Lapsen kohtaaminen poliisin kenttätyössä
Siirtola, Jenna (2025)
Siirtola, Jenna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100825720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100825720
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö ja sen produkti on suunnattu etenkin poliisin valvonta- ja hälytys sektorin käyttöön, mutta soveltuu käytettäväksi myös jokaiselle, joka joutuu kohtaamaan työssään pelokkaan tai traumatisoituneen lapsen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään lapsen tunnetiloja, niiden tunnistamista, kohtaamista, pelkotilojen lievittämistä ja traumareaktioiden tunnistamista. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa, produktissa annetaan poliisin valvonta- ja hälytyssektorilla työskenteleville työkaluja kohdata lapsi, joka on kohdannut lapsen mielelle järkyttäviä tilanteita. Produktissa annetaan myös työkaluja tunnistaa traumatisoitunut tai shokissa oleva lapsi.
Tämän opinnäytetyön ensisijainen tavoite on lisätä poliisiorganisaatiossa tietoa lapsen käyttäytymisestä traumaattisissa tilanteissa ja sen vaikutuksesta lapsen ymmärrys-, vuorovaikutus- ja toimintakykyyn.
Työn toinen tavoite on antaa työkaluja kohdata lapsi konkreettisesti traumaattisissa tilanteissa ja antaa vinkkejä, miten luoda lapselle mahdollisimman turvallinen ja luottavainen olo poliisin kanssa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään lapsen tunnetiloja, niiden tunnistamista, kohtaamista, pelkotilojen lievittämistä ja traumareaktioiden tunnistamista. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa, produktissa annetaan poliisin valvonta- ja hälytyssektorilla työskenteleville työkaluja kohdata lapsi, joka on kohdannut lapsen mielelle järkyttäviä tilanteita. Produktissa annetaan myös työkaluja tunnistaa traumatisoitunut tai shokissa oleva lapsi.
Tämän opinnäytetyön ensisijainen tavoite on lisätä poliisiorganisaatiossa tietoa lapsen käyttäytymisestä traumaattisissa tilanteissa ja sen vaikutuksesta lapsen ymmärrys-, vuorovaikutus- ja toimintakykyyn.
Työn toinen tavoite on antaa työkaluja kohdata lapsi konkreettisesti traumaattisissa tilanteissa ja antaa vinkkejä, miten luoda lapselle mahdollisimman turvallinen ja luottavainen olo poliisin kanssa.