Leiriohjaajien koulutuspäivä kaikkia varten: koulutuksen kehittäminen monipuoliselle ohjaajajoukolle
Rossi, Minerva (2025)
Rossi, Minerva
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102226287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102226287
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Helsingin Lastenliitto ry. Työn tavoitteena oli kehittää tulevien vuosien leiriohjaajien koulutuspäivän rakennetta ja sisältöä vastaamaan paremmin ohjaajien tarpeita ja leiritoiminnan tavoitteita. Tavoitteena oli myös tarjota Helsingin Lastenliitolle yhtenäinen pohja koulutuspäivän toteutukseen heidän kouluttajiensa tueksi. Työn lähtökohtana oli tarve vahvistaa ohjaajien valmiuksia luoda turvallinen, yhteisöllinen ja hyvinvointia tukeva leiriympäristö selkiyttämällä leiriohjaajien koulutuspäivän kokonaisuutta.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin kehittämistä, leirityötä, nuorisotyötä, ohjaajuutta, osallisuutta ja ryhmäyttämistä. Aineistoa kerättiin sekä ennakko- että loppukyselyillä, joiden avulla kartoitettiin ohjaajien kokemuksia ja näkemyksiä kevään 2025 koulutuspäivästä. Lisäksi koulutuspäivän aikana toteutettiin työpajoja, jotka antoivat arvokasta tietoa käytännön toimivuudesta ja sisällön merkityksellisyydestä. Määrällinen aineisto analysoitiin tarkastelemalla jakaumia ja avovastaukset sekä työpajojen tuotokset analysoitiin aineistonlähtöisen sisällönanalyysin keinoin, jotta voitiin tunnistaa toistuvia teemoja ja kehittämistarpeita.
Tulosten perusteella koulutuspäivä tarjosi ohjaajille selkeyttä rooleihin, turvallisuuteen ja vuorovaikutukseen, mutta kehittämiskohteiksi nousivat koulutuspäivän rakenteen selkiyttäminen, sisällön toisteisuuden vähentäminen, leirisuunnitteluajan lisääminen sekä osallistamisen vahvistaminen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi noin seitsemän tunnin mittainen koulutuspäivämalli, joka sisältää yhteisiä alustuksia, pienryhmätyöskentelyä sekä leirikohtaista suunnittelua.
Kehitetty koulutuspäivämalli tarjoaa Helsingin Lastenliitolle työkalun koulutusten vakioimiseen ja ohjaajien osaamisen vahvistamiseen. Jatkokehittämisen kannalta keskeistä on palautteen kerääminen ja koulutuspäivän sisältöjen joustava muokkaaminen leirien tarpeiden mukaisesti.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin kehittämistä, leirityötä, nuorisotyötä, ohjaajuutta, osallisuutta ja ryhmäyttämistä. Aineistoa kerättiin sekä ennakko- että loppukyselyillä, joiden avulla kartoitettiin ohjaajien kokemuksia ja näkemyksiä kevään 2025 koulutuspäivästä. Lisäksi koulutuspäivän aikana toteutettiin työpajoja, jotka antoivat arvokasta tietoa käytännön toimivuudesta ja sisällön merkityksellisyydestä. Määrällinen aineisto analysoitiin tarkastelemalla jakaumia ja avovastaukset sekä työpajojen tuotokset analysoitiin aineistonlähtöisen sisällönanalyysin keinoin, jotta voitiin tunnistaa toistuvia teemoja ja kehittämistarpeita.
Tulosten perusteella koulutuspäivä tarjosi ohjaajille selkeyttä rooleihin, turvallisuuteen ja vuorovaikutukseen, mutta kehittämiskohteiksi nousivat koulutuspäivän rakenteen selkiyttäminen, sisällön toisteisuuden vähentäminen, leirisuunnitteluajan lisääminen sekä osallistamisen vahvistaminen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi noin seitsemän tunnin mittainen koulutuspäivämalli, joka sisältää yhteisiä alustuksia, pienryhmätyöskentelyä sekä leirikohtaista suunnittelua.
Kehitetty koulutuspäivämalli tarjoaa Helsingin Lastenliitolle työkalun koulutusten vakioimiseen ja ohjaajien osaamisen vahvistamiseen. Jatkokehittämisen kannalta keskeistä on palautteen kerääminen ja koulutuspäivän sisältöjen joustava muokkaaminen leirien tarpeiden mukaisesti.
