Pedaverkot-hanke : Pienten onnistumistarinoiden merkitys lastensuojelun jälkihuollossa
Järvikylä, Titta (2025)
Järvikylä, Titta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025093025390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025093025390
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia lastensuojelun jälkihuollon asiakkaiden kokemuksia osallisuudesta, hyvinvoinnista ja onnistumisen hetkistä sekä arvioida ”Pienet onnistumistarinat” -työkalun soveltuvuutta ”Pedaverkot”-hankkeen kehittämistyöhön. (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2023.)  Työ pohjautui kirjallisuuteen, tutkimuksiin ja hankemateriaaleihin sekä narratiiviseen lähestymistapaan, joka korostaa yksilöllisiä kokemuksia ja tarinoita. 
Opinnäytetyö koostui hankkeen taustan ja tavoitteiden kuvauksesta, jälkihuollon ja järjestö-toiminnan merkityksen tarkastelusta, menetelmän esittelystä sekä nuorten haastatteluista ja niiden analyysistä. Haastattelut toteutettiin elo- ja syyskuussa 2025 kasvokkain seitsemälle 18–27–vuotiaalle nuorelle, jotka ovat olleet jälkihuollon asiakkaita. Haastattelut olivat puolistrukturoituja ja aineisto kerättiin ”Pienet onnistumistarinat” -työkalua hyödyntäen. Osallistuminen oli vapaaehtoista, ja aineisto käsiteltiin täysin anonyymisti.
Tulokset osoittivat, että pienet onnistumiset arjessa, opinnoissa ja työelämässä vahvistavat nuorten itsetuntoa, motivaatiota ja osallisuuden kokemusta. Sosiaalinen tuki, ohjaajien ja läheisten kannustus sekä henkilökohtainen ohjaus korostuivat onnistumisten mahdollistajina. ”Pienet onnistumistarinat”-menetelmä todettiin toimivaksi välineeksi nuorten kokemus-tiedon keräämisessä ja osallisuuden vahvistamisessa, ja sen systemaattinen hyödyntäminen ”Pedaverkot-hankkeessa suositellaan nuorten motivoinnin ja hyvinvoinnin tukemiseksi.
The purpose of this thesis was to examine the experiences of young people in aftercare services of child protection regarding participation, well-being, and moments of success, as well as to evaluate the applicability of the Small Success Stories tool for the development work of the “Pedaverkot” project. (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2023.) The thesis was based on literature, research studies, and project materials, as well as a narrative approach that emphasizes individual experiences and stories.
The thesis consisted of a description of the background and objectives of the project, an examination of the significance of aftercare and organizational activities, a presentation of the method, and interviews with young people and their analysis. The interviews were conduct-ed face-to-face in August and September 2025 with seven young people aged 18 to 27 who had been aftercare clients. The interviews were semi-structured, and the data was collected using the Small Success Stories tool. Participation was voluntary, and the data were treated completely anonymously.
The results showed that small successes in everyday life, studies, and work life strengthen young people's self-esteem, motivation, and sense of participation. Social support, encouragement from instructors and relatives, and personal guidance were emphasized as factors enabling successes. The Small Success Stories method was found to be an effective tool for collecting experiential knowledge from young people and for strengthening their participa-tion, and its systematic use in the “Pedaverkot” project is recommended to support the mo-tivation and well-being of young people.
Opinnäytetyö koostui hankkeen taustan ja tavoitteiden kuvauksesta, jälkihuollon ja järjestö-toiminnan merkityksen tarkastelusta, menetelmän esittelystä sekä nuorten haastatteluista ja niiden analyysistä. Haastattelut toteutettiin elo- ja syyskuussa 2025 kasvokkain seitsemälle 18–27–vuotiaalle nuorelle, jotka ovat olleet jälkihuollon asiakkaita. Haastattelut olivat puolistrukturoituja ja aineisto kerättiin ”Pienet onnistumistarinat” -työkalua hyödyntäen. Osallistuminen oli vapaaehtoista, ja aineisto käsiteltiin täysin anonyymisti.
Tulokset osoittivat, että pienet onnistumiset arjessa, opinnoissa ja työelämässä vahvistavat nuorten itsetuntoa, motivaatiota ja osallisuuden kokemusta. Sosiaalinen tuki, ohjaajien ja läheisten kannustus sekä henkilökohtainen ohjaus korostuivat onnistumisten mahdollistajina. ”Pienet onnistumistarinat”-menetelmä todettiin toimivaksi välineeksi nuorten kokemus-tiedon keräämisessä ja osallisuuden vahvistamisessa, ja sen systemaattinen hyödyntäminen ”Pedaverkot-hankkeessa suositellaan nuorten motivoinnin ja hyvinvoinnin tukemiseksi.
The purpose of this thesis was to examine the experiences of young people in aftercare services of child protection regarding participation, well-being, and moments of success, as well as to evaluate the applicability of the Small Success Stories tool for the development work of the “Pedaverkot” project. (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2023.) The thesis was based on literature, research studies, and project materials, as well as a narrative approach that emphasizes individual experiences and stories.
The thesis consisted of a description of the background and objectives of the project, an examination of the significance of aftercare and organizational activities, a presentation of the method, and interviews with young people and their analysis. The interviews were conduct-ed face-to-face in August and September 2025 with seven young people aged 18 to 27 who had been aftercare clients. The interviews were semi-structured, and the data was collected using the Small Success Stories tool. Participation was voluntary, and the data were treated completely anonymously.
The results showed that small successes in everyday life, studies, and work life strengthen young people's self-esteem, motivation, and sense of participation. Social support, encouragement from instructors and relatives, and personal guidance were emphasized as factors enabling successes. The Small Success Stories method was found to be an effective tool for collecting experiential knowledge from young people and for strengthening their participa-tion, and its systematic use in the “Pedaverkot” project is recommended to support the mo-tivation and well-being of young people.
