Latausinfran vaatimukset poliisitoiminnassa : ajoneuvokannan ja toimitilojen erityispiirteet
Rantanen, Kalle (2025)
Rantanen, Kalle
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091824828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091824828
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössä, millaisia vaatimuksia poliisin sähköistyvä ajoneuvokanta asettaa latausinfrastruktuurille niin poliisin toimitilojen kuin julkisen latausinfrastruktuurin osalta.
Työ tarkastelee sähköisten ajoneuvojen latausta erityisesti poliisin toimitilojen näkökulmasta - miten latausjärjestelmä tulisi suunnitella ja mitoittaa, huomioiden ajoneuvojen operatiivinen käyttö, kiinteistöjen sähköliittymät, turvallisuus sekä kustannustehokkuus pitkällä aikavälillä. Työ pohjautuu ajankohtaiseen kehitykseen, jossa viranomaisajoneuvoja sähköistetään osana laajempaa Sisäministeriön hiilineutraaliustavoitetta.
Työssä käsitellään sähkötekniikan perusteita, eri lataustekniikoita sekä kuormanhallinnan ja energiavarastojen roolia. Lisäksi työssä on selvitetty puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla kokemuksia sähköajoneuvojen latauksiin liittyen kahdelta suurimmalta suomalaiselta latausverkoston toimijalta: K-Lataukselta ja ABC-lataukselta.
Opinnäytetyö toimii apuvälineenä asiantuntijoille, jotka suunnittelevat ja toteuttavat poliisin sähköajoneuvoihin liittyvää latausinfrastruktuuria.
Työssä totean, että poliisin sähköistyvän ajoneuvokaluston latausinfrastruktuuri tulee suunnitella vaiheittain laajennettavaksi ja joustavaksi. Suunnittelussa korostuvat pitkäjänteisyys, älykäs kuormanhallinta sekä toimitilakohtaiset tarpeet, jotta poliisin operatiivinen toimintakyky säilyy muuttuvassa toimintaympäristössä.
Työ tarkastelee sähköisten ajoneuvojen latausta erityisesti poliisin toimitilojen näkökulmasta - miten latausjärjestelmä tulisi suunnitella ja mitoittaa, huomioiden ajoneuvojen operatiivinen käyttö, kiinteistöjen sähköliittymät, turvallisuus sekä kustannustehokkuus pitkällä aikavälillä. Työ pohjautuu ajankohtaiseen kehitykseen, jossa viranomaisajoneuvoja sähköistetään osana laajempaa Sisäministeriön hiilineutraaliustavoitetta.
Työssä käsitellään sähkötekniikan perusteita, eri lataustekniikoita sekä kuormanhallinnan ja energiavarastojen roolia. Lisäksi työssä on selvitetty puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla kokemuksia sähköajoneuvojen latauksiin liittyen kahdelta suurimmalta suomalaiselta latausverkoston toimijalta: K-Lataukselta ja ABC-lataukselta.
Opinnäytetyö toimii apuvälineenä asiantuntijoille, jotka suunnittelevat ja toteuttavat poliisin sähköajoneuvoihin liittyvää latausinfrastruktuuria.
Työssä totean, että poliisin sähköistyvän ajoneuvokaluston latausinfrastruktuuri tulee suunnitella vaiheittain laajennettavaksi ja joustavaksi. Suunnittelussa korostuvat pitkäjänteisyys, älykäs kuormanhallinta sekä toimitilakohtaiset tarpeet, jotta poliisin operatiivinen toimintakyky säilyy muuttuvassa toimintaympäristössä.