Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opiskelijoiden jatkoryhmäytys case OSAO Kontinkankaan yksikkö

Paasovaara, Riika (2025)

 
Avaa tiedosto
Paasovaara_Riika.pdf (935.4Kt)
Lataukset: 


Paasovaara, Riika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092525109
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastelin jatkoryhmäytymistä OSAO Kontinkankaan yksikössä opetushenkilöstön kokemusten ja näkemyksien pohjalta. Kyseessä on kehittämisprosessi, jossa tavoitteena oli selvittää, miten ryhmän yhteishenkeä ja toimivuutta ylläpidetään opintojen edetessä ja millä tavoin jatkoryhmäytymistä toteutetaan käytännössä. Opinnäytetyö sai alkunsa Yhdenvertaista ja yhteisöllistä opiskeluhuoltoa -hankkeen toiveesta, ja työn aihe rajautui yksikön tarpeita ja erityispiirteitä huomioiden.

Työ käsittelee jatkoryhmäytymisen merkitystä opiskelijoiden hyvinvoinnille, osallisuuden kokemukselle ja ammatillisen identiteetin vahvistumiselle. Kehittämistyön taustalla vaikuttavat nykyiset haasteet, kuten mielenterveyden ongelmat ja yksinäisyyden kokemukset, jotka korostuvat etenkin koronapandemian jälkeisessä ajassa. Lisäksi ammatillisen koulutuksen muutos yksilöllisiin opintopolkuihin ja etänä toteuttaviin opintoihin on lisännyt tarvetta entistä suunnitelmallisemmalle yhteisöllisyyden rakentamiselle.

Aineisto kerättiin opetushenkilöstölle suunnatun kyselyn ja haastatteluiden avulla, joiden perusteella muodostettiin kokonaiskuva jatkoryhmäytymisen tämänhetkisestä toteutumisesta ja kehittämistarpeista. Tavoitteena oli tuottaa uutta analysoitua tietoa jatkoryhmäytyksen merkityksestä sekä tunnistaa kehittämiskohteita, joiden avulla jatkoryhmäytymistä voidaan toteuttaa suunnitelmallisesti ja tasa-arvoisesti eri koulutusaloilla. Analysoimalla keräämääni aineistoa tunnistin keskeisiä kehittämiskohteita, joiden pohjalta laadin kehittämisehdotuksia opettajien yhteisen toimintakulttuurin ja yhteistyön vahvistamiseksi, sekä opiskelijalähtöisyyden lisäämiseen, osallisuuden tukemiseen sekä osallistumismahdollisuuksien joustavoittamiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste