Opiskelijoiden osallisuus ja opintoihin kiinnittyminen tutkintokoulutukseen valmentavassa koulutuksessa
Halme, Kaisa (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102426391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102426391
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää TUVA-opiskelijoiden osallisuuden tunteita ja niiden vaikutusta opintoihin kiinnittymiseen Valkeakosken ammattiopistossa (VAAO). Tutkimuksen kohderyhmänä ovat opiskelijat ja heidän omat kokemuksensa. 
Aihe on ajankohtainen, sillä Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus (TUVA) on uusi koulutusmuoto (alkoi 1.8.2022), jonka tavoitteena on parantaa oppivelvollisten valmiuksia toisen asteen opintoihin. TUVA-opiskelijoilla on usein moninaisia haasteita, heikko motivaatio ja korkea poissaoloriski. Työ vastaa tilaajan tarpeeseen löytää käytännön menetelmiä opiskelijoiden osallisuuden ja kiinnittymisen tukemiseen. Aiemmat tutkimukset tukevat ajatusta siitä, että osallisuus ja kiinnittyminen ovat monimutkaisia ilmiöitä, jotka vaativat yksilöllistä tukea ja yhteisöllisiä käytänteitä.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui kymmenen TUVA-opiskelijaa. Laadullisella menetelmällä pyritään saamaan kokonaisvaltainen kuva ja uusia oivalluksia opiskelijoiden omista kokemuksista.
Tutkimusaineiston mukaan yhteisöllisyydellä ja henkilökohtaisella tuella on merkittävä vaikutus opiskelijoiden osallisuuden tunteeseen ja opintoihin kiinnittymiseen, mutta kokemukset ovat jakautuneita. Opettajien tuki ja asenne ovat avainasemassa opiskelijan kiinnittymisessä ja osallisuudessa. Osallisuuden vahvistaminen TUVAlla vaatii kohdennettua ryhmäytystä, opettajien henkilökohtaista kohtaamista ja opiskelijoiden äänen kuulemista opetuksen ja toiminnan suunnittelussa, jotta opintoihin kiinnittyminen ja motivaatio vahvistuvat.
Aihe on ajankohtainen, sillä Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus (TUVA) on uusi koulutusmuoto (alkoi 1.8.2022), jonka tavoitteena on parantaa oppivelvollisten valmiuksia toisen asteen opintoihin. TUVA-opiskelijoilla on usein moninaisia haasteita, heikko motivaatio ja korkea poissaoloriski. Työ vastaa tilaajan tarpeeseen löytää käytännön menetelmiä opiskelijoiden osallisuuden ja kiinnittymisen tukemiseen. Aiemmat tutkimukset tukevat ajatusta siitä, että osallisuus ja kiinnittyminen ovat monimutkaisia ilmiöitä, jotka vaativat yksilöllistä tukea ja yhteisöllisiä käytänteitä.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui kymmenen TUVA-opiskelijaa. Laadullisella menetelmällä pyritään saamaan kokonaisvaltainen kuva ja uusia oivalluksia opiskelijoiden omista kokemuksista.
Tutkimusaineiston mukaan yhteisöllisyydellä ja henkilökohtaisella tuella on merkittävä vaikutus opiskelijoiden osallisuuden tunteeseen ja opintoihin kiinnittymiseen, mutta kokemukset ovat jakautuneita. Opettajien tuki ja asenne ovat avainasemassa opiskelijan kiinnittymisessä ja osallisuudessa. Osallisuuden vahvistaminen TUVAlla vaatii kohdennettua ryhmäytystä, opettajien henkilökohtaista kohtaamista ja opiskelijoiden äänen kuulemista opetuksen ja toiminnan suunnittelussa, jotta opintoihin kiinnittyminen ja motivaatio vahvistuvat.
