tarvetta entistä suunnitelmallisemmalle yhteisöllisyyden rakentamiselle.
Aineisto kerättiin opetushenkilöstölle suunnatun kyselyn ja haastatteluiden avulla, joiden perusteella muodostettiin kokonaiskuva jatkoryhmäytymisen tämänhetkisestä toteutumisesta ja kehittämistarpeista. Tavoitteena oli tuottaa uutta analysoitua tietoa jatkoryhmäytyksen merkityksestä sekä tunnistaa kehittämiskohteita, joiden avulla jatkoryhmäytymistä voidaan toteuttaa suunnitelmallisesti ja tasa-arvoisesti eri koulutusaloilla. Analysoimalla keräämääni aineistoa tunnistin keskeisiä kehittämiskohteita, joiden pohjalta laadin kehittämisehdotuksia opettajien yhteisen toimintakulttuurin ja yhteistyön vahvistamiseksi, sekä opiskelijalähtöisyyden lisäämiseen, osallisuuden tukemiseen sekä osallistumismahdollisuuksien joustavoittamiseen.
