Yläkouluikäisten väkivaltaiseen käyttäytymiseen puuttuminen kouluissa ja poliisissa
Laakso, Minka (2025)
Laakso, Minka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101325972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101325972
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineistoksi valittiin erilaisia tutkimuksia ja aineistoja, jotka käsittelivät nuorten kehittymistä, nuorten kokemaa väkivaltaa ja siihen puuttumista sekä väkivallan ennaltaehkäisevää toimintaa. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä opettajien ja yläkoulussa työskentelevien tietämystä väkivaltaan puuttumisesta kouluympäristössä. Työn avulla etsittiin myös poliisin keinoja puuttua yläkoulussa tapahtuvaan väkivaltaiseen käyttäytymiseen. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten väkivaltaa ennaltaehkäistään yläkoulussa. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: millä tavalla nuorten väkivaltaan puututaan yläkoulussa, miten poliisi puuttuu yläkoululaisten väliseen väkivaltaan sekä miten väkivaltaa voidaan ennalta estää yläkoulussa.
Tulosten mukaan yläkoulussa tapahtuvaan väkivaltaan opettajat puuttuvat silloin, kun tilanne on päällä, mutta muuten nuorten kokemista haasteista ja tukitoimista vastaa opiskeluhuolto, joka keskittyy nuorten haasteisiin. Opiskeluhuollon toimet painottuvat ennaltaehkäiseviin keinoihin ja sillä on tärkeä rooli ennaltaehkäistä nuorten kokemia haasteita sekä kiusaamista. Poliisin rooli yläkoulussa tapahtuvaan väkivaltaan on korjaava toimenpide. Poliisi puuttuu tilanteisiin, jos ne ovat sellaisia, että ne vaativat esitutkintatoimia tai jos yksittäiset väkivallan teot ovat niin vakavia, että poliisia tarvitaan heti paikalle. Poliisilla on suuri rooli ankkuritoiminnassa ja sitä kautta poliisi on nuorten tukena, kun he ovat kokeneet väkivaltaa. Poliisi myös toiminnallaan ennaltaehkäisee nuorten kokemaa väkivaltaa.
Väkivallan eri muodot ovat tärkeä tunnistaa, jotta puuttumiskeinot ovat tehokkaita ja väkivaltaan voidaan puuttua jo varhaisessa vaiheessa. Tällöin ennaltaehkäisykin on tehokkaampaa. Jatkotutkimuksen aihe voisi olla yläkoululaisten väkivaltatilanteiden tunnistaminen, sillä varhainen tunnistaminen on tärkeää, jotta nuorille voidaan antaa mahdollisia tukitoimia ja yksilökohtaista opiskeluhuoltoa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä opettajien ja yläkoulussa työskentelevien tietämystä väkivaltaan puuttumisesta kouluympäristössä. Työn avulla etsittiin myös poliisin keinoja puuttua yläkoulussa tapahtuvaan väkivaltaiseen käyttäytymiseen. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten väkivaltaa ennaltaehkäistään yläkoulussa. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: millä tavalla nuorten väkivaltaan puututaan yläkoulussa, miten poliisi puuttuu yläkoululaisten väliseen väkivaltaan sekä miten väkivaltaa voidaan ennalta estää yläkoulussa.
Tulosten mukaan yläkoulussa tapahtuvaan väkivaltaan opettajat puuttuvat silloin, kun tilanne on päällä, mutta muuten nuorten kokemista haasteista ja tukitoimista vastaa opiskeluhuolto, joka keskittyy nuorten haasteisiin. Opiskeluhuollon toimet painottuvat ennaltaehkäiseviin keinoihin ja sillä on tärkeä rooli ennaltaehkäistä nuorten kokemia haasteita sekä kiusaamista. Poliisin rooli yläkoulussa tapahtuvaan väkivaltaan on korjaava toimenpide. Poliisi puuttuu tilanteisiin, jos ne ovat sellaisia, että ne vaativat esitutkintatoimia tai jos yksittäiset väkivallan teot ovat niin vakavia, että poliisia tarvitaan heti paikalle. Poliisilla on suuri rooli ankkuritoiminnassa ja sitä kautta poliisi on nuorten tukena, kun he ovat kokeneet väkivaltaa. Poliisi myös toiminnallaan ennaltaehkäisee nuorten kokemaa väkivaltaa.
Väkivallan eri muodot ovat tärkeä tunnistaa, jotta puuttumiskeinot ovat tehokkaita ja väkivaltaan voidaan puuttua jo varhaisessa vaiheessa. Tällöin ennaltaehkäisykin on tehokkaampaa. Jatkotutkimuksen aihe voisi olla yläkoululaisten väkivaltatilanteiden tunnistaminen, sillä varhainen tunnistaminen on tärkeää, jotta nuorille voidaan antaa mahdollisia tukitoimia ja yksilökohtaista opiskeluhuoltoa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.