Kohtaamisia yli rajojen – Kansainvälinen leiri nuorten sosiaalisten taitojen tukena
Penttilä, Hanna-Reetta (2025)
Penttilä, Hanna-Reetta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092625266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092625266
Tiivistelmä
Kansainvälisiä valmiuksia tarvitaan yhä enemmän, ja ne vaikuttavat merkittävästi nuorten työllistymiseen. Vaikka digitaalisessa ympäristössä tapahtuva kulttuurienvälinen vuorovaikutus on arkipäivää, aito kohtaaminen kansainvälisessä leiriympäristössä tarjoaa syvällisemmän ja elämyksellisemmän oppimiskokemuksen.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan sosiaalipedagogisesta näkökulmasta, miten kansainvälinen leiritoiminta voi vahvistaa sosiaalisten taitojen, osallisuuden ja itsetunnon kehittymistä erityisesti nuorilla, jotka ovat koulutuksen ja työelämän ulkopuolella. Opinnäytetyön kohderyhmänä ovat Helsingin NMKY:n työpajoissa tai muissa toiminnoissa olevat nuoret, jotka osallistuivat kansainväliseen leiriin. Kehittämistyön aineisto perustuu keväällä 2025 järjestettyyn kansainväliseen Spring Camp -leiriin, jonka teemana oli yhteisöllisyys. Leirille osallistui nuoria Suomesta, Ukrainasta ja Alankomaista ja leirin järjesti Helsingin NMKY.
Aineisto koostuu kyselytuloksista ja haastatteluista, joissa kuultiin sekä leiriin osallistuneiden nuorten että muutamien järjestäjien näkemyksiä. Järjestäjien osalta haastattelut toteutettiin asiantuntijahaastatteluina. Nuorten kertomukset korostivat erityisesti yhteisöllisyyden ja uusien kohtaamisten merkitystä. Asiantuntijahaastattelut puolestaan tarjosivat omakohtaisiin kokemuksiin pohjautuvia näkökulmia siihen, miten kansainväliset leirit voivat tukea nuorten sosiaalisten taitojen vahvistumista ja osallisuuden tunnetta.
Tulokset osoittavat, että monikulttuurinen ja vapaa ilmapiiri madalsi sosiaalista jännitystä ja vahvisti nuorten aktiivista roolia. Leirillä nuoret kokivat voivansa olla omana itsenään ilman taustansa määrittämiä ennakko-odotuksia, ja vuorovaikutus tapahtui tasavertaisesti.
Vaikka toiminnan jatkuvuus riippuu hankerahoituksesta, työ korostaa kansainvälisten ruohonjuuritason nuorisovaihtojen merkitystä kulttuurisen ymmärryksen ja avoimuuden lisäämisessä. Leirillä nuoret kohtaavat erilaisuuden turvallisesti, mikä kaventaa kulttuurieroja ja korostaa yhteisiä inhimillisiä kokemuksia. Nämä kokemukset voivat vaikuttaa pitkällä aikavälillä nuorten sosiaalisiin taitoihin ja maailmankuvaan. International interaction is increasingly important for young people’s employment prospects. While digital intercultural interaction is part of everyday life, international youth camps offer deeper, more experiential learning opportunities.
This thesis examines, from a social pedagogical perspective, how international camps can support the development of social skills, inclusion, and self-esteem, especially among young people outside education and employment. The study focuses on participants from YMCA Helsinki workshops and other activities who took part in the international Spring Camp in spring 2025, whose theme was “Being part of community”. The camp gathered young people from Finland, Ukraine, and the Netherlands, and was organized by the Helsinki YMCA.
The data consists of surveys and interviews with both participating youth and a few organizers, the latter interviewed as experts. Young people highlighted the importance of community and meaningful encounters. The expert interviews offered perspectives on how camps can strengthen young people’s social skills and sense of belonging. The insights provided by the experts draw upon their personal experiences as volunteers or staff members at international camps.
The results show that a multicultural and informal environment reduced social anxiety and encouraged active participation. Youth felt free to be themselves without being defined by their backgrounds.
Despite dependency on project funding, the findings emphasize the value of grassroots-level international exchanges in fostering cultural understanding and openness. At the camp, young people encounter diversity in a safe environment, which helps bridge cultural gaps and highlights shared human experiences. These encounters can have a lasting impact on their social skills and worldview.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan sosiaalipedagogisesta näkökulmasta, miten kansainvälinen leiritoiminta voi vahvistaa sosiaalisten taitojen, osallisuuden ja itsetunnon kehittymistä erityisesti nuorilla, jotka ovat koulutuksen ja työelämän ulkopuolella. Opinnäytetyön kohderyhmänä ovat Helsingin NMKY:n työpajoissa tai muissa toiminnoissa olevat nuoret, jotka osallistuivat kansainväliseen leiriin. Kehittämistyön aineisto perustuu keväällä 2025 järjestettyyn kansainväliseen Spring Camp -leiriin, jonka teemana oli yhteisöllisyys. Leirille osallistui nuoria Suomesta, Ukrainasta ja Alankomaista ja leirin järjesti Helsingin NMKY.
Aineisto koostuu kyselytuloksista ja haastatteluista, joissa kuultiin sekä leiriin osallistuneiden nuorten että muutamien järjestäjien näkemyksiä. Järjestäjien osalta haastattelut toteutettiin asiantuntijahaastatteluina. Nuorten kertomukset korostivat erityisesti yhteisöllisyyden ja uusien kohtaamisten merkitystä. Asiantuntijahaastattelut puolestaan tarjosivat omakohtaisiin kokemuksiin pohjautuvia näkökulmia siihen, miten kansainväliset leirit voivat tukea nuorten sosiaalisten taitojen vahvistumista ja osallisuuden tunnetta.
Tulokset osoittavat, että monikulttuurinen ja vapaa ilmapiiri madalsi sosiaalista jännitystä ja vahvisti nuorten aktiivista roolia. Leirillä nuoret kokivat voivansa olla omana itsenään ilman taustansa määrittämiä ennakko-odotuksia, ja vuorovaikutus tapahtui tasavertaisesti.
Vaikka toiminnan jatkuvuus riippuu hankerahoituksesta, työ korostaa kansainvälisten ruohonjuuritason nuorisovaihtojen merkitystä kulttuurisen ymmärryksen ja avoimuuden lisäämisessä. Leirillä nuoret kohtaavat erilaisuuden turvallisesti, mikä kaventaa kulttuurieroja ja korostaa yhteisiä inhimillisiä kokemuksia. Nämä kokemukset voivat vaikuttaa pitkällä aikavälillä nuorten sosiaalisiin taitoihin ja maailmankuvaan.
This thesis examines, from a social pedagogical perspective, how international camps can support the development of social skills, inclusion, and self-esteem, especially among young people outside education and employment. The study focuses on participants from YMCA Helsinki workshops and other activities who took part in the international Spring Camp in spring 2025, whose theme was “Being part of community”. The camp gathered young people from Finland, Ukraine, and the Netherlands, and was organized by the Helsinki YMCA.
The data consists of surveys and interviews with both participating youth and a few organizers, the latter interviewed as experts. Young people highlighted the importance of community and meaningful encounters. The expert interviews offered perspectives on how camps can strengthen young people’s social skills and sense of belonging. The insights provided by the experts draw upon their personal experiences as volunteers or staff members at international camps.
The results show that a multicultural and informal environment reduced social anxiety and encouraged active participation. Youth felt free to be themselves without being defined by their backgrounds.
Despite dependency on project funding, the findings emphasize the value of grassroots-level international exchanges in fostering cultural understanding and openness. At the camp, young people encounter diversity in a safe environment, which helps bridge cultural gaps and highlights shared human experiences. These encounters can have a lasting impact on their social skills and worldview.
