Koulunkäynnin haasteet lastensuojelussa
Ylikoski, Riika (2025)
Ylikoski, Riika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092825312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092825312
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella lastensuojelun asiakkaiden koulunkäynnin haasteita sekä etsiä ratkaisuja, joilla voidaan tukea heidän koulupolkuaan. Lastensuojelun asiakkailla on todettu keskimäärin muita suurempi riski oppimisvaikeuksiin, 
koulupudokkuuteen ja koulutuspolun katkeamiseen. Näihin vaikuttavat muun muassa sijoitusten aiheuttamat koulunvaihdot, psykososiaaliset haasteet sekä tuen riittämättömyys.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisella menetelmällä kirjallisuuskatsauksen ja ryhmähaastattelun muodossa. Aineistona hyödynnettiin ajankohtaisia tutkimuksia, viranomaisjulkaisuja ja alan kirjallisuutta, joita analysoitiin teemoittelemalla. Haastattelin työryhmäämme ja pääsin keskustelemaan koulunkäynnin haasteista yhteensä 12 eri työntekijän kanssa.
Tulosten perusteella sijoitettujen lasten koulunkäyntiä voidaan tukea vahvistamalla
moniammatillista yhteistyötä, varmistamalla varhaisen tuen oikea-aikainen toteutuminen sekä lisäämällä opettajien, lastensuojeluyksikön ohjaajien ja sosiaalityöntekijöiden osaamista toistensa toimintaympäristöistä. Lisäksi lapsen oman äänen huomioiminen koulunkäynnin suunnittelussa on keskeistä koulumotivaation ja hyvinvoinnin tukemisessa.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että koulunkäynnin onnistuminen on
sijoitetuille lapsille merkittävä suojatekijä, joka vahvistaa heidän osallisuuttaan ja tulevaisuuden mahdollisuuksiaan. Tuloksia voidaan hyödyntää sekä koulun että lastensuojelun arjen kehittämisessä.
koulupudokkuuteen ja koulutuspolun katkeamiseen. Näihin vaikuttavat muun muassa sijoitusten aiheuttamat koulunvaihdot, psykososiaaliset haasteet sekä tuen riittämättömyys.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisella menetelmällä kirjallisuuskatsauksen ja ryhmähaastattelun muodossa. Aineistona hyödynnettiin ajankohtaisia tutkimuksia, viranomaisjulkaisuja ja alan kirjallisuutta, joita analysoitiin teemoittelemalla. Haastattelin työryhmäämme ja pääsin keskustelemaan koulunkäynnin haasteista yhteensä 12 eri työntekijän kanssa.
Tulosten perusteella sijoitettujen lasten koulunkäyntiä voidaan tukea vahvistamalla
moniammatillista yhteistyötä, varmistamalla varhaisen tuen oikea-aikainen toteutuminen sekä lisäämällä opettajien, lastensuojeluyksikön ohjaajien ja sosiaalityöntekijöiden osaamista toistensa toimintaympäristöistä. Lisäksi lapsen oman äänen huomioiminen koulunkäynnin suunnittelussa on keskeistä koulumotivaation ja hyvinvoinnin tukemisessa.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että koulunkäynnin onnistuminen on
sijoitetuille lapsille merkittävä suojatekijä, joka vahvistaa heidän osallisuuttaan ja tulevaisuuden mahdollisuuksiaan. Tuloksia voidaan hyödyntää sekä koulun että lastensuojelun arjen kehittämisessä.
