Monimuotoisuus ja yhteisöllisyyden edistäminen yläkoulun erityisluokissa ja pienryhmissä
Laulumaa, Susanna (2025)
Laulumaa, Susanna
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111127695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111127695
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli tarkastella, millaisia käsityksiä ja kokemuksia yläkoulun henkilökunnalla on monimuotoisuudesta sekä yhteisöllisyyden rakentamisesta yläkoulun erityisluokissa. Toimintaympäristönä oli yläkoulun erityisluokat sekä pienryhmät S2-opetuksessa. Aineisto kerättiin haastattelemalla erityisluokkien ja pienryhmien opetushenkilöstöä, ja analyysi toteutettiin teemoittain ja aksiaalisesti.
Tulokset osoittavat, että erityisluokkien arjessa monimuotoisuus näkyy sekä oppilaiden tuen tarpeiden kirjona että vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden haasteina. Opettajat kokevat työnsä muuttuneen yhä enemmän sosiaalisen tuen ja kasvatuksen suuntaan, mikä kuormittaa erityisesti silloin, kun resursseja ja koulutusta ei ole riittävästi. Yhteisöllisyyttä rakennetaan onnistuneesti arjen kohtaamisissa, mutta se edellyttää suunnitelmallista tukea sekä koulun rakenteissa että henkilöstön osaamisessa. Tämän työelämälähtöisen kehittämistyön tarkoituksena oli löytää keinoja pedagogiseen kehittämiseen opetushenkilöstön tueksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että koulun henkilöstö tarvitsee tukea, koulutusta ja rakenteellista selkeyttä voidakseen toteuttaa yhteisöllistä ja oppilaan tarpeisiin vastaavaa opetusta erityisluokissa. Monimuotoisuuden kohtaaminen ja yhteisöllisyyden edistäminen ei ole yksilöiden haaste, vaan koko kouluyhteisön tehtävä.
Tulokset osoittavat, että erityisluokkien arjessa monimuotoisuus näkyy sekä oppilaiden tuen tarpeiden kirjona että vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden haasteina. Opettajat kokevat työnsä muuttuneen yhä enemmän sosiaalisen tuen ja kasvatuksen suuntaan, mikä kuormittaa erityisesti silloin, kun resursseja ja koulutusta ei ole riittävästi. Yhteisöllisyyttä rakennetaan onnistuneesti arjen kohtaamisissa, mutta se edellyttää suunnitelmallista tukea sekä koulun rakenteissa että henkilöstön osaamisessa. Tämän työelämälähtöisen kehittämistyön tarkoituksena oli löytää keinoja pedagogiseen kehittämiseen opetushenkilöstön tueksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että koulun henkilöstö tarvitsee tukea, koulutusta ja rakenteellista selkeyttä voidakseen toteuttaa yhteisöllistä ja oppilaan tarpeisiin vastaavaa opetusta erityisluokissa. Monimuotoisuuden kohtaaminen ja yhteisöllisyyden edistäminen ei ole yksilöiden haaste, vaan koko kouluyhteisön tehtävä.
